Det är ett mycket läsvärda, bra och genomtänkta inlägg du har skrivit Kikarn. Det innehåller inget nytt i sak men sammantaget gav det i alla fall mig en ny infallsvinkeln på den här soppan.
Jag reagerar i alla fall på att man använder begreppet hedersrelaterat. På något sätt så ger det någon form av högre grad av acceptens, det gäller ju någons heder och det är som vanligt mannens. Att kalla det kulturrelaterat våld, vilket det i praktiken handlar om, är för laddat även om man vidgar begreppet kultur till olika samhällsklasser. Svårt det här.
Patriarkatiskt våld tycker jag personligen vore ett bra uttryck då det i stort sett är män som utövar våldet och motivet baseras på någon form av äganderätt över andra människor.
Begreppet "hederrelaterat" har jag själv också lite svårt för, det borde gå att hitta ett bättre begrepp, samtidigt speglar det skälet till att man utövar våldet mot kvinnan i sammanhanget; för att upprätta mannens/familjens/släktens/landsbrödernas heder, så det kanske är svårt att översätta till något annat? Begreppet Patriarkaliskt våld gillar jag måste jag dock säga, för det här är en global fråga om kvinnans ställning i den kultur de befinner sig i och inget annat. Ingen skulle komma på tanken att elda upp en man för att han har visat nackslutet för en annan kvinna.
Våld är våld, men jag tror innerligt på att det kulturella rummet man befinner sig i innebär olika konsekvenser och olika bemötanden i det sociala sammanhanget, tillika "varför" mannen/familjen/släkten/landsbröderna utsätter en kvinna för våld på grund av något hon utfört, eller riskerar att utföra, eller har anklagats för att utföra etc.
Jag vill fortfarande trycka på att jag inte vill negligera någons upplevelse på något sätt, men trots allt har mannen som utövar våld ingen "hög" ställning enligt vårt synsätt, och det i sig ger kvinnor en grogrund att fortsätta sin tillvaro i utan att stämpling eller ett generellt stigmata (nu avser jag inte kvinnans egna upplevda trauman som givetvis tar tid och är smärtsamma att bearbeta, utan pratar om omvärldens betraktande av individ, och jag förstår/vet att kvinnor som går ur relationer möter såväl ekonomiska förändringar, kan behöva flytta, fly på grund av hot etc).
Ett exempel på att män som slår kvinnor inte har en hög ställning det tycker jag att man kan se på svenska fängelser tillika behandlingshem, där man mellan varven måste avskilja kvinnomisshandlare för att de lever osäkert bland andra interner, även om de varken är flyktbenägna eller utgör hot mot någon annan. Det här speglar rätt så bra hur de flesta av oss reagerar när man hör att en man har gett sig på en kvinna.
Samtidigt finns det kvinnor som slår sina män, och hur ser vi på den våldet? Betraktar vi det på samma sätt, eller uppfattar vi mannen på ett annat sätt?