Författare Ämne: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)  (läst 12742 gånger)

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #15 skrivet: tor 20 mar 2008 09:28:51 »
Tack så j-ä-t-t-e-m-y-c-k-e-t för dina manualer om hur man permanentar och friserar!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #16 skrivet: tor 20 mar 2008 09:37:16 »
Ja, det är helt underbart, tack så väldigt väldigt mycket från mig med!

Försökte mig på det i förrgår, har dock inte testat permanentdelen, och nu när jag såg att det skulle vara med varmt vatten, så får jag nog testa det första gången på en docka med lite sämre hårkvalitet än denna; jag överlåter den delen varmt till kommande ägare.
Jag tror absolut inte att det skulle bli förstört egentligen, efter att ha följt Fjolls beskrivning, det är bara jante som sitter på ena axeln och ågren som sitter på den andra; som säger att "du kommer förstöra den och göra fel!" och jag böjer mig för herrarna den här gången.

Men so far, här är hon, och ROLIGT var det!!

Försökte med stoppnål, men altså dessa stora hål har blivit mindre nu för tiden och jag ville inte klippa hennes hår för att få det mer hanterligt; så efter att ha kännt mig som askungens möss, med den skillnaden att jag bara fick igenom några hårstrån och inte hela tofsen, så gav jag upp...
Någon papilotthårnål hade jag inte, så det fick bli en bit ståltråd som fick tjänstgöra. Det var betydligt enklare; jag böjde, sparade stor topp/ögla/ och stoppa i uppifrån, fästa in håret och klämma till "öglan" när det skall igenom så den blev så platt som möjligt utan att "klämma" håret. Sen gled det som en varm kniv i smör.

Här kommer hon; min första swirlfrisyr. (jag ser att den inte är perfekt, men jag är "tillräckligt" nöjd för att vara första; nästa blir bättre  ;D).
« Senast ändrad: tor 20 mar 2008 09:46:02 av kikarbara »

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #17 skrivet: tor 20 mar 2008 10:00:12 »
You got talent!!!!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #18 skrivet: tor 20 mar 2008 10:07:04 »
Hon blev jättefin tycker jag. Imponerande för att vara första gången. Du skulle sett min först frisyr för många år sedan, suck stön o pust....

Tack förresten för er uppskattning och glada tillrop, det gör mig verkligen glad när jag kan hjälpa till.



Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #19 skrivet: tor 20 mar 2008 10:15:49 »
You got talent!!!!

*rodnar, stampar med foten och tackar*.

det var snällt sagt, Fjoll!  :-*

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #20 skrivet: tor 20 mar 2008 10:16:47 »
Fast nu ser jag att jag ju har tagit bild på fel sida; jag återkommer med en från rätt sida.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #21 skrivet: tor 20 mar 2008 10:23:18 »
Kom just på en sak. Kanske något du skulle slå dig på Kikar. Här i Sverige finns det såvitt jag vet ingen som proffessionellt fixar dockor. Framförallt då det gäller makeupen så får man skicka de på spa utomlands. Iof så måste man ha en hel del utgångsmaterial (i de fall som dockan helt saknar sin originalfärg på läppar el ögon) men på de som har kvar lite av färgen skulle det ju gå bra. Dåliga dockor finns det gott om på Tradera så på dem kunde du träna. Jag tror du skulle greja det galant och med tiden och lite referensmaterial skulle du rätt så säkert få kunder från hela Norden!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fjolls Swirlmanual (frisyr på Barbie)
« Svar #22 skrivet: tor 20 mar 2008 10:30:33 »
Kom just på en sak. Kanske något du skulle slå dig på Kikar. Här i Sverige finns det såvitt jag vet ingen som proffessionellt fixar dockor. Framförallt då det gäller makeupen så får man skicka de på spa utomlands. Iof så måste man ha en hel del utgångsmaterial (i de fall som dockan helt saknar sin originalfärg på läppar el ögon) men på de som har kvar lite av färgen skulle det ju gå bra. Dåliga dockor finns det gott om på Tradera så på dem kunde du träna. Jag tror du skulle greja det galant och med tiden och lite referensmaterial skulle du rätt så säkert få kunder från hela Norden!

Jisses, jag skulle ju behöva massvis av litteratur, ett antal dåliga dockor, kunskap om vilka färger och så vidare... hm, men det vore något som är tillräckligt tokigt för mig att ge mig på; jag funkar som så att när jag väl blir biten ger jag 100% och tycker själv aldrig att jag blir tillräckligt bra. Sist jag skaffade en omplaceringshund med stora problem blev jag instruktör själv för att förstå vad jag höll på med, jag skulle sminka barnen till ett kalas och det slutade med att jag åkte runt på invigningar, jippon, jubileum, marknader några år, etc och sminkade barn. Har du adressen till någon som håller på proffessionellt så inboxa den gärna så får jag fundera. Det låter som en hobby både är en utmaning och som man kan göra i sin ensamhet härhemma och en sån skulle jag behöva...