Författare Ämne: Bestickserie Rosen  (läst 37000 gånger)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
Bestickserie Rosen
« skrivet: lör 15 mar 2008 14:54:12 »
Är det någon som vet exakt hur många olika delar det finns i denna serie? Jag tror hela tiden att jag har allt och sen dyker det upp någonting nytt. Älskar mina bestick och kommer aldrrig byta ut dem´, har alldeles för roligt när jag letar på loppisar och second hand.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #1 skrivet: sön 16 mar 2008 00:45:36 »
Bild, tack! :-)
Allt går.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #2 skrivet: sön 16 mar 2008 10:08:48 »
Självklart bilder! Efter mycket stånk och stök så har jag lyckats med att få till en närbild av mönstret. Är ju inte så himla haj på det här med datorer/digitala kameror.

Vet att de såldes av Ã…hléns nånstans på sent 60-tal och in på 70-talet men sen vet jag inget mer. Det finns även rostfria uppläggningsfat med samma Rosenmönster, sånt samlar jag också.

Det säljs mycket såna bestick på Tradera men priserna blir lite "galna" när ovanliga grejer auktioneras ut.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #3 skrivet: sön 16 mar 2008 10:13:53 »
För städer som inte hade Ã…hléns, så fanns de på Epa med.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #4 skrivet: sön 16 mar 2008 22:42:23 »
Är de svensktillverkade? Jag har inte lagt märke till dessa förut, men jag gillar ju lite äldre grejer. Tur att inte alla vill ha samma bestick!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #5 skrivet: sön 16 mar 2008 22:50:13 »
Jag har sett såna hos folk under åren, (pappa har nåt med rosor också?), har inte kollat efter detta på loppis

Jemmifer säg vad du har/saknar för delar, så kan vi hålla utkik på loppis!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #6 skrivet: mån 17 mar 2008 00:09:47 »
 ;D ;D ;D

Jag vill ha ALLA delar (i hela Sverige) *lätt dreglandes över tangentbordet*.

Matbestick har jag många av och de brukar jag hitta utan större problem men Irish Coffeeskedarna, dessertskedar, moccaskedar och det mer udda besticken hittar jag aldrig eller otroligt sällan ute på loppisar utan då är det Tradera som gäller och då blir ju priserna fullständigt galna ibland. 88 spänn plus porto för en osthyvel t.ex. (Jodå, osthyveln ligger här hemma i min besticklåda).

Men sen finns det även hummerskedar & skaldjursknivar och det har jag bara en av varje av, skulle vara kul om man kunde få ihop ett set (12 st) nån gång.

Dessertknivar finns men jag har aldrig lyckats hitta några. Alla former av uppläggningsfat, karotter, såssnipor, vaser är mycket intressant.

Jag är just nu mammaledig och borde iaf teoretiskt hinna gå på loppis varenda dag men det blir aldrig tid över, suck. Försöker släppa med sambon och våra barn på loppis en gång i veckan för att stilla mina behov....

Sov gott, det ska jag göra!

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #7 skrivet: mån 17 mar 2008 07:01:49 »
Får man göra reklam? Isåfall så har jag 4 st dessertskedar ute i en auktion just nu :-) Priset är överkomligt (ännu så länge  ;D )

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #8 skrivet: mån 17 mar 2008 12:19:10 »
;D ;D ;D

Jag vill ha ALLA delar (i hela Sverige) *lätt dreglandes över tangentbordet*.

Matbestick har jag många av och de brukar jag hitta utan större problem men Irish Coffeeskedarna, dessertskedar, moccaskedar och det mer udda besticken hittar jag aldrig eller otroligt sällan ute på loppisar utan då är det Tradera som gäller och då blir ju priserna fullständigt galna ibland. 88 spänn plus porto för en osthyvel t.ex. (Jodå, osthyveln ligger här hemma i min besticklåda).

Men sen finns det även hummerskedar & skaldjursknivar och det har jag bara en av varje av, skulle vara kul om man kunde få ihop ett set (12 st) nån gång.

Dessertknivar finns men jag har aldrig lyckats hitta några. Alla former av uppläggningsfat, karotter, såssnipor, vaser är mycket intressant.

Jag är just nu mammaledig och borde iaf teoretiskt hinna gå på loppis varenda dag men det blir aldrig tid över, suck. Försöker släppa med sambon och våra barn på loppis en gång i veckan för att stilla mina behov....

Sov gott, det ska jag göra!

Jag har hittat vad jag tror är en dessertkni idag :-) Hur man nu kan ha bara en förstår jag inte men ändå :-)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #9 skrivet: mån 17 mar 2008 17:16:40 »
En? Och hur menar du när du säger hittade? Hittade som på Tradera eller som i hittade och nu finns den i din ägo?

Samma fundering hade jag när jag köpte skaldjurskniven och hummerskeden, att man bara har en och inte ens ett par, konstigt är det.

Ja ja, jakten går vidare!  :)

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #10 skrivet: mån 17 mar 2008 18:20:28 »
En? Och hur menar du när du säger hittade? Hittade som på Tradera eller som i hittade och nu finns den i din ägo?

Samma fundering hade jag när jag köpte skaldjurskniven och hummerskeden, att man bara har en och inte ens ett par, konstigt är det.

Ja ja, jakten går vidare!  :)

Hittade den på min favoritloppis och en är numera i min ägo :-)

Angående olika delar så har jag sett förutom de vanliga besticken: Osthyvel, tårtspade, serveringsbestick (gaffel och sked), salladsbestick och soppslev

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #11 skrivet: tis 18 mar 2008 13:04:57 »
Jäpp, har dessa och även ett trancherset som jag inte har sett på Tradera sen jag köpte mitt. Det finns två olika storlekar på soppslevar (vad jag vet) och minst fem olika sorters fat och en liten såsskål på bricka.

Tror jag ska ta och fota alla delarna nån dag så att jag kan visa andra om de skulle bli aktuellt.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #12 skrivet: ons 19 mar 2008 20:51:05 »
Dom där besticken är jag uppväxt med Jemmifer,tycker dom är hemska personligen.Kan säga till om föräldrarna ska byta bestick nångång,tror vi har en del utöver gafflar och knivar som ligger och skräpar också.

MVH Micke

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #13 skrivet: ons 19 mar 2008 21:14:10 »
Dom där besticken är jag uppväxt med Jemmifer,tycker dom är hemska personligen.Kan säga till om föräldrarna ska byta bestick nångång,tror vi har en del utöver gafflar och knivar som ligger och skräpar också.

MVH Micke

Jag delar samma traumatiska barndomsöde som Micke... min mamma har dem med, men ville inte byta ut dem "ännu". Gissar att hon är väl invand efter sådär en trettio år med dem..

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bestickserie Rosen
« Svar #14 skrivet: ons 19 mar 2008 22:26:12 »
Ha ha ha  ;D Tack och lov att smaken är som baken, fler bestick till mig. Mina farföräldrar hade såna bestick så varje gång jag använder dem så påminns jag om allt roligt som jag fick göra som liten unge när farmor och farfar var barnvakt. Nostalgitripp javisst!

Har varit "duktig" idag och fotat mina fat mellan amning, blöjbyte, tvätt och allt annat som dyker upp när man är småbarnsförälder.

Försöker fostra barnen så gott det går och sonen som är fyra jublar när jag säger att vi ska på loppis, han är en naturlig liten flörtis som har lärt sig att på loppisar finns det leksaker, billiga leksaker, och mamma så gärna köper bilen, dockan eller vad det nu kan vara.