Författare Ämne: Johannes Andersen?  (läst 15787 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Johannes Andersen?
« skrivet: lör 15 sep 2007 15:49:28 »
Detta bord ser ut att vara designat av Johannes Andersen, det har dock en helt annan benställning än hans "smiling table". Bordsskivan är något uppsvängd i kortändarna. Någon som har någon info?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Johannes Andersen?
« Svar #1 skrivet: lör 15 sep 2007 16:20:08 »
Jag bad om at få hit bilden, inte för att jag sitter på svaret, utan för att det är hyperintressant, den har sådan böj som "smiling table", samma idé som om det vore ett massivt stycke (fast det är fanerat va?) med genomgående hål som hylla, men benen är raka -de ser förresten ut att vara infattade på samma sätt som på på "smiling.."- men som om designen från 58 skulle bli mer sextiotal känns det som?

Länkar in en bild på "smiling table"med källangivelse

http://www.bukowskis.se/cgi-bin/katget.cgi?0541@0862@@0@0@0@@SE#

Andra soffbord av JA
http://www.lillabukowskis.com/cgi-bin/katget.cgi?S176@0463@@1073959014@0@0@@EN
(troligen JA) http://www.lillabukowskis.com/cgi-bin/katget.cgi?S173@0794@@1073959014@0@0@@EN
Men fasen vilka snygga barstolar -som också ler- som jag hittade!
http://webleif.ballou.se/~u4522300/databas/product.php?iProductId=208
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Johannes Andersen?
« Svar #2 skrivet: lör 15 sep 2007 16:43:40 »
Tja, det kanske är 60-tal... Det är i väldigt fint skick och det skulle vara kul att veta mer :)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Johannes Andersen?
« Svar #3 skrivet: tor 20 sep 2007 23:20:39 »
Jag vet inget om bordet. Men jag är nyfiken. Är benen hjulförsedda?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Johannes Andersen?
« Svar #4 skrivet: fre 21 sep 2007 01:08:08 »
Jepp, bordet står på hjul!

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Johannes Andersen?
« Svar #5 skrivet: sön 23 sep 2007 17:42:50 »
Vad är det för träslag? Palisander? Håller med om att ditt bord ser senare ut än smiling table. Även om det är jättefint, speciellt ådringen, så tycker jag att det tappar en hel del av sin karaktär med de raka benen. Det skulle väl kunna vara en möbelsnickare nånstans som försökt sig på att göra en egen version? Jag har själv en svärfar (eller rättare sagt faren till mannen jag lever i synd med, men svärfar är lättare att säga  ;)) som var möbelsnickarlärling i början av 60-talet och vi har en del lite lustiga möbler som han har gjort här hemma, bl.a. hans egen tolkning av ett engelskt g-plansoffbord som folk brukar bli lite nyfikna på. Där ser man dock precis samma sak, han har använt ett tjusigt träslag men tappat lite av designens finness eftersom han helt klart var en skicklig hantverkare snarare än designer.
« Senast ändrad: sön 23 sep 2007 17:45:30 av Chicaboom »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Johannes Andersen?
« Svar #6 skrivet: sön 23 sep 2007 17:55:50 »
Jag har inte hunnit lära mig träslag :) Jag har nog tagit för givet att det är jakaranda, men palisander kan det ju förstås vara!

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Johannes Andersen?
« Svar #7 skrivet: sön 23 sep 2007 19:04:23 »
Jag har inte hunnit lära mig träslag :) Jag har nog tagit för givet att det är jakaranda, men palisander kan det ju förstås vara!

Jag är verkligen inte heller nån träslagsexpert, tyckte bara att det påminnde mycket om mina palisander-hyllor, skulle säkert lika gärna kunna vara jakaranda. :)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Johannes Andersen?
« Svar #8 skrivet: sön 23 sep 2007 19:39:14 »
Det vore jättespännande att se möblerna din "svärfar" har gjort, kan du inte starta en tråd och lägga in lite bilder?

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Johannes Andersen?
« Svar #9 skrivet: sön 23 sep 2007 20:35:05 »
Jo absolut! Har lite strul med datorn just nu men sen kommer det nog bilder på lite av varje.  :)
Bordet jag nämnde ovan är dock lite ledset för stunden och står nere i källaren i behov av reparation.  :( En kompis till oss gick i sömne (!) när han sov över hos oss en natt lyckades promenera rakt in i bordet, krossa glasskivan och bryta underredet på bordet i fallet! Det är reparerbart men det kommer att bli mycket jobb så vi har tillfälligt ersatt det med ett riktigt g-plansbord som vår sömngående vän köpte åt oss....När både borden är hela och fina igen får jag fota båda, alltid kul att jämföra!

Carl

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Johannes Andersen?
« Svar #10 skrivet: tis 30 okt 2007 23:20:32 »
Hej! Angående er diskussion huruvida det är jakaranda eller palisander. Jakaranda och palisander är samma sak.

väl mött

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Johannes Andersen?
« Svar #11 skrivet: tis 30 okt 2007 23:32:46 »
Välkommen! Du får gärna upplysa oss om vad du vet om orsakerna till att man använder både "jakaranda" och "palisander"
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Carl

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Johannes Andersen?
« Svar #12 skrivet: ons 31 okt 2007 23:26:23 »
Hej! Jag var nog lite väl snabb i min analys (eller vad man nu ska kalla det). Jakaranda hävdar vissa att man använder, i Sverige, om brasiliansk rosewood och palisander om indisk rosewood. Om du söker på wikipedia.se så hävdar de att man menar det som på engelska heter rosewood med både palisander och jakaranda. Det är nog så att inget av palisander och jakaranda är hundraprocentiga namn för att berätta vilken träsort man menar. För en utförlig beskrivning av rosewood gå in på wikipedia.org och sök på just "rosewood", gå sedan vidare till "Dalbergia nigra" och kolla vad som skrivs där. Det kommer visa sig att våra svenska benämningar är svårtolkade. Vi kan dock vara säkra på att det är "rosewood" som menas med både jakaranda och palisander.

citerar wikipedia.org: "D. nigra known as Rio, Bahia, Brazilian Rosewood, Palisander de Rio Grande, or Jacarandá"

väl mött

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Johannes Andersen?
« Svar #13 skrivet: tor 1 nov 2007 06:43:45 »
Här finns ett likadant bord som ursprungsfrågan:

http://www.yoni.se/store/main.php?lang=en&page=zoom&cat=5&id=760

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Johannes Andersen?
« Svar #14 skrivet: tor 1 nov 2007 17:56:08 »
Tack JJ! Vad kul att se ett likadant :) Mitt ser dock något mörkare ut och har hjul. Undrar hur Yoni vet att det är Trensum? Mitt är nämligen inte stämplat. Är det Trensum så bör det väl vara Johannes Andersen i alla fall?