Författare Ämne: Breger Design  (läst 5546 gånger)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
Breger Design
« skrivet: mån 3 mar 2008 21:53:12 »
Inhandlade idag en massa arbete, precis som jag inte har något att göra innan  ;D
Nedan finns både före och efter i värsta veckotidningsköret :D
Köpte 6 st mässingstallrikar, underläggstallrikar eller vad det nu heter, 29 cm i diameter.
Märkta Breger Design och något under som ser ut som Dahlmann K G.
Jag vet att Carl & Bibbi Bregner startade Bregner Design, men hur vet man vem som formgav dem. Kan ju inte ta för givet att det var CA Bregner.
Nästa fråga blir: Är det lönt att putsa upp dem tror ni? Det tar en hel evighet att få dem i skick. Har gjort en. Putsar med pol. Får ta flera omgångar, dötrist >:(
Det är väl ingen hemlighet att jag säljer på Tradera.  :o Det är därför jag visar så lite retroprylar här. Jag säljer dem och jag tycker att det känns dumt att visa här först. Det kan lätt tolkas som smygreklam ;)
Att jag säljer retroprylarna, beror i sin tur att jag är lite åt Reseda-hållet och vill ha en annan typ av prylar hemma  ::)
Ã…ter till tallrikarna. Kan någon hjälpa mig med formgivare eller annan info?
Skule vara toppen om någon hade ett supertips på mässingsputs ;) Jag vill inte höra "Häxan" bara  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Breger Design
« Svar #1 skrivet: tis 4 mar 2008 17:25:23 »
Jag tycker det är synd om du inte visar retroprylar bara för ifall nån skulle gnälla om att det säljs på tradera sedan -vill man att tonen ska vara sådan kan man vistas på Antikprat -jag tycker vi här kan vara lite trevligare mot varandra, och den missunnsamheten kan vi kasta bort -mycket av den är borta automatiskt tack vare att man inte är anonym.

Det var fasligt vilken glans du fick upp på faten! Använder Häxans själv, på Bumling bla, så denna mening får du förtränga, för det ville du inte höra :).

Bara en tanke: Undrar vad bakpulver och ättika kan ha för effekt på mässing? Det som funkade som spisrengöringsmedel i Rent Hus förra veckan.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Breger Design
« Svar #2 skrivet: tis 4 mar 2008 17:45:46 »
Gitzie; jag vill också se dina saker  :'( och de blir inte mindre intressanta för att de är till salu precis............ :-*

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Breger Design
« Svar #3 skrivet: tis 4 mar 2008 21:58:33 »
Nej, då finns det en chans att komma över den om man skulle fastna för något, så visa på bara!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Breger Design
« Svar #4 skrivet: tis 4 mar 2008 22:11:51 »
Tja, jag upptäckte att lite retro allt smugit sig in utan att jag har märkt det  :o Nu är frågan VAR jag ska lägga in det ...........
Jag lägger in det här och så får Ada sprida ut det var hon vill ;D
Min favvokatt från Ystad Metall kommer först.
Sedan kastade jag en blick på nattduksbordet :D Gammal väckarklocka som jag hittade på loppis (JA, jag har två..........är seg som tuggummi på morgonen), lampan i glas skulle kunna vara en Luxus kanske eller Flygsfors....Alsterfors.....Jag har ingen aning.
Det stora kattskrället, en sparbössa, är så ful så den blir fin  ;D

Vågar inte se mig om mer ikväll ::)
« Senast ändrad: tis 4 mar 2008 22:21:03 av gitzie »
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Breger Design
« Svar #5 skrivet: tis 4 mar 2008 23:15:51 »
Sparbössekattskrället hade jag på mitt rum och varje gång jag stoppade undan den så återuppstod den i hyllan, då min mamma envisades med att sätta tillbaka den. Hon lyckades smyga med den i min packning när jag flyttade hemifrån... men hon fick tillbaka den i julklapp många år senare utav mig... Jag går ärligt talat och väntar på att få tillbaka den när som helst, den är ett stående skämt vid det här laget. (sånt roar vi oss med i vår familj...).

Epa ungefär 1977, om jag inte är helt ute och seglar. (årtalet minns jag med en nästan säkerhet, kan varit året efter: och prislappen hade jag kvar under, och den sitter där nog fortfarande. Eländet står kvar i min mammas bokhylla fortfarande).
« Senast ändrad: tis 4 mar 2008 23:17:49 av kikarbara »

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Breger Design
« Svar #6 skrivet: tis 4 mar 2008 23:50:43 »
Menar du att du (eller din mamma  ;D ) har en likadan  :o
Jag trodde nog att den var lite äldre än -77, men man lär så länge man lever  ::)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Breger Design
« Svar #7 skrivet: ons 5 mar 2008 09:59:02 »
Menar du att du (eller din mamma  ;D ) har en likadan  :o
Jag trodde nog att den var lite äldre än -77, men man lär så länge man lever  ::)

*skrattar* jag har ju försökt att bli av med den i många decennier så jag vet inte riktigt vem det är som "har" den egentligen. Men den står i hennes hylla, eller gjorde sist jag noterade att den "levde" fortfarande... Det som är problemet med den tiden, -detta var ju i vevan vi flyttade hit till sverige- är väl dock att varor stod i affärer tills de blev sålda och hade långa produktionsperioder, men då fanns den i varje fall att köpa på epa här.