Författare Ämne: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)  (läst 12806 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« skrivet: lör 15 mar 2008 16:32:39 »
Jag skall försöka sätta om en swirlponytail, och bara det känns avancerat nog för mig  ;D Jag beundrar er som vågar er på mer ingående renoveringar och uppfräschningar.

Har du några tips ang swirlfrisyren så berätta gärna. Eftersom håret var släppt så såg hon först lite illa däran ut, men desto mer jag tittar på henne och gör rent så döljer sig nog en jättefin liten dam under flintskallen, med ett par tappade fingrar, men iövrigt fin. Framförallt har huvudet samma färg som kroppen; det är jag inte helt bortskämd med sedan tidigare, det brukar vara någon färgskiftning här och där.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #1 skrivet: lör 15 mar 2008 21:33:07 »
Hej Kikar! Jaa, ska försöka mig på en liten swirlmanual.

Om nödvändigt, shamponera och sätt i balsam om håret är torrt, i synnerhet topparna brukar vara lite spröda ibland.

Svårt att beskriva med endast ord så jag tror jag hämtar kamera och docka så blir det lite tydligare, förhoppningsvis.


Ok, nu har jag kammat och fotat. Minns jag rätt så kan man inte lägga in så många bilder i varje inläg så det får väl bli några stycken. Hoppas texten syns på fotona, annars får jag skriva mer här.

Börja med att kamma ned det som utgör luggen enl foto.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #2 skrivet: lör 15 mar 2008 21:41:20 »
Här kommer luggen! (det ryms INTE fyra bilder per inlägg om än de är mindre än 140 Kb)
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #3 skrivet: lör 15 mar 2008 21:42:43 »
Här foto på snoddens placering. Som jag skrivit kan man när man har en sidlugg tom ha den lite lägre om man föredrar. Vill man ha luggen dragen rakt upp på skulten så kan man sätta snodden högre upp.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #4 skrivet: lör 15 mar 2008 21:43:43 »
Så är det dags att linda luggen runt gummibandet, linda de varv som den räcker till men se till att det finns kvar en liten tofs som du kan dra ned i bakhåret.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #5 skrivet: lör 15 mar 2008 21:44:38 »
Här kan man använda en stoppnål med grovt, heter det öga? Nåja, man kan använda en hårnål också.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #6 skrivet: lör 15 mar 2008 21:46:40 »
Peta in den tofs som kommer ut där du drar ut nålen.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #7 skrivet: lör 15 mar 2008 21:48:13 »
Färdig för lokal!

Jaa, nu har inte den här donnan någon riktig schwung på svansen, den fixar man genom att permanenta den med små små rullar. Tror jag beskrivit det någonstans.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #8 skrivet: lör 15 mar 2008 21:49:07 »
Glömde den här bilden.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #9 skrivet: lör 15 mar 2008 22:36:27 »
Wow, vad lyxigt med bildhjälp!! Hittade en skriven instruktion på nätet men det här var mycket mycket lättare!! Tack så hjärtligt för allt besvär.

Är din docka flintskallig på toppen? Jag lurade barnen att det här var en barbie-go-tibet-munk och de tyckte att det var sanslöst att barbie kom i alla skepnader. *asg*. Jag sa att badräkten var röd efter baghwanghitadräkten som hon skulle ha över. De hade hakan nere vid knäna, men såg ju på frisyren att jag hade rätt...  ;D

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #10 skrivet: lör 15 mar 2008 22:40:04 »
Jojo, man kan lura i di små mycket ;D Ja, alla swirlar är flintisar, utan undantag. Hade tänkt sitta här framför pc:n en stund men nu gnäller hundarna som besatta så det är nog dags för den sena kvällspromenaden. Är jag inte alltför trött då jag kommer åter så ska jag nog sitta o mysa framför skärmen en stund till. Tänk att det kan vara så avkopplande, märkligt.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #11 skrivet: tis 18 mar 2008 16:03:01 »
fjoll, jgg httr itte ngn pmntnstrk.... (inte lätt att prata med tungan rätt i mun, medan man sitter och håller en halvfärdig swirl). Men det jag försöker få fram är att jag inte hittar någon permanentinstruktion. Vet du var jag hittar den?

Riktigt roligt, väldigt pilligt och det svåra verkar vara att få det som är omlindat tillräckligt hårt och att få igenom tofsen så att den inte lämnar några delade delar på håret. Man behöver göra det här några gånger för att få till snitsen, men jag skall snart visa resultatet så får vi se om det blir godkänt för att vara första gången. Jag kommer definitivt att prova det igen, det var riktigt riktigt roligt. Men, nu sitter jag där utan "schwung" på tofsen, vad gör jag med den?
« Senast ändrad: tis 18 mar 2008 16:12:02 av kikarbara »

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #12 skrivet: ons 19 mar 2008 23:00:08 »
I vanlig ordning är jag sen med mina svar men jag har haft så attans mycket annat för mig, rest och farit som en annan vettvilling.

Swirlfrisyr fortsättning.

1. Huvudet av eller på? Själv tar jag aldrig av huvudet från kroppen när jag tvättar hår eller fixar frisyren. Det tär allt för mycket på halsen att ta av huvudet och jag tycker inte heller att det är nödvändigt. Vinylen tål den här behandlingen. Däremot försöker jag alltid att hålla mig till håret men skulle det komma shampoo eller balsam i ansiktet så är det ingen fara, tänka bara på att aldrig gnugga med handuk el något annat där makeup finns.

2. Se till att håret är shamponerat och om behövligt fått en inpackning balsam.

3. Rullar. Kan vara svårt att få tag på, själv använder jag ibland de rullar jag visar nedanför på en bild. Jag har inte så många och därför använder jag ibland sugrör. Jag klipper av sugröret i lämpliga längder och klipper även upp varje bit vågrät, så det blir något att fästa i.
Jag klipper sedan till lämpliga bitar av smörgåspapper. Ta ordentliga bitar så det går att vika över större delen av den slinga du ska rulla upp. Oavsett om du använder rullar eller sugrör, se till att håret inte är jäms med kanten på pappret. Alltså liksom skjuter jag in sugröret över kanten på pappret. Går det här att förstå utan bilder? Jag försökte rita men det det blev definitivt inte bra. Sätter fast resp rulle försiktigt med en nål, var försiktig så den inte går in i huvudet eller in i vinylen någonstans.

3. Koka upp en kastrull med rent vatten. Låt vattnet svalna till dryga 90 grader. Doppa ned håret och låt vara där ungf 5 minuter. Skölj sedan försiktigt med kallt vatten. Tryck försiktigt bort överskottsvattnet med en frottehandduk mot rullarna.

4. Låt stå i några/någon dagar tills håret är helt torrt. Jag brukar ta ut rullarna efter 2-3 dagar men låta lockarna vara ifred ytterligare en dag. Om det har någon betydelse vet jag inte men så gör jag.

5. Sätt ytterligare ett gummiband längst ned på svansen, placera det så att det blir en liten ”uppåtlock”.

Jag bifogar lite bilder där lite olika swirlar poserar. En del har luggen dragen rakt upp, en del två gummiband, ett uppe o ett nere.

Lycka till!

Ps. är inte riktigt klar med bilderna men de kommer, måste komprimera. ds
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #13 skrivet: tor 20 mar 2008 00:03:43 »
Här kommer bilderna! Först lite exempel på olika frisyrer.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #14 skrivet: tor 20 mar 2008 00:04:44 »
Lite mer bilder.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)