Författare Ämne: Bricka med porslnsplatta  (läst 7254 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Bricka med porslnsplatta
« skrivet: tor 13 dec 2007 21:07:44 »
Va sjutton shoppar ni inte. Idag blev det en bricka i trä och med en stor porslinsplatta. Någon som kan datera den föresten?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #1 skrivet: tor 13 dec 2007 21:28:06 »
Handtagen på brickan ser inte så värst stiliga ut - hemmabygge?

Köpte själv två nummer av ELLE Interiör som jag inte hade läst. Den ena innehöll en intressant artikel om paret Eames och deras hus. Tidningarna kostade 1 kr/st.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #2 skrivet: tor 13 dec 2007 21:38:30 »
Nej handtagen är jättefina och inget hemmabygge.

Vart lite nyfiken var Gråbo ligger. Namnet är inget som gör en munter direkt. Fast det känns bättre än Knutby i alla fall.

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Bricka med porslnsplatta
« Svar #3 skrivet: ons 9 apr 2008 21:10:20 »
Jag tycker detta ser ut som en omgjord bricka från tidigt 1900 tal. Det var då vanligt att man gjorde brickor som såg ut såhär, bortsett från att det ofta var uppklistrade fjärilar eller bilder av söta barn eller annat under ett glas på dem. Jag tror att detta är en gammal bricka som någongång gått sönder i glaset och så har det som låg under glaset gått kaputt då har man haft en platta som man satte i i stället.Rätt typiskt utförande för dessa brickor är det i alla fall, med svarvade handtag och lite metall.Liksom ramen, då

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Bricka med porslnsplatta
« Svar #4 skrivet: ons 9 apr 2008 21:26:08 »
Det tror jag absolut inte. Det är ett porslin av mycket hög kvalité och baksidan är vitglaserad. Porslinet är så bastant att det behövs inget bakstycke eller liknande. Var du får det där med glas ifrån förstår jag inte. Du tänker nog på de här 30-40-talsbrickorna i rätt glada färger men det här är ingen sådan utan är från runt 1870-1880 och troligen tillverkad i Tyskland. Det finns inga antydningar om att det inte skulle ha varit en bricka från början.

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Bricka med porslnsplatta
« Svar #5 skrivet: ons 9 apr 2008 21:47:37 »
Reggis, jag sitter just nu och tittar på en bricka som jag ärvt efter min gamlamormor.Den har gräsliga stackars döda väldigt kulörta fjärilar lagda i intrikat mönster och den är gjord tidigt 1900 tal.Och den har nästan likadana handtag liksom en ram av samma typ som bildens. Den är amerikansk. Rätt vanliga var de under bra många år. Finns även liknande i nickelram med nickelhandtag och med graverat glas. Beträffandee mönstret på porslinet så har jag sett liknande i nutid. Därför tror jag att man bytt ut botten och glaset på en krashad bricka från antingen tidigt nittonhundratal eller senast 1940-tal.Och att porslinet mycket väl kan vara "nutida".OK? Men du vet kanske bättre?

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Bricka med porslnsplatta
« Svar #6 skrivet: ons 9 apr 2008 22:00:20 »
Kan inte eoleng visa bilder? Intressant att se!

Reggis du frågar om ingen shoppar, här på landet får man vara glad om man hittar nåt på auktion en gång var 14:e dag, loppisarna tar såna hutlösa priser så det kan man bara glömma! Tyvärr!
Datera brickan kan jag inte, men jag gillar den skarpt, blått de e flott!
Gråbo ligger utanför Göteborg har jag för mig?!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Bricka med porslnsplatta
« Svar #7 skrivet: ons 9 apr 2008 22:07:11 »
Jo i det här fallet gör jag nog det för jag har brickan live så att säga. Den är jättefin och porslinet kan möjligen vara från Kina om det inte är Tyskt. Jag har tittat mycket noga och ramen är äldre och det finns inga antydningar till att det inte skulle vara original. Jag vet precis vad du menar men det är ingen sådan bricka. Jag kan säga att under alla år så har jag inte sett någon bricka av den här typen i den här kvalitén.

Eftersom du säger att de är vanliga så tror jag att du får fel associationer av bilden som inte är den bästa.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Bricka med porslnsplatta
« Svar #8 skrivet: tor 10 apr 2008 11:18:45 »
Här ser ni min variant av bricka. Utförd i ek men handtag i mässing. Vad själva utsmyckningen kallas, vet jag inte, men man gjorde dessa i något slags aluminiumfolie och kimrök (som man svärtade spisar med).  Litet likt ditt i utförande, eller hur, Reggis?
Jag tror att detta är från början av förra seklet.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Bricka med porslnsplatta
« Svar #9 skrivet: tor 10 apr 2008 19:47:23 »
Jag är ledsen Moses men det är inte alls samma typ av bricka är jag rädd för. Min är i ”äkta” hårt porslin, de flesta brukar vara av keramiskt material. Min bricka är en toppgrej, det är inget fel på din men det är liksom inte i samma division.

Jag har tagit fler bilder på brickan. Sen har jag tagit bilder på en i keramiskt material som är det vanliga. Denna är från GAN med nysilverram. Kan det vara 1930-tal eller vad tror ni? Den har krackeleringar. Det har inte porslinsbrickan.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Bricka med porslnsplatta
« Svar #10 skrivet: tor 10 apr 2008 19:47:53 »
Nu brickan från GAB.

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Bricka med porslnsplatta
« Svar #11 skrivet: fre 11 apr 2008 16:21:00 »
Har inget vettigt att säga, mer än vilken härlig blå färg på brickan! Blir glad av att se den!
Den svarta brickan var vacker med, lite mystisk så.
Men de blå blommorna... *suck* ... fin!
Tjing,
Mvh
Carro.