Författare Ämne: Veckans konstnär v.12 Jirina Janzbach  (läst 2740 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Veckans konstnär v.12 Jirina Janzbach
« skrivet: fre 14 mar 2008 22:53:07 »
Fy skäms på mej, jag satt bredvid Jirina idag, som var en av de vänliga själarna som ställde upp på att vara Veckans konstnär... Hon sa lite försynt att jag kanske skulle haft månadens konstnär istället... :) Men nu skriver jag veckans konstnär i alla fall, nästa veckas veckonummer. Så finns det flexibilitet i det, att inte vara bunden att vänta en månad ifall att, men det får bli den vecka det blir nästa gång...

Jirina självporträtt:


Jag väljer de bilder som låg tidigare på www.bohusgalleriet.se som exempel på akvareller

Denna heter Lindad




Sen har vi Månsken som gick på konstauktionen i höstas, den månen gillar jag skarpt


Där gick också figuren Mor


Se mer fina exempel på www.jirina.se



« Senast ändrad: fre 14 mar 2008 22:59:41 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär v.12 Jirina Janzbach
« Svar #1 skrivet: fre 14 mar 2008 23:02:18 »
Så till underglasyrtekniken som jag fått beskriven (bild från konstauktionen)

Bara plattorna är en konst i sig, och dem började Jirina tillverka själv efter att ha jobbat med färdiga gipsplattor, när det inte fanns sådan att få tag på och det var bråttom att åstadkomma något nytt inför en utställning i Tyskland.

Färgpigmentet är järnoxid för det mesta, dvs rost! Man tar liksom något rostat och pulveriserar. När det landar på plattan bildar det naturliga mönster som man kan putta fram tydligare former av, sen får man då bränna detta i ugn, och det blir något mycket intressant av det hela!





Sen för att beskriva ytterligare en teknik, så ser man här trädstrukturer i bakgrunden i Rödluvan

Det är först tryckt en fattigmanslito på plattan, färgen appliceras på papper som man trycker med uppfattade jag det som att det innebar, därefter följer proceduren som beskrivits ovan, och rödluvan? Hon kanske syns bättre i detta lilla format?

« Senast ändrad: lör 15 mar 2008 00:05:15 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se