Författare Ämne: Fåtölj, Bra Bohag  (läst 7473 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Fåtölj, Bra Bohag
« skrivet: mån 19 nov 2007 13:29:51 »
Bildens fåtölj fick följa med mig hem efter en auktion.... Jag visste inget om den, utöver märket i botten, tyckte bara om den. Har haft upp den på AP, men har hittills fått ett lakoniskt svar: Alf Svensson. Jag skulle vara glad om någon kunde utveckla detta litet. Jag har googlat, men inte hittat så mycket.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Fåtölj, Bra Bohag
« Svar #1 skrivet: mån 19 nov 2007 15:23:48 »
Är den vippbar?
Allt går.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Fåtölj, Bra Bohag
« Svar #2 skrivet: mån 19 nov 2007 18:23:17 »
Vippbar, njaa, den går att ställa i två olika lägen.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fåtölj, Bra Bohag
« Svar #3 skrivet: mån 19 nov 2007 19:46:55 »
Är det bara fåtöljen du undrar över eller vill du även veta mer om Bra Bohag? Jag har någonstans en artikel om det sistnämnda - kan leta om det är aktuellt.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Fåtölj, Bra Bohag
« Svar #4 skrivet: mån 19 nov 2007 21:23:42 »
Något av tjusningen i att skaffa sig gamla saker, utöver att skaffa sig kunskap om just den prylen, är ju att lära sig i ett vidare perspektiv. När man, som jag, för bara 2-3 år sedan,  började från scratch, ligger det en sån oerhörd glädje i att för varje sak lära sig något nytt! För att inte tala om att man helt plötsligt upptäcker " hej, detdär känner jag igen" eller "detdär vet jag vem som har gjort." Sen hör det förstås till saken att jag uppnått en ålder då en hel del av dagens retroprylar i mitt tidigare liv hört till vardagstingestarna...
Summan av kardemumman: jag skulle vara jätteglad över ALL info, om BraBohag, Alf Svensson, och just denna speciella stol (som är mycket bekväm att sitta i, men ganska svår att ta sig upp ur!)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Fåtölj, Bra Bohag
« Svar #5 skrivet: mån 19 nov 2007 23:25:57 »
Mmjag vill gärna höra också. Min särbo har två stycken, mycket bekväma.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Fåtölj, Bra Bohag
« Svar #6 skrivet: mån 19 nov 2007 23:59:46 »
Jag har lånat Anjas "Möbelråd -Svenska Slöjdföreningen" Erik Berglund Sten Engdal 1961, och hon undrade om inte fåtöljen fanns där, jag svarar då "nästan" tror det är en "Contour 19 hög" kanske vi har här, till skillnad från "Contour 19 låg" i boken -det grundat på att armstöden är rätt unika i sin utformning, annars finns ju flera lika.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fåtölj, Bra Bohag
« Svar #7 skrivet: tis 20 nov 2007 21:46:28 »
"Bra Bohag-gruppen är en sammanslutning av möbel- och textilproducenter. Både för hemmamarknaden och för möbelexport, särskilt till förenta staterna är denna organisation med disponent Erik Ljung som initiativtagare och ledare av största betydelse. AB Ljungs industrier med Folke Olsson och Alf Svensson som främsta formgivare är nu vår mest framgångsrika möbelproducent. Till Bra Bohag-gruppen är bl a ansluten 1930-talets ledande fabrik, Svenska möbelfabrikerna i Bodafors, nu i Ã…tvidabergskoncernerns ägo."

Taget ur boken "Svensk Form", tryckt 1964.