Författare Ämne: PES tar Time out.  (läst 18937 gånger)

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #15 skrivet: tis 15 apr 2008 11:02:21 »
Jag har tänk mycket på orden:
"Att administrera ett forum är en många gånger otacksam uppgift, där man sällan får någon positiv återkoppling, men desto oftare får klagomål på det ena och det andra."

VAD i hela friden ligger bakom de orden? Är medlemmarna på PES av annan natur än på andra forum? De borde väl vara lika rädda om sin admin, som vi är om Ada?

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: tis 15 apr 2008 12:29:36 »
De borde väl vara lika rädda om sin admin, som vi är om Ada?
*torkar en tår* Tack, vad gulligt sagt.

Vad sägs om vi tänker konstruktivt, om det finns mer att säga i ärendet (som inte redan sagts), jag kan samla det jag antyder som jag menar ska tas som konstruktiva tips för framtiden:

Att välja att se på eventuellt provokativa inlägg med humor

Tillåta kritik

Inte se intriger och falskspel i allt man läser

Tro det bästa och inte det sämsta om folk

Så är det mycket mycket lättare att driva forum och skapa en trivsam atmosfär!
« Senast ändrad: tis 15 apr 2008 12:32:24 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #17 skrivet: tis 15 apr 2008 12:44:19 »
Det jag personligen tror att de kan tänkas ha som saknas här, är den hetska undertonen och man kan bara undra hur kontakterna ser ut under ytan, vi ser ju inte allt som försiggår, eller hur?
« Senast ändrad: tis 15 apr 2008 13:37:05 av kikarbara »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: tis 15 apr 2008 13:57:03 »
OK, då hänger jag med, om man tänker sig att det blir många som anmäler inlägg och pratar skit om andra kan det vara svårt att värja sig, då måste man sätta stopp för den atmosfären på nåt sätt istället för att glida med i nåt slags intrigspel tror jag.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #19 skrivet: tis 15 apr 2008 14:34:48 »
OK, då hänger jag med, om man tänker sig att det blir många som anmäler inlägg och pratar skit om andra kan det vara svårt att värja sig, då måste man sätta stopp för den atmosfären på nåt sätt istället för att glida med i nåt slags intrigspel tror jag.

Jag kan ju mer än väl tänka mig att de fick klä skott för den vänskapliga gesten till dig, ärligt talat. Vore märkligt om det fick ske helt obemärkt utan att någon reagerade starkt på det.

Ibland undrar jag om det bara är sidägare som ångar på när det gäller att kritisera andra sajter, jag tror att det kan finnas ett revirpinkeri bland en del medlemmar, något man kunde se inte minst i den nedstängda tråden ang Pes time out på AP.

Ni PESARE förrästen! Om ni känner er ovälkomna "därborta" så vill vi gärna se er på vår sida! *tar mig friheten, men jag tror långt ifrån att jag är ensam om att ha den här inställningen*.  :)
Ni är varmt välkomna att medverka med oss under tiden er sida kristalliserar sig och återuppstår!

Anja

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: ons 16 apr 2008 00:19:09 »
Ni PESARE förrästen! Om ni känner er ovälkomna "därborta" så vill vi gärna se er på vår sida! *tar mig friheten, men jag tror långt ifrån att jag är ensam om att ha den här inställningen*.  :)

Jag håller med Kikis. Alla Retro-intresserade PES:are är självklart välkomna hit. Forumet växer med kunskap.

Tallen

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
« Svar #21 skrivet: ons 16 apr 2008 08:58:15 »
Jag har inte lagt mig i diskussionen här förrän nu, men känner att det är viktigt att jag gör det.
Det är flera här som snackar om att man ska ha högt i tak, men mycket av diskussionen går ju ut på att säga hur dåligt det är och hur låg toleransnivån är på andra forum... ::)

Jag är ju medlem på alla forum som berör det jag är intresserad av vad gäller retro, porslin mm, och jag kan konstatera att det är ingen större skillnad på toleransnivån på dessa, möjligen att Antikprat oftare dras med personer som enbart är där för att sabotera, vilket helt klart beror på att man kan vara helt anonym där.

Nu senast startade jag en tråd på PES som handlade om det faktum att folk glömmer varför de är där, för att diskutera sitt intresse! Det finns dom som alltid ska komma med åsikter och alltid ska förringa andras kunskaper (även om det inte alltid är meningen) och de som aldrig kan låta bli att känna sig påhoppade (även om andras kommentarer mer eller mindre är skämtsamma). Detta leder till schismer mellan folk helt i onödan menar jag, okänslighet och intolerans har alltid och kommer alltid skapa problem. >:(

Jag har inga krav på att alla alltid ska vara seriösa hela tiden, det skulle vara bra tråkigt  8), men uppmanar samtidigt de som inte kan låta bli att komma med kommentarer (i tid och otid) att hålla tillbaka. Själv brukar jag komma med kommentarer när jag har nåt att tillföra och samtidigt svälja dumheter och ignorera sabotörer, det är det bästa sättet att må bra  :D

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: ons 16 apr 2008 19:55:52 »
Det jag finner märkligt är personer som tar allt så in i vassen allvarligt. De flesta är anonyma. När någon skriver något skit om mig så läser jag, tänker till, ligger det något i det. Gör det inte det svarar jag efter att ha skakat på huvudet, mer är det inte.

Att springa till mamma eller pappa (Admin) och anmäla verkar löjligt. Oj va kränkt jag är, hu, av en oftast okänd. Hur orkar personen i fråga? Jag har aldrig anmält ett inlägg till någon Admin i hela mitt liv. Nej lite hårda ord är bara bra för debatten. Jag säger som Nokia: ”Här har vi management by perkilää.” Först brottas man ett slag då är det lättare att förstå varann senare,.

Sen de här människorna som blir sura för att du talar om att deras pryl inte är århundrades fynd. Du har förolämpat deras föremål, suck

Tallen

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
« Svar #23 skrivet: ons 16 apr 2008 22:30:25 »
Kan hålla med om att vissa personer reagerar för allt, så är det, men å andra sidan så behöver man ju inte vara elak bara för att någon tror att dom har gjort ett fynd... :-\

Man kan fråga sig om det viktigaste är att vara elak mot den personen typ  "din vas är helt värdelös, den skulle inte ens duga som fyllning" eller att sansat svara på frågan med ett "tyvärr finns det nog inte något större ekonomiskt värde i din vas, men det betyder ju inte att den saknar ett värde för dig"  ???

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: tor 17 apr 2008 12:04:57 »
Jag håller med dig Tallen men de där hårda omdömena brukar vara resultatet av att personen i fråga försvarar sin skitpryl in absurdum och vägrar inse fakta. Då kommer de formuleringar du ger exempel på här.

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: tor 17 apr 2008 17:26:07 »
Jag har faktiskt funderat lite ikring det här med att vara anonym och samtidigt vara ömhudad. Jag tror faktiskt att jag tillhör den kategorin och det vete tusan varför. Eftersom Barbie är det område där jag har kunskapen så tar jag det som exempel. Jag har upptäckt (inte på detta forum) att 1. Folk ställer frågor om olika Barbiedockor. 2. Eftersom jag inte besöker forumet varje dag så kan det ta ett tag innan jag svarar. Inga svar har oftast inkommit så jag skriver vad jag vet. 3. Vipps så kommer ett antal svar som ifrågasätter min värdering eller vad det nu kan vara. Si och så mycket är de inte värda osv men framförallt kommer där svar från personer som inte har en någon vidare kunskap. Jag har ifrågasatt detta ibland. Går det inte att säga "jag tror", jag gissar" men icke sa nicke. Si och så är det. Då blir jag tvärsur. Lika tvärsur blir jag när jag är hett inbegripen i en debatt om något helt annat som exempel rasism, feminism, våld etc. Helt plötsligt blir jag stämplad som en råbarkad kommunist, transa och jag vet inte vad. Jag blir så in i berget förbenad och samtidigt blir jag uppretad att jag överhuvudtaget bryr mig. Önskar verkligen att jag hade lite mer av din inställning Reggis.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: tor 17 apr 2008 19:41:19 »
Det där drabbas jag ständigt av när jag var aktiv på AP. Personer som uttalade sig om vilka fel man begick. Sen har vi de här som skall älta sin pryl in absurdum. De har fått ett heltäckande svar men de vill veta något mer, fråga mig inte vad.