Författare Ämne: Kontroversiella personer  (läst 16570 gånger)

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Kontroversiella personer
« skrivet: fre 13 jun 2008 23:53:45 »
Det finns ett antal personer som många ogillar. Såsom t ex: Ernst-Hugo Järegård, Kristina Lugn och Staffan Westerberg. Jag gillar alla tre faktiskt! Däremot finns det ett par väldigt folkära personer som jag helst avstår att titta på. Har ni fler exempel? (ej politiker)

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Kontroversiella personer
« Svar #1 skrivet: lör 14 jun 2008 00:02:05 »
Ernst-Hugo och Kristina kan jag med men inte Staffan eller Margareta krook

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: lör 14 jun 2008 00:05:19 »
Maja Lundgren gillar jag skarpt (författare, journalist). Kristina Lugn är en favorit. Hmmm, mera sådana. Låt mig tänka... näee kommer inte på någon nu, förmodligen för sent.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: lör 14 jun 2008 00:22:47 »
Har kommit på en till - Thomas di Leva. Tummen upp!

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: lör 14 jun 2008 00:31:17 »
Jahg kommer inte på nån, gillar kanske en del som andra ratar, Ernst Hugo var ju en fantastisk skådespelare, särskilt som han använde rösten
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: lör 14 jun 2008 00:35:49 »
Danskjävlar ekar i huvudet på mig när jag tänker på E-H.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: lör 14 jun 2008 00:41:00 »
Jag har ännu inte sett Riket, hade kommit fram til att jag måste skaffa hem serien

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: lör 14 jun 2008 00:45:11 »
Har du inte sett Riket Ada så rekomenderas det varmt, vilken skådis han var E-H.

Nastamuumio

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: lör 14 jun 2008 15:17:59 »
I mitten av 80-talet regisserade Richard Hobert en TV-serie som hette Skånska mord.I tre (av fem) avsnitt medverkade E-H J. som gärningsman.Dessa episoder var Hurvamordet,Esarparen och Veberödsmannen.Kan bara påminna mig tre andra svenska produktioner som så genuint lyckats skildra elakhet och gement mänskligt beteende så bra.En gjorde Stig Järrel i "Hets" de andra två hade Hasse Alfredsons signum i "Den enfaldige mördaren" resp."Falsk som vatten" (där Marie Göranzon gjorde stordåd).
Har även sett Gunilla Röhr prestera geuint motbjudande saker på scen helt i klass med Klaus Kinski,som får mitt alla-tiders-pris.

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #9 skrivet: lör 14 jun 2008 22:16:26 »
Jag gillar de flesta ni har nämnt, men det finns ett par personer som jag inte kan förstå hur jag än vänder mig... vad heter hon; soffipropp och han humoristen från halmstad, vad han nu heter. Peter någonting. Och så han barnprogramskillen, Anders heter han va? Leder nog allsång på skansen eller gjorde det för något/några år sedan i alla fall. Jag och tevepersonligheter... har lite svårt att lägga dem på minnet om jag inte uppfattar dem som "genuina" (förstår ni hur jag menar? ) personer, utan som rollkaraktärer.
« Senast ändrad: lör 14 jun 2008 22:20:11 av kikarbara »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: sön 15 jun 2008 12:25:31 »
Peter Wahlbeck började jag fundera på när han visade ganska otrevliga sidor när det var kändis-robinson eller vad det var, där kan jag nästa hålla med om att jag har lite svårt för honom

Nastamuumio

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: sön 15 jun 2008 13:23:25 »
Det håller på att bli en logisk kullerbytta av denna tråd.Det är väl tämligen svenskt och okontroversiellt att ha fördomar å andra människors vägnar?
Värst är en del demokrater som påstår sig företräda svenskar och säger det som andra tänker.

När jag som tolvåring såg "Persona" där Bibi Andersson ingående och detaljerat berättade hur hon och hennes väninna låg med två tonårspojkar och blev abnormt triggade av situationen tyckte jag det kändes högst mänskligt och bekvämt.
Kan inte påminna mig att jag någonsin upplevt en vackrare och mer attraktiv kvinna i världshistorien trots att hon galant skulle kunna vara min mamma.
Naturligtvis var det ett flagrant övertramp även i fiktionen att som kvinna vara så specifik och detaljerad för fyrtio år sen.Men tvivelsutan har tjinonan från Matteus präglat min livs-och kvinnosyn.
Undrar hur många av dagens babes som skulle vilja våga som Bibi gjorde?
Känns som det fortfarande är tabu med kvinnor som tar initiativ på många av livets arenor även om vi vet att vår existens här är tack vare en företagsam
dam/tant/flicka.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: sön 15 jun 2008 14:06:45 »
Ja men nu är vi svenskt konventionella och okontroversiella och talar om vilka kontroversiella personer vi ogillar, helt logiskt :)

Det var på nåt sätt fint sagt att ni är här tack vare min företagsamhet, gulle dej. Nog märker jag motstånd här och där när jag tänker och tycker, det tar ofta lite längre tid att få nån att tro på att jag har rätt -när jag har det, tänker nu främst på privatlivet/IRL, måhända det fanns någon sådan tendens där jag vistades innan Retroforum också.

Men jag är inte den som gapar om könsmaktsordning mm, utan väljer att köra mitt eget race och föregå med gott exempel istället.

Nastamuumio

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: sön 15 jun 2008 14:31:25 »
Som vanligt är det så att action speaks louder than words.På ett ntrntforum
är det vL mlrtid svårt att skåda varandra i vitögat om nu dt ns r önskvRt?
Frstår nt alls vrfr du går i svaromål för n tråd du nt startat men i någon mån
antar jag du vill legitimRa JJ:s agranD?
Som kontrast till mitt föregåND inlägg vill jag framhålla den gNiale rapparen PST/Q
bördig från Örgryte och verksam i Gbg.Hans första "Pluralis Majestatis" är en lektion i svada och timing helt i klass med Lars Ekborg som jag tycker är den störste stand-up-comedian vi aldrig hade.

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mån 16 jun 2008 21:13:01 »
Peter Siepen tror jag pajasen heter, han som skulle uppträda på cirkus istället...

Bosse Larsson är inte heller någon favorit. Kristina Lugn är bara för lugn!