Författare Ämne: EPA-baren  (läst 9743 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
EPA-baren
« skrivet: fre 26 okt 2007 22:41:45 »
Två läckra interiörer på vykort. Tydligen så såg alla dessa ungefär likadana ut på alla orter där de fanns. Här Örebro och Borås.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: EPA-baren
« Svar #1 skrivet: fre 26 okt 2007 23:38:49 »
det här var riktigt läckert! jag gillar allt, inredningen är så man skulle vilja inreda om man startade en bar idag, härlig retro, skyltarna, typsnittet som iofs säkert går tillbaka till 20-talet)
helt underbart det de serverar, fläskpannkaka 50 -öre antar jag, fläskkorv 60, dillkött kalv 75, filbunke 25 osv

finns det årtal på kortena? jag blir nyfiken på när mer precist det är...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: EPA-baren
« Svar #2 skrivet: lör 27 okt 2007 18:55:11 »
finns det årtal på kortena? jag blir nyfiken på när mer precist det är...

Tyvärr är vykorten inte postgångna så det går inte att få fram årtal den vägen. Men jag hade på känn att jag hade läst om dessa någonstans, och efter lite letande hittade jag en artikel i Antik & Auktion, nr 11 2000 sidan 7 där följade står som bildtext: "Stilig ren funkis blev det när Sven Markelius inredde den splitternya Epa-baren på Drottninggatan 53 i Stockholm 1936..."
På bilden syns en liknande inredning med identiska stolar bl a så jag uppskattar att tidsperioden borde vara ungefär samma för allihop, även om formerna inte är så runda i Stockholmsbaren.

Här ett annat vykort på en hotellbar i Stockholm. 
« Senast ändrad: lör 27 okt 2007 19:17:43 av JJ »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: EPA-baren
« Svar #3 skrivet: lör 27 okt 2007 19:12:13 »
Funkis såklart, då är ju skyltarna helt rätt -man tänker lite för snabbt på femtiotal med kromdetaljer och bardiskar såhär

Läste lite om EPA förut på wikipedia, grundades 30 och upphörde med samgåendet med Tempo
78 och då det står för Enhetsprisaktiebolaget, gällde detsamma säkert barerna och deras utseende också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/EPA_(varuhus)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: EPA-baren
« Svar #4 skrivet: tis 8 apr 2008 22:08:06 »
Köpte idag ett vykort föreställande EPA-baren i Helsingborg (men här stavas det Hälsingborg). Och detta kortet är postgånget - 20/10 1937. Man undrar hur många sådana här kort det finns från olika orter? Jag frågar nog om det i vykortsforumet www.gamlavykort.nu.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: EPA-baren
« Svar #5 skrivet: tis 8 apr 2008 22:15:28 »
Meddela oss sen :)

Jag skulle vilja starta en bar inredd som en EPA-bar, vad läckert det skulle se ut
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: EPA-baren
« Svar #6 skrivet: ons 9 apr 2008 18:48:28 »
På EPA-baren i Örebro fikade Salig Faster och jag var torsdagseftermiddag på sent 40-tal och tidigt 50-tal. In sväng in på EPA blev det alltid då vi följdes åt ut på stan.

Jättekul att se kortet, tycker både jag och GGTK. Vi har inget kort sparat därifrån.
« Senast ändrad: ons 9 apr 2008 18:50:17 av Reseda »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: EPA-baren
« Svar #7 skrivet: ons 9 apr 2008 18:51:51 »
Vad roligt! Det var det första vykortet i tråden, känner du igen dej, såg det fortdfarande ut så när du var där?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: EPA-baren
« Svar #8 skrivet: ons 9 apr 2008 19:02:51 »
JA, både jag och GGTK känner väl igen EPA-baren på kortet. Blev en kul minns du-stund nyss.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: EPA-baren
« Svar #9 skrivet: tor 10 apr 2008 21:50:39 »
Nu kommer en nyscannad bild på Helsingsborgskortet. Enligt uppgift från två samlare skall även vykort på EPA-baren i Malmö och Göteborg finnas.