Författare Ämne: Spisa Ribb Stig Lindberg Gustafsberg  (läst 5789 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Spisa Ribb Stig Lindberg Gustafsberg
« skrivet: fre 28 dec 2007 20:05:20 »
Är det nån som vet om man kan årsbestämma delar ur servisen??Den tillverkades ju från 1955 fram till 1974 och sen igen mellan 1987 och 1990 och sen tillverkades några delar under tidigt 2000-tal.
Mina delar bör dock vara från åren 55-74 enligt morsan.

MVH Micke

Mellan -55 och -74 handmålades de svarta strecken, efter det är de tryckta. På 70-talet står det VDN i botten av koppen. Jag har fyra tallrikar (två köpta för 10 kr/st på loppis), fyra assietter och en kaffekopp med fat (köpt för 110 kr i antikaffär). Letade i somras både i Stockaryd och i Markaryd efter sockerskål och gräddkanna men hittade inga. På Tradera dyker de upp ibland men blir för dyra.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Spisa Ribb Stig Lindberg Gustafsberg
« Svar #1 skrivet: sön 2 mar 2008 21:38:09 »
Fick hem ett Spisa Ribb uppläggningsfat idag (Söndag)





Tillsammans med lite andra Spisa Ribb delar.



MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Spisa Ribb Stig Lindberg Gustafsberg
« Svar #2 skrivet: sön 2 mar 2008 22:41:33 »
De flesta uppläggningsfat man ser ur Spisa Ribb är väldigt slitna så mönstret har delvis försvunnit. Jag har inte satsat så mycket på denna servis men hade tänkt att få ihop en uppsättning så småningom. Finns det några ovanliga delar i Spisa Ribb?

« Senast ändrad: sön 2 mar 2008 23:44:27 av JJ »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Spisa Ribb Stig Lindberg Gustafsberg
« Svar #3 skrivet: sön 2 mar 2008 22:57:08 »
Ja, nu ligger det här, vi MÃ…STE se till att få ut prylarna ut i ämnena, folk måste kunna hitta nya inlägg om svenskt porslin under svenskt porslin om man säger så.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Spisa Ribb Stig Lindberg Gustafsberg
« Svar #4 skrivet: mån 3 mar 2008 18:47:47 »
Men la jag inte detta inlägget i min tråd om "Era 50-60 tals prylar"??Om inte så var det iallafall tänkt att hamna där,får skylle på den sena timmen isåfall.Bättre att göra två inlägg då ett i den tråden då jag vill att den uppdateras kontinuerligt så den inte dör och sen starta en ny tråd här.Dessutom har jag inga frågor på spisa ribb så jag kan inte bidra med nått diskussionsunderlag.

Ovanliga delar finns det alltid men har man pengar så är det inga problem.Dom ligger inte på samma nivå som Zebra ännu men verkar som dom stiger sakta men säkert så du bör inte vänta allt för länge innan du börjar samla för då kan det bli dyrt.Det vanligaste är ju tallrikar och koppar samt fat det är inte speciellt svårt att få tag i.Gräddkanna och sockerskål är rätt dyra i förhållande till vad dom är.
Jag har inte full koll på vad som ingår i Ribb serien men en kaffe/te servis och en mat servis bör finnas enligt den slutsats jag dragit.

MVH Micke
« Senast ändrad: mån 3 mar 2008 18:52:00 av Vince »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Spisa Ribb Stig Lindberg Gustafsberg
« Svar #5 skrivet: mån 3 mar 2008 21:00:47 »
Ja det var ju jag som flyttade Spisa Ribb hit. Kan vi komma överens om att det är något bra att Spisa ribb ligger där folk tittar om vi har nåt fint svenskt porslin i forumet, på detta sätt kommer också det DU har fram bättre och folk ser att kommentera, jag vill minnas att du klagade på att det var för lite aktivitet ute i ämnena. Det är ingen som missar att det är du som är innehavaren då det är utlagt av dej. Inget hidrar att du har en tråd om dina 50-60talsprylar, men vi kan ju inte lägga alla prylarna där hela forumet är till för 50-60talsprylar ju, och allt i samma tråd blir tokigt...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se