Författare Ämne: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj  (läst 10006 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« skrivet: sön 2 mar 2008 21:00:59 »
Jag har letat efter en Capri soffa av Johannes Andersen och fått napp på flera ställen. Men när det väl gäller så börjar säljaren att tveka - "jag skall nog behålla den" eller " jag vill bara byta bort den mot xxx" har det blivit. Eller så höjer de priset till orimliga nivåer, trots att de har lovat bort den för en rimlig summa innan dess.

Den finns i två varianter  - en rak och en svagt böjd modell, och jag vill ha den böjda som är vanligast. Klädseln är oviktig då jag skall klä om den så småningom. Det kan alltså vara hål eller fläckar på tyget. Tips mig gärna om ni vet någon till salu!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #1 skrivet: sön 2 mar 2008 22:36:18 »
Kan du visa för en ovetande hur den ser ut  ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #2 skrivet: sön 2 mar 2008 23:00:20 »
Vi har väl ett par bilder i forumet, här en

http://www.retroforum.se/index.php/topic,165.0.html
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #3 skrivet: sön 2 mar 2008 23:50:04 »
Flott  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #4 skrivet: mån 3 mar 2008 00:03:14 »
Jag hade telefonkontakt med killen som hade den soffan på bilden. Han sade att han inte hade så bråttom att sälja den, och det lät bra tyckte jag eftersom jag skulle sälja delar av min Coca-Colasamling och få in pengar för att kunna köpa den. Han ville ha 16.000 kr för den, och den var omstoppad och omklädd för några år sedan. Sedan lade han ut dem på Blocket för högstbjudande innan jag hade fått in pengar! Nu har jag pengarna och kan ge minst 16.000 kr kontant för en som behöver stoppas om!

Soffan finns även med som en fjärdedel av min avatar, och där syns även fåtöljen. Den finns i två varianter - med hög och med låg rygg (som på bilden), och det är den med låg rygg som jag vill ha.
« Senast ändrad: mån 3 mar 2008 00:07:28 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #5 skrivet: tis 18 mar 2008 22:52:38 »
Soffa och fåtölj med låg rygg inköptes för en dryg vecka sedan. De är ljusblå och lite slitna i tyget, men jag skall låta klä om dem till sommaren och de skall då få svart tyg. De är sååå fina!

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #6 skrivet: ons 19 mar 2008 07:11:12 »
Gratulerar!  :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #7 skrivet: ons 19 mar 2008 12:09:55 »
Tackar!
jag försökte ta en bild häromdagen men det blev inte bra pga att det var för mörkt, men i helgen skall jag nog få till en bra bild.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #8 skrivet: ons 19 mar 2008 12:44:03 »
Gratulerar till köpet, alltid roligt att äntligen hitta det man sökt länge.
Jättehäftig att se på, men hur är en sån här soffa att sitta i? Jag för min del tycker inte den SER bekväm ut, men det kanske den är?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #9 skrivet: ons 19 mar 2008 12:58:43 »
Jag tror det kan hänga på stoppningen om den är bekväm, stum stopping på väg att dö (pulveriseras) gör det inget vidare.

Om den är användbar kan vidare hänga på klädseln, jag har sagt det innan att jag dejtade en kille med äggskalsfärgad Caprisoffa när mina söner var halvstora. Jag hade inga positiva känningar alls för den soffan då :) Snarare såg jag på det med fasa :) chokladfläckiga fingrar... ja ni vet

Det fanns ett filmrum med snurrfåtöljer i plast som räddade vistelse i den bostaden :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #10 skrivet: ons 19 mar 2008 14:37:19 »
Den är faktiskt väldigt bekväm, mycket bekvämare än den förra soffan som nu tillfälligt står i hallen. Gammal stoppning brukar knastra när man nyper i den, men det gör inte denna. Men har man suttit i den ett tag så känns en liten bilukt som säger att stoppningen är gammal och kommer att ge sig inom inte allt för lång tid, så jag har bestämt att när jag väl klär om den så kommer jag att byta stoppningen också. Jag räknar med att kunna göra detta i Juni ungefär.

hypo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #11 skrivet: lör 1 nov 2008 03:01:41 »
Ville se hur det gått med omstoppningen av din soffa, vem gjorde det, vad kostade det ?
Sitter själv på 2st Johannes Andersen/Trensum-soffor av den tidiga modellen & måste stoppa om en av dem.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Köpes - Capri soffa, och gärna fåtölj
« Svar #12 skrivet: sön 2 nov 2008 15:12:29 »
De är inte omstoppade än. Jag kanske behåller den som den är nu, i alla fall något år framöver. Den är omstoppad på 80-talet och är fortfarande ganska fräsch. Ett litet brännhål finns på ena sidan, men placerar man en kudde där så syns det inte.

Kostnaderna beror mycket på vilket tyg man väljer. Med ett tyg i hög kvalitet så bör en soffa och fåtölj gå på 20-25.000 om även skumgummit byts.