Författare Ämne: Vi skall väl inte vara på detta viset????  (läst 15162 gånger)

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vi skall väl inte vara på detta viset????
« Svar #15 skrivet: mån 17 nov 2008 18:16:16 »
En google på Jan Vonck visar på en helt annan klass av verk, som det verkar, men å andra sidan verkar han ha varit bäst på döda fåglar

Signaturen verkar distinktare också http://cms.dordrecht.nl/dordt?nav=efxibDsHaKpPkCdCaGzGnBIefC&artist=mlqkmEsHaKpPkCdCaGDvHF

(kul att vara konstexpert såhär :))
« Senast ändrad: mån 17 nov 2008 18:47:39 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Kanon

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: mån 17 nov 2008 18:23:40 »
 På den tiden lämnades inget åt slumpen och framför allt dom som utförde kunde sina saker.

Domino

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: mån 17 nov 2008 18:32:24 »
En google på Jan Wonck visar på en helt annan klass av verk, som det verkar, men å andra sidan verkar han ha varit bäst på döda fåglar

Signaturen verkar distinktare också http://cms.dordrecht.nl/dordt?nav=efxibDsHaKpPkCdCaGzGnBIefC&artist=mlqkmEsHaKpPkCdCaGDvHF

(kul att vara konstexpert såhär :))

Det var skillnad det! De ser ju ut som fåglar (trots att de är döda) till skillnad från tavlan hos Crafoord!  :D

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: tis 18 nov 2008 06:39:41 »
Tavlan på Crafoord kanske är gjord under ungdomsåren!?

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: tis 18 nov 2008 07:39:25 »
Det enda ungdomliga i detta fallet är att den inte är 100 år, tavlan alltså.

Förutom detta så finns där ett antal oljemålningar med liknande lasyrteknik på auktionen, skulle inte förvåna mig om det är någon "hemmamålare" som varit framme och lättar på lagret.
 Och då är denna "bonnhålan" Lund ett lämpligt ställe eftersom större auktionshus här i världen inte befattar sig med sådant.
 Det kan ju tänkas att dom har folk med kunnande i publiken som hade sparkat bakut. Här finns mer folk som tror på sagor och skulle det finnas några andra så säger dom ingenting, enkelt och smärtfritt.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: ons 19 nov 2008 12:36:00 »
Måste erkänna att jag är rätt imponerad över din iakttagelseförmåga Kanon. Lägg märke till att jag säger imponerad och inte förvånad. Vad vore världen utan den, jo inget annat än en öde öken av okunskap. Nu kan man blicka ut i öknen och då ser man likt Moses en brinnande buske symboliserande hoppets och kunskapens eld och det är du Kanon. Det är betydligt enklare att komma efter när någon har gjort det uppenbara uppenbart.

En del av förklaringen till att det här går är bland annat det som JJ visar prov på här ovan. Han vill så gärna att uppgifterna om verket skall vara rätt och då försöker denna rationella man att förklara det hela. I detta fall blev det lite komiskt då verket i stället, på grund av dess ålder, borde vara motsatsen till ungdomsverk. Ja till och med så motsatt att konstnären borde ha varit avliden i över 200 år vid tillkomsten.

Då vi är moderna människor och våra antaganden bör bygga på vetenskaplig grund så kan vi då utesluta den uppgivne konstnären som upphovsman. Dessutom, då vi även, med hänsyn tagen till eventuell ungdom, inte kan finna några spår från detta verk som går att återfinna i verk som konstnären verkligen utfört kan frågan anses klar. Målningen säljs under felaktiga uppgifter både avseende ålder och konstnär.

Fast jag tycker fortfarande att AP:s censur av Herr Kanons inlägg är beklämmande. Ja det är faktiskt betydligt mer beklämmande än detta auktionshus felaktiga uppgifter om målningen. Det vittnar om en nihilistisk inställning som knappast hör hemma på en site vars huvudsyfte är just kunskapsutbyte.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: ons 19 nov 2008 19:52:48 »
 Vi måste hålla kunskapsnivån på en för vanligt folk normal nivå i annat fall blir dom sura.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: fre 21 nov 2008 15:19:59 »
Ja det finns ingenting som vanligt folk surnar till på som när de noterar att deras kunskapsnivå brister. Tyvärr så lider många av en, enligt min uppfattning, svårförklarad oförmåga att inse att dessa brister är att betrakta som en morot som ger ett utrymme till förbättringar. I stället för inse detta och se bristerna som en förbättringspotential så sticker populasen huvudet i sanden likt strutsar. Stutsmentaliteten är vida spridd inom den mänskliga populationen. Egentligen borde beteendet, med hänsyn tagen till strutsen, benämnas stussmentalitet då strutsen i alla fall har vett att skydda sitt huvud. Detta beteende handlar mer om med vilken kroppsdel individen tänker.

Konsten att tänka med arslet är vida spridd och har funnits i alla tider. Modern vetenskap visar att detta sätt att tänka inte främjar artens fortbestånd utan snarast är att betrakta som en både kroppslig och psykisk defekt. Tyvärr finns det inga kända botemedel mot detta då dessa personer endast uppfattar sin egen röst och i övrigt är att betrakta såsom döva.

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: lör 20 dec 2008 00:26:27 »
 Reggis, ;D ::) ;D  En obetalbart bra beskrivning av Bisserweissern!