Författare Ämne: Hjälp med möbler -70  (läst 4518 gånger)

jena

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Hjälp med möbler -70
« skrivet: tor 6 mar 2008 10:18:36 »
Hej!
Är det någon som vet något om dessa ASKO fotöljer?
Har 4 små och 2 stora, samt ett runt bord.
Finns det ngt som helst värde i dessa?
Köpta på 70-talet.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hjälp med möbler -70
« Svar #1 skrivet: tor 6 mar 2008 11:25:02 »
Välkommen till forumet! Detta kan jag faktiskt hjälpa till med, formgivaren är Esko Pajamies

Stolen heter Koivutaru, översatt til engelska Legend of Birch, Asko 1974

Jag gissar att bordet har böjträunderrede, fast det syns dåligt, hör nog till serien

Uppgifterna hittar du här

http://web.eu-design.net/edn/designero.asp?lettera=p&designer=Pajamies%20Esko#
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hjälp med möbler -70
« Svar #2 skrivet: tor 6 mar 2008 14:47:02 »
Jag tar en fri översättning av text jag hittade på http://www.mtv3.fi/koti2006/tila2006/klassikko.shtml?203360

Citera
Arkitekt Esko Pajamies (1931-1990) formgav Koivutaru-stolen i efterdyningarna av den stora oljekrisen i början av 970-talet. Krisen tvingade Askos fabriker börja använda inhemska träslag, vilket betydde ett uppsving för björk och furu. Den ljusa björken som också behöll sin ljushet, och som var ett hårt träslag passade ypperligt til möbeltillverkning. man beställde en möbelserie av Pajamies med strikt kravspecifikation: Att fuå ut en serie på marknaden som skulle förändra Askos plysch-image till en fräsch trämöbeltillverkares. Man ville ha skiktlimmat böjträö, och mäöblerna skulle passa till både offelntliga miljöer och hem. De skulle vara funktionella och ha en teknisk lösning som skulle vara sådana att konkurrenterna skulle ha svårt att kopiera dem. Utöver allt detta krävdes fördomslöshet av Pajamies, det skulle skapas en modell som inte funnits innan.

Pajamies tog sig an uppgiften med med glädje fast den var svår. Det var tvunget att hitta en lösning mitt emellan Bruno Mattson och Alvar Aalto.

I Koivutaru fanns en ny konstruktionslösning, "dubbelelementramen", den ena den bärande konstruktionen och den andra en konstruktion för klädseln. Den hängande klädseln borgade för sittkomfort, då det formade sig efter kroppen.

Koivutaru presenterades på Köpenhamnsmässan 1977 och mottagandet var fantastiskt. I serien fanns från början 13 föremål. Nu (skrivet 25.1.2004) har Asko tillverkat en numrerad serie på 185 stycken av denna legendariska stol.

Det bidde nog en komplett översättning , när man ger sej i kast med det, blir det en utmaning att lyckas med hela :) Så gott en svenne-finne klarar det :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se