Författare Ämne: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal  (läst 26432 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #15 skrivet: sön 30 mar 2008 18:45:17 »
Om du inte får napp på en köpesannons så kolla auktionshusens utbud - det borde bli billigare än att köpa i affär. Och du får nog köpa i omgångar. Dels är det säkert ingen som har så mycket att sälja på en gång, och då är det lättare ekonomiskt att klara av köpet. Dessutom gäller det att rätt delar dyker upp. Jag antar att du redan har kollat upp vilka delar som du skall ha och hur de skall sitta i förhållande till varann för att det skall bli så snyggt som möjligt och att de skall få plats.

På bilden är hyllan klart mörkare än teak, men den kanske är mycket vanligare i teak, så det gäller kanske att du har tur.

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #16 skrivet: fre 4 apr 2008 15:25:25 »
Inte helt likt, men liiite snarlikt. =)

http://www.blocket.se/vi/15804248.htm?ca=11_s

Däremot ganska stor möbel, så det täcker stor yta. Oj vad jag uttrycker mig knasigt ibland. Kika på länken så hajjar ni. För säkerhetsskull kopierade jag bilden, ifall annonsen är borta. Något att tänka på för oss möbelälskare, att det går fort ibland o så försöker en annan få grepp om VAD som finns (eller ja FANNS) bakom länken.

Hm... vart kommer bilden? Ser den inte i förhandsgranskningen, trots den bara är 20kb stor...? Hm... Skickar ändå, hoppas den kommer upp när inlägget är sänt.
Mvh
Carro.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #17 skrivet: fre 4 apr 2008 19:33:04 »
Tack kikar och jj, jag ska hålla alla gluggar öppna. Hur än det blir så bör jag väl börja spara pengar nu, de är inte så billiga, phuuu, och ska man som vi ha en hylla som sträcker sig över två väggar så blir det etter värre....

*suckar* Jag såg en sådan på blocket för ett par år sedan... och det var sektioner till ett helt rum för 2000:-. Satt och kikade på annonsen, tvekade fram och tillbaka (visste inte att de egentligen hade ett större ekonomiskt värde utan det var en nostalgitripp, då jag är uppväxt med en väggsektion av PC.) Och jag visade sambon som skrek A.L.D.R.I.G och Ö.V.E.R.M.I.N.D.Ö.D.A.K.R.O.P.P etc. Nåja, jag lät den sjunka in lite, väntade någon dag och till sist insåg jag att jag ville ha den. Och ringer upp. 30 minuter för SENT!

*arghggghhh*. Behöver jag säga att jag grämer mig gruvligt och att jag aldrig någonsin igen kommer att be någon om lov när mitt nostalgihjärta klämtar?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #18 skrivet: fre 4 apr 2008 19:39:45 »
vet inte om det här är ett aprilskämt:
http://www.blocket.se/vi/15762921.htm?ca=11_s&last=1

fast det är förstås ett mahogny.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #19 skrivet: fre 4 apr 2008 23:14:51 »
Tack snälla ni för länkar och tips. Jag förstår dig kikar, skulle själv gräma mig något ohyggligt. Men, shit happens. Hyllan på blocket är säkert helt ok. Det har varit några där till salu och de verkar inte bli sålda.

http://www.blocket.se/li?ca=1_11_s&th=1&q=cado+ELLER+cadovius+ELLER+%22royal+system%22&c=0&w=3&aws=&awe=

Den hylla jag söker har inga bakstycken och en annan sorts konsoll. Iof tycker jag denna är kanonfin men det skulle bli alldeles för mörkt hos mig med en hel vägg i palisander.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #20 skrivet: lör 5 apr 2008 09:44:04 »
Den jag såg på blocket den gången hade inte heller något bakstycke och så hade den sektioner med halvliggande, eller exponerande tidningshyllor bland annat, och om det var teak eller teakliknande träslag.


Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #21 skrivet: mån 7 apr 2008 00:05:19 »
Hej!
Kolla denna:
http://www.blocket.se/vi/15842394.htm?ca=11_s

för 2200!!!! Gratis!!

Lycka till, denna är snyggare än den förra jag hittade. Luftig o fin. Tyvärr sitter jag på jobbet nu o kan inte kopiera bilden. Hoppas den finns kvar.

Natti natti,
Mvh
Carro.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #22 skrivet: mån 7 apr 2008 00:41:04 »
Ni är bara för goa! Tack för den Carro! Den var egentligen perfekt bortsett från att den är i teak. Eftersom jag har Jakaranda/palisander på de övriga möblerna som står i direkt anknytning till var hyllan ska stå så vill jag fortsätta på det temat. Men oj vad den var läcker. Önskar att jag hade mer utrymme....

Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #23 skrivet: mån 7 apr 2008 11:03:03 »
Fortsätt lägga länkar, även i teak så blir jag glad, för rätt vad det är så kanske jag hittar "min" hylla också?

Min sambo är inte lika omöjlig längre, han säger inte längre "övermindöda" när något kommer på tal, han kollar antikdeckarna och antikprogram med stor lust och intensitet, han var med på rk för ett tag sedan och lyckades hitta en bok till sig själv (tror det är första gången han handlar secondhand för egen maskin på en loppis!!) och såg inte lidande ut när jag kollade runt och igår lyckades jag övertala honom att vi skall slänga ut vår blåa tråkiga hörnsoffa och jag skall få ta hem min storblommiga (dock beigebruna) 70/80-talssoffgrupp "sålänge" till vi har hittat en ny... *gör vågen*.

Smider långsamma planer. Inom kort kanske jag kan få till ett hyllsystem utmed väggarna och nästa soffa kanske.. en knallorange eller knallgrön 60/70-talare hade suttit som hand i handske... *he-he*. Men det vet han inte än, för då kommer inte den snällare soffan in över trösklarna. Han är nog inbiten retroit han med, han vet bara inte om det ännu...  ;)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #24 skrivet: mån 7 apr 2008 13:58:21 »
Här är en favorit som jag hittade i mitt googlande (men såklart inte i jakaranda). Kanske vore det något för dig kikarn? 5000 för en bokhylla tycker jag är rätt så bra pris, åtminstone om man jämför med vad möbler av idag kostar. Frakten borde inte vara något problem. Såvitt jag förstår går hyllan att ta ner i rätt så små beståndsdelar.
http://www.antikbothnia.se/index.asp?sida=produkter&knapp=antik&produktkat=mobler&produkt=412
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #25 skrivet: mån 7 apr 2008 14:03:28 »
Den var hur fin som helst måste jag säga... fast jag skall förstås ha en sådan som jag har växt upp med, och... slängde en gång i tiden. Något som grämer mig. Sambon är väl inte fullt färdigbearbetad ännu heller, så jag får bida min tid tills exakt rätt hylla dyker upp.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #26 skrivet: mån 7 apr 2008 15:44:57 »
Om jag inte missminner mig så har den här modellen, alltså prydno, också möjligheten med tidnings-exponerings-hyllor (hittar man inte orden får man väl hitta på nya). Rätta mig den som vet, jag kan ha fel och sett någon annan hylla. I annat fall, har jag missat det eller har du tidigare visat något bild på din favvohylla kikarn? Vore kanon om du hittade en bild, då kan vi vara än mer hjälpsamma!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #27 skrivet: mån 7 apr 2008 20:59:13 »
Om jag inte missminner mig så har den här modellen, alltså prydno, också möjligheten med tidnings-exponerings-hyllor (hittar man inte orden får man väl hitta på nya). Rätta mig den som vet, jag kan ha fel och sett någon annan hylla. I annat fall, har jag missat det eller har du tidigare visat något bild på din favvohylla kikarn? Vore kanon om du hittade en bild, då kan vi vara än mer hjälpsamma!

Det är halvt liggande eller halvt stående hyllor. Skall se om jag hittar bild.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #28 skrivet: fre 17 jul 2009 20:48:42 »
Det stämmer, prydno finns bara i teak, de är superfina och mycket välbyggda.
De heter dessutom Prydno inte Prydo....de gjordes i virserum småland av bröderna gustafsson ab

Jag hittade härom dagen en katalog för den hyllan på tradera (har inte fått den ännu), finns mycket lite info om dem annars, lite konstigt det finns rätt gott om dem om man letar.

är du fortfarande på jakt efter en fin hylla så hör av dig till mig.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Sökes: Bokhylla 50 el 60-tal
« Svar #29 skrivet: fre 17 jul 2009 21:03:53 »
Inte helt likt, men liiite snarlikt. =)

http://www.blocket.se/vi/15804248.htm?ca=11_s

Däremot ganska stor möbel, så det täcker stor yta. Oj vad jag uttrycker mig knasigt ibland. Kika på länken så hajjar ni. För säkerhetsskull kopierade jag bilden, ifall annonsen är borta. Något att tänka på för oss möbelälskare, att det går fort ibland o så försöker en annan få grepp om VAD som finns (eller ja FANNS) bakom länken.

Hm... vart kommer bilden? Ser den inte i förhandsgranskningen, trots den bara är 20kb stor...? Hm... Skickar ändå, hoppas den kommer upp när inlägget är sänt.



Hyllan på bilden heter parad och tillverkades av string design, användbar som rumsavdelare då den är lika fin på båda sidor
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x