Författare Ämne: Dagens loppisfynd  (läst 22557 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« skrivet: sön 20 jan 2008 19:00:51 »
Jag väljer att presentera ett grafiskt blad bland alla de fynd helgen har givit.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #1 skrivet: tis 10 mar 2009 14:41:57 »
Måste få berätta om mitt fynd i Söndags. Jag kom till Kommersen strax efter elva - loppisen hade varit öppen över en timme alltså. Hade inga stora förhoppningar om fynd men såg en säljare som hade en trave rökfärgade Fugaskålar under bordet. Alla sju storlekarna i perfekt skick, inte en repa. Jag frågade om priset på allihop och fick svar: 50 kr! Tack vare att vädret var sådant att man inte gick ut frivilligt (snöblandat regn och blåst) så var det inte många kunder där, annars hade de nog säkert sålts ganska omgående efter kl tio.

gitzie

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: tis 10 mar 2009 17:22:38 »
GRATTIS!! Det där var ett rejält fynd   ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: tis 10 mar 2009 18:32:13 »
Inte för att jag vill förringa fyndet men vad fasen har man de där fugaskålarna till? Inte är dom snygga och inte är dom praktiska, står bara och dammar och tar plats. Kanske fler börjar resonera om jag och då är nog 50 kr rätt pris. Har aldrig förstått mig på dessa skålar. Grattis i alla fall JJ.

Kanon

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: tis 10 mar 2009 20:24:26 »
 Är inte dessa skålar helt runda pressglas alster med jämn båge från foten och upp? Phu jag hade inte köpt en sådan för 10 spänn till glädje för dom som köper.

Tavlan var bra gjord, något bättre än centrifugerat glas som enl. mig.

JJ det är nog ett fynd men varför inte lite mer subtans, här har vi en retro som jag har skippat nu, för min del är det funktionen men bara ibland.

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #5 skrivet: tis 10 mar 2009 20:34:24 »
Jag sällar mig till er andra hopplösa som inte förstår vitsen riktigt med dessa småskålar. Men jag tror att det kan vara för att det är opraktiskt med små glasskålar i en fem-sjupersonersfamilj?

gitzie

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: tis 10 mar 2009 21:05:40 »
En glasnörds kommentar  ;D Skålarna är i sin enkelhet mycket estetiskt tilltalande. Ingen är den andra riktigt lik om man tittar noga. Olika variationer i glasmassan som ger ett skönt intryck när man har några stycken tillsammans.
Vad man har dem till?? Tja, man stoppar dem inte i micron har jag hört  ;D ;D
Annars kan du använda dem till det mesta. Småskålarna ( som ständigt står på vårt köksbord) för min del är ögongodis, men om man vill kan man ju använda dem som kryddkar för salt, svartpeppar eller andra kryddor. Färger finns ju så att man kan välja till vilken retro matservis som helst ;)

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: tis 10 mar 2009 21:49:57 »
Är det någon sorts alternativ till frimärkssamling Gitzie? Man skall sitta där med ett förstoringsglas och hitta skillnaden mellan dessa skålar i en stor samling. Här är en med en röd fläck på fotringen, osv.

Själv köpte jag bland annat den här för 50-spänn. Något att äga Kanon? Den är rätt gedigen.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: tis 10 mar 2009 22:00:54 »
 Det var inget fel på den vad jag kan se, enda man kan tänka sig att den är för gammal.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: tis 10 mar 2009 22:10:38 »
Ja man får väl modernisera den då. Borra ett hål i den och sätta dit ett handtag från IKEA. Köpte den nere i myllan här i helgen. Var nere och tittade på tennishallen och passade på och kastade lite sten på snutbilar. Det är ett nöje jag brukar unna mig när tillfälle ges. Det är dessutom gratis.

gitzie

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: tis 10 mar 2009 23:23:33 »
Är det någon sorts alternativ till frimärkssamling Gitzie? Man skall sitta där med ett förstoringsglas och hitta skillnaden mellan dessa skålar i en stor samling. Här är en med en röd fläck på fotringen, osv.
Själv köpte jag bland annat den här för 50-spänn. Något att äga Kanon? Den är rätt gedigen.
Nej då, Reggis, det behövs inget förstoringsglas ;D Jag tror att det handlar om "kärlek" till glas och att man då betraktar det på ett annat sätt än någon som "bara" ser en glasskål.
Det handlar om glasmassan, skiftningar och rörelser i glaset tex. Fullständigt omöjligt att förklara för någon som ser "glas som glas" och inte något mer.
Skönheten ligger i betraktarens ögon sägs det och jag kan tex njuta av att titta på hur en gammal flaskhals är blåst, med blåsor, sliringar, sned och vind. Värde/popularitet fullständigt ointressant.
Oftast är det sådant som jag väljer att bara prata med andra glasintresserade om, därför att det är en oförklarlig känsla som man måste uppleva för att kunna förstå.

Om vi som jämförelse spanar in ljusstaken som du har bild på, är den för mig fullständigt ointressant. Den säger mig ingenting. Ger mig ingen som helst känsla när jag tittar på den. Sannolikt för att jag inte har de kunskaper som skulle kunna göra den intressant. Så tror jag att det är med det mesta. Intresse skapar känsla.........och den går inte att förklara för den som inte delar ens intresse.
Gudars skymning vilken filosofisk utläggning det blev :o Tja, jag tror att budskapet går fram i alla fall  ;D

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: ons 11 mar 2009 08:48:52 »
Jag förstår men samtidigt inte. Jag älskar glas men har svårt att se skönheten i den typen av detaljer som du pratar om. En fuga är en fuga för mig. Då skall det till lite mer konstnärlighet i skiftningar som i den här.

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #12 skrivet: ons 11 mar 2009 09:50:26 »
Jag kan också tycka om glas, men inte allt glas. Just nu i flytten har jag ex hittat mina gamla fiskekulor, och de är helt underbara, ojämna och bubbliga och orena och dem gillar jag. Hoppas jag kan hitta mina gamla macrameamplar med, för jag har alltid tidigare haft en ampelhörna med glaskulor och mycket växter, hade dock glömt bort det i det förra och förrförra bostaden så de har legat nerpackade i ... tio år eller något sådant. Även gamla flaskor, dem hittar jag en tjusning i. Så glasförtjusningen kan jag se och förstå. Jag har dock inte fastnat för fugaskålarna ändå.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: ons 11 mar 2009 17:15:36 »
I en fuga ser man endast maskintillverkat, ungefär som som en gammal bil från 1979, samma skrot.

gitzie

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: ons 11 mar 2009 18:19:35 »
I en fuga ser man endast maskintillverkat, ungefär som som en gammal bil från 1979, samma skrot.
Jag föreslår att du ändrar man till jag i ditt inlägg  ;D