Jag har en 11-åring som var en katastrof i den skolan som han tidigare gick i, eller om det var "han" som var katastrofen, tåls iofs att diskutera. Jag hävdar att han fungerar som vilken unge som helst i en miljö där det finns sunda vuxna personer som kan bemöta även barn som vore de människor. Men i vilket fall som helst så blev han ett så "stort problem" att man tog beslut om att han inte fick gå kvar. Det blev resursskola för hans del i höstas och det är nog det bästa som har hänt någon gång. Liten grupp elever, stort antal kanonbra relationsorienterade vuxna personer, flexibelt målorienterad undervisning på hans villkor i en miljö där han klarar av att ta till sig kunskap utifrån sina förutsättningar på ett optimalt sätt.
Och vojne-vojen, ETT utbrott har han haft under hela förra terminen, inget den här terminen, han klarar det han skall och får massa extra bonuspoäng (som han kan byta till sig upplevelser med enligt ett utsatt system med anpassade aktiviteter, allt från extra musikundervisning till en tur till simhallen, motivationen är på topp att få till bonuspoäng!!). Det är redan så att man diskuterar återgång till vanlig skola, och det blir tyvärr en katastrof när det sker.... Då ger jag mig blanka fasen på att det blir ruta ett igen!
Ambitionen på resursskolan förefaller att vara att "återanpassa" elever som går att återanpassa, men det enda som har skett egentligen är ju att han har hamnat i en optimal miljö, när han får återgå så har vi samma problem igen, det ger jag mig tusan på!