Författare Ämne: svinto-hår  (läst 3958 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
svinto-hår
« skrivet: sön 16 mar 2008 09:34:30 »
Har nu tvättat en rätt så illa däran Gingerdocka. Illa däran pg håret, som är ungefär som svinto i kvaliteten. Hon såg illa klippt ut och tovorna låg som kakor kring huvudet ungefär. Nu har jag tvättat håret på henne, haft en lång balsamering och lyckats att kamma ut svintotovorna på henne, och ut "växte" ett axellångt hår som inte var klippt, och hon ser nu ut som den little miss ginger, som sig bör. Men håret är fortfarande svintostelt trots att det är utkammat.

När jag stod och tvättade henne fick jag lite frågor i huvudet.
Finns det risk för att man skadar blinkförmågan (ögonen) när man tvättar en blinkdocka, dvs när ögonen blir blöta?

Ginger har gåmekanik så jag tog inte loss huvudet på henne som jag helst annars gör när jag tvättar håret på en barbie och låter det torka. Men finns det risker med att gåmekaniken blir dåligt av att bli blött?

(Nu tog jag god tid på mig och var ytterst försiktig just för att ögon och kropp inte skulle bli blött, men vill gärna veta till en ev annan gång. )

Nu blev inlägget förvirrat så jag förtydligar alla mina frågor nedan:

1. Kan man rädda och mjukgöra svintohår?

2. Finns det risk för att man skadar blinkförmågan (ögonen) när man tvättar en blinkdocka, dvs när ögonen blir blöta?

3. Finns det risk att dockors gåmekanik etc blir dåligt av att bli blött?








kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: svinto-hår
« Svar #1 skrivet: ons 19 mar 2008 08:55:00 »
Såhär blev hon förrästen; hon ligger till salu nu, det var enrolig bekantskap, själv har jag inte sprungit över Ginger tidigare och jag minns henne inte från min barndom, men jag fick svaret i ett mail att hon inte fanns i danmark under tiden jag växte upp.

Den som får hem henne får nog göra om håret och lägga det fint, något jag inte klarade. Och så får man kanske göra mer åt det torra håret.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: svinto-hår
« Svar #2 skrivet: ons 19 mar 2008 14:13:31 »
Attans vilken söt plutmun! Kanske kan du få svar av nya medlemmen ang håret. Som du säkert vet och förstår så är det högst riskabelt att använda sig av en metod som är gångbar på en typ av hår på någon annan. Eftersom det är rätt så höga temperaturer då det gäller Barbiehår är det vanskligt om den andra dockans hår innehåller någon typ av plast.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

unustus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: svinto-hår
« Svar #3 skrivet: sön 23 mar 2008 18:02:15 »
Lige præcis den slags hår har jeg ikke så megen erfaring med, desværre. Jeg har selv en gammel Bella-dukke, som også har stift hår. Jeg ved ikke bedre råd end det med balsam i rigelige mængder i lang tid. Ikke at jeg garanterer noget resultat ....