Författare Ämne: Stringplex  (läst 6766 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Stringplex
« skrivet: mån 3 mar 2008 20:32:02 »
En variant av Stringhyllan med gavlar av plexiglas syns här (bilden vet jag inte alls var jag har fått den ifrån, men det var minst två år sedan). Den finns även med plexiglaset i grön färg men dessa är sällsynta (om den inte har börjat nytillverkas). Jag har hört att gavlarna även finns i rött - stämmer det? Finns gavlar som breddas nedtill såsom på tvåpunktsmodellen av den vanliga Stringhyllan? jag har en svag aning om att jag har sett en sådan men kan missta mig om detta.

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Stringplex
« Svar #1 skrivet: mån 3 mar 2008 22:39:21 »
Jag har för mig att jag sett röd plexi, men är inte 100 % säker. Däremot har jag aldrig sett den djupare varianten i plexi.

elof

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Stringplex
« Svar #2 skrivet: tis 11 mar 2008 17:40:14 »
hej. jag har gröna och röda stringplexgavlar från tiden, finns även blå men det har jag inte fått tag på ännu. dom såldes inte utan dom gavs bort till bekanta av nisse s har jag fått veta. gavlar finns i alla storlekar som dom vanliga gavlarna.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringplex
« Svar #3 skrivet: tis 18 aug 2009 06:47:46 »
I samma tidning som Dominoannonsen hittade jag denna annons för Stringplex. Jag vet inte vilket år den kom men nu vet jag iaf att den fanns 1955.

JB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Stringplex
« Svar #4 skrivet: tis 18 aug 2009 18:20:25 »
Enligt häftet, Nisse Strinning bakåt och framåt (1996) kom de olika modellerna av string-hyllan så här
Stringhyllan formges 1949.
Första offentliga visningen är i tidskriften Form 1950 No 1. Den finns också som helsides annons i DN valborgsmässoafton 1950.
De första tillverkades av Bonniers Folkbibliotek, där den hade vunnit första pris. Namnet var BFB-hyllan.
På utställningen 52 möbler 52 på Röhsska presenterade ett större utbud String-möbler, bl.a. matbord, arbetsbord, hyllskåp mm. 
1952 String Design AB skapas också för att saluföra möblerna.

String med plåtsidor 1953
String med plexiglas 1953-54 (Väldigt populära i Tyskland lång in på 80-talet)
String Continental 1963 (kan stå själv) (Blev ingen succé)

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Stringplex
« Svar #5 skrivet: lör 22 aug 2009 11:25:50 »
Att enbart nämna att string Continent inte blev någon succé känns lite torftigt, det går inte riktigt att jämföra Continent med vanliga String då Continent var en mycket dyrare konstruktion i sig och därmed dyrare ut till konsument, den gjordes i fyrkantsprofiler i rostfritt stål med en mycket fin ytfinish. sedan var det samma tillbehör som till vanliga String, skåp, hyllplan, med några undantag för belysning i hyllan.
Säkert måste det ha varit en helt annat kundsegment som den riktade sig till. rent socioekonomiskt fanns det inte lika många som kunde betala för Continent.

Jag har inte några prisjämförelser att komma med, det vore spännande om någon skulle kunna delge detta.

Dessutom är ju definitionen av vad som är succe oftast bara förknippat med ekonomisk framgång och försäljningsvolymer. Det bör väl de flesta medlemmar på ett sådant här forum kunna skriva under på att så inte behöver vara fallet......

Själv tycker jag att Continenthyllan är fantastiskt fin, särskilt bra tycker jag den gör sig när det är flera sektioner ihop.

Stringplex däremot riktade sig om jag förstått allt rätt till ungefär samma grupp potentiella köpare som vanliga String.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringplex
« Svar #6 skrivet: tor 17 sep 2009 06:39:53 »
Hittade en annons i Hem i Sverige från 1954. Enligt texten verkar den inte ha funnits förut.

gravel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Stringplex
« Svar #7 skrivet: mån 21 sep 2009 14:58:12 »
Nog har den med vanligt plexiglas börjat nyproduceras? Tycker jag sett den på Designtorget eller nåt. Minns att jag funderade på om det var helt nytt påfund eller om det fanns såna när det begav sig också.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stringplex
« Svar #8 skrivet: mån 21 sep 2009 17:37:19 »
Nog har den med vanligt plexiglas börjat nyproduceras? Tycker jag sett den på Designtorget eller nåt. Minns att jag funderade på om det var helt nytt påfund eller om det fanns såna när det begav sig också.
Visst nyproduceras den http://string.se/swedish/stringplex.asp
Mitt senaste projekt www.ipnr.se