Porslin & Keramik > Övrigt och okänt ursprung

Bricka med porslnsplatta

(1/3) > >>

Reggis:
Va sjutton shoppar ni inte. Idag blev det en bricka i trä och med en stor porslinsplatta. Någon som kan datera den föresten?

JJ:
Handtagen på brickan ser inte så värst stiliga ut - hemmabygge?

Köpte själv två nummer av ELLE Interiör som jag inte hade läst. Den ena innehöll en intressant artikel om paret Eames och deras hus. Tidningarna kostade 1 kr/st.

Reggis:
Nej handtagen är jättefina och inget hemmabygge.

Vart lite nyfiken var Gråbo ligger. Namnet är inget som gör en munter direkt. Fast det känns bättre än Knutby i alla fall.

eoleng:
Jag tycker detta ser ut som en omgjord bricka från tidigt 1900 tal. Det var då vanligt att man gjorde brickor som såg ut såhär, bortsett från att det ofta var uppklistrade fjärilar eller bilder av söta barn eller annat under ett glas på dem. Jag tror att detta är en gammal bricka som någongång gått sönder i glaset och så har det som låg under glaset gått kaputt då har man haft en platta som man satte i i stället.Rätt typiskt utförande för dessa brickor är det i alla fall, med svarvade handtag och lite metall.Liksom ramen, då

Reggis:
Det tror jag absolut inte. Det är ett porslin av mycket hög kvalité och baksidan är vitglaserad. Porslinet är så bastant att det behövs inget bakstycke eller liknande. Var du får det där med glas ifrån förstår jag inte. Du tänker nog på de här 30-40-talsbrickorna i rätt glada färger men det här är ingen sådan utan är från runt 1870-1880 och troligen tillverkad i Tyskland. Det finns inga antydningar om att det inte skulle ha varit en bricka från början.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion