Författare Ämne: Alltså, det här med matbord...  (läst 15857 gånger)

Keso

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #15 skrivet: tis 10 jan 2012 14:10:58 »
Angående matbord - är på jakt efter ett snyggt matbord men jag och sambon kan inte riktigt komma överens. Detta matbord är till vår lägenhet i Berlin som just nu ekar tomt.. Någoon som har koll på nå schyssta affärer ner mot skåne-hållet eller i just Tyskland?



rubinola

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #16 skrivet: sön 13 apr 2014 11:58:29 »
Hm, en newbie som jag undrar: kan man få en tålig yta på sitt teak matbord om man använder en olja för bänkskivor - bänkskivor måste ju kunna tåla lite av varje. Skulle inte detta funka för ett matbord?

Är det samma problematik för alle teakmöbler, även hyllor, skänkar osv? De är snygga, när de är oljerade, men hur känsliga som helst? Kan man använda bänkskivaolja till dessa - eller funkar det med vax eller måste man lacka för att få en yta, som tål fettfingrar, vatten osv?

Jag är själv från DK och älskar teakmöbler. Jag har ett sånt Børge Mogensen bord i ek (och även stolarna J39), men jag gillar varken bordet eller stolarna. Kanske för att jag inte gillar ek. Måste dock säga, att båda är väldigt tåliga. Vi har tre barn, som både ätit, spillt, lekt, spelat och ritat vid bordet och det syns inte. Shakerbordet finns både i massiv och faner.

Jag är tacksam för svar  :)