Författare Ämne: Göran Bengtsson "AGYL"  (läst 2980 gånger)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
Göran Bengtsson "AGYL"
« skrivet: ons 20 feb 2008 11:45:26 »
Denna är inte i klass med Reggis flotta grafiska blad, men jag gillar......... ;D
Hoppas att inte loppisfynden måste vara retro, för den här är från 1990.
En tavla av Göran Bengtsson "AGYL". Har ingen som helst aning om vad det egentligen är för något  ???
Litto?
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Göran Bengtsson "AGYL"
« Svar #1 skrivet: ons 20 feb 2008 12:53:12 »
Det här är ett bra blad i mycket liten upplaga du visar. Det är gjort av Göran Bengtsson som har gått på Konsthögskolan och även studerat i Paris. Inte oävet alls enligt min uppfattning, riktigt, riktigt bra. Det är en helt annan stil än Karin Persson så man skall inte jämföra.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Göran Bengtsson "AGYL"
« Svar #2 skrivet: ons 20 feb 2008 16:46:32 »
Trevligt att någon mer än jag gillar den  ;D
Reggis......är det en litografi?
Kan inte mycket om konst ???
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Göran Bengtsson "AGYL"
« Svar #3 skrivet: ons 20 feb 2008 17:57:50 »
Ja det är en litografi i en oerhört liten upplaga vilket gör den lite extra intressant. Att det är en litografi ser du på att dessa brukar vara numrerade. Det här är det andra exet av endast 7 stycken exemplar. Fast det finns många tekniker för att göra flera exemplar av ett verk. Det finns etsning, torrnål, träsnitt, etc. De flesta numreras på det sätt som din är numrerad. Till skillnad mot djuptryck är litografi ett plantryck där man utnyttjar motsatsen mellan fett och vatten.  Vatten stöts bort av fett.

Är det numrerat så är det inget "original" i akvarell som väl är det man oftast blandar ihop med litton. Det kan även vara offsettryck eller likanade och ibland numreras dessa. Du kan ofta avslöja att det är tryck genom att titta med lupp. Oftast så ser du då ett raster (rutmönster). Prova att titta på en bild i tidningen. Ibland finns andra metoder och då ser du det i form av att det är regelbundna mönster eller liknande.