Författare Ämne: Lågkolhydratmat eller sk GI  (läst 6356 gånger)

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Lågkolhydratmat eller sk GI
« skrivet: fre 25 jan 2008 00:52:12 »
Visst kan vi prata mat. Jag blir bara sååå hungrig. Har bestämt mig för GI kost då jag inte lyckats få ned de extrakilon jag förskaffat mig de senaste månaderna. Jag har tidigare ätit GI men då hette det inte så. En god vän har arbetat med Annika Dahlqvist (hon doktorn som blev anmäld pga av sina kostråd till bl a diabetespat) och han är i likhet med henne helt övertygad om lågkolhydratkostens goda effekter. På den vägen har jag alltså fått mina kostråd.  Normalt är jag rätt så förtjust i bönor, quinoa, bulgur och annan ersättning för potatis/ris/pasta. Nu växer det bara i munnen. Jag kräks om jag ser quinoa eller bulgur på middagsbordet en gång till. Vad ska jag göra? Jag behöver FÖRNYELSE! Har beställt en kokbok om GI-kost men det gjorde jag idag så det lär dröja några dagar innan den kommer. Någon som har några bra middagstips att delge min man så jag slipper kräkas imorgon.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Lågkolhydratmat eller sk GI
« Svar #1 skrivet: fre 25 jan 2008 01:06:43 »
Bra initiativ, Gi är ju ett ämne för sig också, se jag själv skrev ju detta i retromat-tråden:

När jag provade GI, gjorde jag min vanliga köttfärssås, som är bara nötfärs, lök och vitlök, krossade tomater, kryddor, ingen redning med mjöl eller så, stekt i smör + rapsolja.

Delade en squash, gröpte ur, hackade inkrånet något, blandade med köttfärssåsen, i med blandningen i squashbåtarna, parmesanost ovanpå, in i ugnen. jag hade dålig koll på hur länge och temperatur i ugnen,  provade mej fram, kommer inte ihåg vad som fick squashen att mjukna lagom, och resten inte att bränna, nån som har förslag? Gott blir det i alla fall.

Jag klarar inte av GI om fettmängden ökar, får ont i bröstet, antar det är gallan. Så det går inte att öka nån fettprocent i maten för mej precis

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: fre 25 jan 2008 01:45:15 »
Kokt blomkål med stekt bacon, det skulle sitta fint i morgon, eller hur Fjoll?

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: fre 25 jan 2008 16:56:10 »
Tack för tipset Reseda, läste tyvärr inte inlägget igår så det blev alldeles nyss VARMKORV utan bröd. Spännande fredagsmeny vill jag lova. Broccoli hade varit helt ok till om jag bara haft någon hemma.... påminner mig att jag måste fylla frysen men ingen av oss orkar just nu, får bli imorgon. Vi ska vara hemma i stan denna helg och det känns riktigt skönt. När jag inventerade frysen upptäckte jag i vart fall en påse jätteräkor och fick ett hiskeligt dåligt samvete. Torsk köper jag, som JJ så klokt skrev, aldrig. Därtill är jag för mån om att den ska få återhämta sig, den är ju så sagolikt god, färsk. Jätteräkorna är inte hotade, de odlas men på bekostnad av sumpmarkerna. Det är inte lätt att vara en god konsument men viktigt.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?

Domino

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: fre 25 jan 2008 17:39:23 »
Fjoll, man behöver inte vara "duktig" jämt! Huvudsaken man tänker till ibland! Du köper väl inte jätteräkor varje vecka, kanske inte ens varje månad?   ;)

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: fre 25 jan 2008 17:46:59 »
Tack för det Domino, det är som du säger inte så ofta jag köper dem men jag tror ändå att jag ska byta ut dem fortsättningsvis mot stora vanliga räkor eller varför inte havskräftor men det är ju en helt annan sak. Huuu nu blev jag hungrig igen...

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: lör 26 jan 2008 00:03:20 »
Såg ett matprogram igår, där kött för 1000:-/kg visades och lovordades  ;D

Tänker inte prova det.

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: lör 26 jan 2008 10:53:49 »
Hmmm, kan du ge en liten antydan om vad som slaktats?

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: lör 26 jan 2008 18:09:39 »
Köttet var från vanliga biffdjur. Noggrant utvalt. "Stutar" ger inte bra kött. Helst ska det vara kött från ev gammal ko som diat flera kalvar. Det köttet är fintrådigast.
Sedan "hängdes" köttet olika många veckor beroende på kvalité. Guldköttet hängs 9 veckor i speciellt lagringsrum med fuktighet och viss temperatur. Det andra köttet hängs 4 veckor. Guldköttet genomgår en procedur efter 4 veckor, då det gnids i på ytan med sin egen talg. Sedan hängs det ytterligare 5 veckor.

Allt handlar förstås om gediget hantverk och stor yrkeskunnighet. Köttets pris , 1000:-/kg (detta sades i programmet) gör att inte vem som helst har råd att köpa det. De rika gillar att tala om att de äter just guldkött. Annars mister priset sin funktion. Alltså att tala om just hur rik man är, som kan köpa sånt kött.

Löjligt så det förslår. De rika tror alltid att vi andra tittar beundrande upp på dem, för deras extrema köp.

Men, till syvende och sist, så är hängningen av kött mycket avgörande för mörheten.

I programmet visades också brödbak från ett surdegsbageri. Allt sköttes där hantverksmässigt. Kvalitén är förstås därefter liksompriset.

I surdegsbröd ingår mycket enkla ingredienser: Surdeg, mjöl och vatten.

Hur länge ska folk betala svindlande priser för många matvaror som är mycket enkelt att tillverka själv???????????

Domino

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: lör 26 jan 2008 18:18:42 »
Surdegsbröd som vem som helst kan baka.... billigt och bra!  :D
Men jag vet, vi har en här på ön som skär guld med täljkniv sommartid, då öppnar han sitt stenugnsbageri och gissa om han tar betalt av sommarfolket? De betalar vad som helst för bröd som man kan baka lika bra hemma i sin egen ugn med surdeg!