Författare Ämne: Renovera en Barbie  (läst 7822 gånger)

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Renovera en Barbie
« skrivet: ons 5 mar 2008 22:14:59 »
Hej!

Om man behöver fixa till make up:en på en äldre Barbie, vad är det för färg som ska användas?
Var kan man köpa nytt hår om docka behöver rotas om?

Tack på förhand.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Renovera en Barbie
« Svar #1 skrivet: lör 15 mar 2008 15:49:11 »
Hej Lottisen! Ber om ursäkt att jag inte svarat förrän nu men jag klickar alltid på "olästa inlägg" och har inte sett din fråga tidigare.

Om du ska sätta på ny make så använd vattenbaserad akrylfärg och en fin pensel av hög kvalité. Själv så målar jag mycket sällan, bara om jag skulle få in en docka som har skavda ögonfransar (det svarta längst ut, en del kallar det eyeliner). Jag kan också sätta färg på läpparna om hon är i stort behov av det. Det är däremot en rätt så kinkig historia. Dockorna har som bekant väldigt olika färger på sitt läppstift, en del har kvar originalfärgen medan andra har bleknat i varierande grad. Jag har flera färger och blandar eller tillsätter bara vatten i färgen till dess jag fått den färg som överensstämmer (jag använder en gammal Barbiearm och kan då lägga den intill läpparna och se så att färgen överenstämmer. Detta gäller alltså när dockan bara har vissa partier borta så man kan se den ursprungliga färgen. Om den har allt läppstift borta jämför jag med en likadan (som jag turligt nog har för det mesta), annars kan det vara lite svårt att veta vilken färg det ska vara.  Om du av någon anledning vill ta bort det du målat, var väldigt noga med att inte dra ut färgen utanför läpparnas linjer. Det blir ofta en ljus nyans av den färg du använt som är mycket om inte hopplös att få bort. En del hävdar att det går bra att få bort men jag håller inte med om det. Håll bara topzen (med alkohol eller t-röd) mot läpparna och håll på så till dess färgen är borta. Observera att endast använda alko eller t-röd, absolut inte aceton eller andra obeprövade medel! Det finns topz som är spetsiga på ena sidan och de tycker jag är bäst. Ögonbrynen är den del som jag aldrig målar. Är de skavda får de vara så, att få ögonbrynen fina är mycket svårt, åtminstone för mig som inte är så konstnärligt lagd. Är dockan kanonfin i övrigt skickar jag henne på spa i Frankrike men det är en rätt så kostsam historia så det gör jag bara om dockan är speciell i övrigt. Omrotning har jag aldrig hållit på med men visst, det blir många gånger fina resultat om frisyren är totalförstörd. Glöm bara inte av att man kan göra väldigt fina uppsättningar när håret är klippt något. Vissa dockor tycker jag tom blir bättre med en uppsättning. Här är en länk till en som jag bara hört gott om. Man kan betala med Paypal och det är bra tycker jag. En del är lite skraja för att köpa från USA, själv har jag gjort det i massor av år och aldrig någonsin gått på någon nit. För det mesta använder jag Paypal eftersom säljaren betalar avgiften och om jag ska föra över pengar från mitt konto kostar det 200 kronor utanför EU, alltså blir det billigare med Pp. Är det företag jag handlar från så använder jag mitt visa, inte heller där har jag någonsin blivit lurad.

http://www.restoredoll.com/doll-hair.htm

Lycka till!
« Senast ändrad: lör 15 mar 2008 15:51:42 av Fjoll »
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Renovera en Barbie
« Svar #2 skrivet: lör 15 mar 2008 18:01:23 »
Fjoll:

Tack så JÄTTEmycket för ditt svar!!  :D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Renovera en Barbie
« Svar #3 skrivet: sön 16 mar 2008 09:27:48 »
Ada!!

Jag tror att Fjolls Swirlmanual blir en jättebra egen tråd? Det vore synd om den här informationen försvann, jag tror på sikt att fler än jag tycker att detta är en ovärderlig hjälp, finns nog inte att hitta dess like med så enkel och pedagogisk intruktion!!

Fjoll!! Du skulle -om du tycker att det är kul- lätt kunna göra flera instruktioner som är såhär bra, det vore intressant att ta del utav! Nu skall jag bara hitta gummiband som är tillräckligt små, sen vågar jag absolut sätta igång helt utan rädsla för att det skall gå åt skogen!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Renovera en Barbie
« Svar #4 skrivet: sön 16 mar 2008 09:40:50 »
Att maka om en barbie... jag måste säga att jag för egen del inte vill ha dem ommålade, tar hellre en blek barbie än en nymålad sådan... Kan vara bra att tänka på om man har tänkt göra iordning den till försäljning ex.

Själv köpte jag en skipper på tradera för drygt ett år sedan, som såg rätt ok ut på bild, men när hon kom var hon omsminkad, och det syntes även om jag gissar att kreatören själv kan ha varit nöjd med sitt verk. (det stod inte ett ord om det i auktionen, utan det stod tvärtom något positivt om sminkningen).
Jag blev så less på na, direkt när hon kom att hon åkte på skrothögen och senare sålde jag av henne som illa åtgången reservdelsskipper med ok kropp i en skrotlot. Jag lärde mig att vara ytterst ytterst försiktig om jag vill köpa barbiedockor på nätet.

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Renovera en Barbie
« Svar #5 skrivet: sön 16 mar 2008 10:03:01 »
Ada!!

Jag tror att Fjolls Swirlmanual blir en jättebra egen tråd? Det vore synd om den här informationen försvann, jag tror på sikt att fler än jag tycker att detta är en ovärderlig hjälp, finns nog inte att hitta dess like med så enkel och pedagogisk intruktion!!

Fjoll!! Du skulle -om du tycker att det är kul- lätt kunna göra flera instruktioner som är såhär bra, det vore intressant att ta del utav! Nu skall jag bara hitta gummiband som är tillräckligt små, sen vågar jag absolut sätta igång helt utan rädsla för att det skall gå åt skogen!

Du har ingen tandläkare i din bekantskapskrets? Dom har ju såna små gummisnoddar som man fäster i tandställningar, de borde ju bli perfekta till din Barbie

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Renovera en Barbie
« Svar #6 skrivet: sön 16 mar 2008 10:04:41 »
Ögonbrynen är den del som jag aldrig målar. Är de skavda får de vara så, att få ögonbrynen fina är mycket svårt, åtminstone för mig som inte är så konstnärligt lagd.
Lycka till!

Jag måste väl säga att jag är "konstnärligt lagd" (uffa vad skrytsamt det låter) och har hållt på med make up och teatersminkning väldigt intensivt under flera år tidigare, gått utbildningar, sminkat barn på tillställningar etc under ganska många år etc, etc, etc. Men jag vill inte ge mig på att sminka dockor för det. Men ett par tips tror jag att jag kan komma med.

A och O oavsett är BRA penslar, finns på exempelvis gamla gothema sminkmagasinet som jag tror heter Smink & Perukmakaren Söder AB, idag. Jag hittade ingen hemsida men vi beställde från kataloger och prislistor etc, kanske gör man så ännu idag; de finns på eniro och är hur bra som helst att ha att göra med.

Det finns i princip hur tunna makeuppenslar som helst och de har "rätt schwung" något som är otroligt viktigt när man jobbar med finlir, som det blir med såna här sminkningar. Finns både stort urval på platta och runda, i alla de storlekar. Till barnsminkningar föredrog jag personligen att använda runda syntetpenslar om man skall jobba detaljrikt med vattenbaserade färger.

Sen bestämmer man sig "bara" för var strecket skall sitta, hur det skall vara och tränar in det på en yta bredvid tills det sitter i ryggraden. Hemligheten ligger till stor del i att göra det snabbt, att inte tänka och att inte tveka, när det handlar om så detaljkänsliga bitar som ex ögonbryn, som är en så viktig detalj att det i sig skapar eller förändrar, /felställer/ ett helt ansiktsutryck.
« Senast ändrad: sön 16 mar 2008 10:21:30 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Renovera en Barbie
« Svar #7 skrivet: sön 16 mar 2008 10:05:45 »
Du har ingen tandläkare i din bekantskapskrets? Dom har ju såna små gummisnoddar som man fäster i tandställningar, de borde ju bli perfekta till din Barbie

Jo, jag går och letar efter specialgummiband till ungarnas tandställningar  ;D men hittar jag inga så skall vi dit till veckan, två av mina barn går på tandreglering så jag får fråga där.