376
Fria diskussioner / SV: bästa nya småbilen?
« skrivet: mån 24 sep 2007 19:02:03 »
Suzuki är nog bland det sämsta som finns på svenska vägar om man ser till krocksäkerhet. De kanske har ryckt upp sej de senaste åren, men jag minns när Suzuki Baleno kom till Sverige, då var det knappt att den överhuvudtaget gick igenom testerna.
Jag skulle kolla euro NCAP testerna MYCKET noga.
Andra tips inför köp är att kolla bilprovningens sammanställda resultat "Bilens svaga punkter" och snoka lite i vad bärgningsfirmorna hämtar utefter vägarna. Hade en bra länk till en tysk sida med just den informationen men den har tyvärr förkommit i hanteringen.
Andrahandsvärde är väl inte heller att förakta. Säj att den lite dyrare bilen kostar 20-30' mer, men det är till stor del pengar som du lånar ut till dej själv, men visst, de pengarna ska fram också.
Personligen köper jag nog hellre en lätt begagnad bil av erkännt god kvalité, än en ny lågbudgetbil, trots nybilsgarantier och annat.
Även där är det lätt att lura sej själv, jämför garantierna ordentligt. Ofta är det ju just på garantier det sparas in, och nybilsgarantin är väl inte det enda som är av vikt. Hur är det med rostskydd, maskinskada och framförallt elektronikgarantier?
Vad kostar en basservice och hur ofta skall den göras? Reservdelspriser öht?
Många faktorer att ta hänsyn till alltså.
Jag skulle kolla euro NCAP testerna MYCKET noga.
Andra tips inför köp är att kolla bilprovningens sammanställda resultat "Bilens svaga punkter" och snoka lite i vad bärgningsfirmorna hämtar utefter vägarna. Hade en bra länk till en tysk sida med just den informationen men den har tyvärr förkommit i hanteringen.
Andrahandsvärde är väl inte heller att förakta. Säj att den lite dyrare bilen kostar 20-30' mer, men det är till stor del pengar som du lånar ut till dej själv, men visst, de pengarna ska fram också.
Personligen köper jag nog hellre en lätt begagnad bil av erkännt god kvalité, än en ny lågbudgetbil, trots nybilsgarantier och annat.
Även där är det lätt att lura sej själv, jämför garantierna ordentligt. Ofta är det ju just på garantier det sparas in, och nybilsgarantin är väl inte det enda som är av vikt. Hur är det med rostskydd, maskinskada och framförallt elektronikgarantier?
Vad kostar en basservice och hur ofta skall den göras? Reservdelspriser öht?
Många faktorer att ta hänsyn till alltså.