Författare Ämne: Ikealampa från 70-talet  (läst 3457 gånger)

nina77

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Ikealampa från 70-talet
« skrivet: fre 7 mar 2008 21:14:47 »
Hej!!

Den här lampan köpte mina föräldrar på IKEA i början av 70-talet. Den är helt felfri och jag har haft den som taklampa tills nu (vi har för lågt i tak) Är det någon som har nån information om den och om den skulle kunna tänkas ha nåt värde?? Jag har varit i kontakt med IKEA men dom kunde inte hitta något om lampan. Men nu har jag kollat med både morsan o farsan att dom verkligen köpte den där och det är dom båda helt 100 på. Ã…ret var 1973. Jag ska se efter om det finns nåt serienummer på lampan. Kupan är av glas och lampfoten av mässing. Ã…terkommer om jag får veta nåt mer.

Nu har jag kollat noga överallt .
Det finns inget nummer eller något annat att identifiera lampan med. Så jag har nog kört fast här.
« Senast ändrad: fre 4 apr 2008 13:03:03 av nina77 »

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Ikealampa från 70-talet
« Svar #1 skrivet: tor 3 apr 2008 00:43:50 »
Hittade en liknande lampa på denna länk:

http://www.architonic.com/4103415

priset de värderat den till är enormt 1000-1500 USD! Håller en tumme det är din lampa.
Lycka till!
Carro
Mvh
Carro.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ikealampa från 70-talet
« Svar #2 skrivet: tor 3 apr 2008 12:17:42 »
Välkomna till forumet båda två!

Lampan ger helt klart IKEA-tonårsrums-vibbar, som att man sett den i en katalog.

Tack Carro för namnet Ingo Maurer, vilka fräcka armaturer han gör/gjort! Se bara http://images.google.se/images?q=ingo+maurer, har haft en trevlig stund precis att titta runt på vad han gjort

Jag tror inte denna lampan är en Ingo Maurer, IKEA gör ju en del kopior på bra design, och det finns allt en del ljusglimtar av ursprunglig bra modern design på IKEA också.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ikealampa från 70-talet
« Svar #3 skrivet: tor 3 apr 2008 19:08:31 »
Fast tydligen har Ikea haft vassa designers under perioder med, så vem vet? Min lampa som jag köpte häromhelgen var ju en Piet Hein för Ikea, (ca 1967) . Så vem vet, det hade varit roligt om det hade gått att hitta den i en katalog?