Författare Ämne: Röd vas eller möjligen rött glas.  (läst 10771 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Röd vas eller möjligen rött glas.
« skrivet: mån 17 mar 2008 23:14:13 »
Vem gör sådana här knaggliga vaser i djuprött (Rejmyrerött). Är det Rejmyre, Monkan kanske?

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #1 skrivet: tis 18 mar 2008 08:44:27 »
Enligt den här tradera-säljaren ska det vara Reijmyre (det är väl dock knappast någon garanti för att det är det)

http://www.tradera.com/ROD_VAS_FRAN_REIJMYRE_-auktion-60677178

Hur som helst tycker jag den är väldigt snygg. Lite som Reijmyres "pärlan"-mönster fast ut och in.  :) Hur hög är din?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #2 skrivet: tis 18 mar 2008 12:13:33 »
Runt 25 cm. Ja va kul, där är en till. Någon som vet om de är vanliga?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #3 skrivet: tis 18 mar 2008 14:39:21 »
Enligt den här tradera-säljaren ska det vara Reijmyre (det är väl dock knappast någon garanti för att det är det)


Enligt vissa säljare så är allt rött glas Reijmyre och Monica Bratt. På loppisen i helgen såg jag en röd Randi från Gullaskruf med en lite ovanligare form. Jag frågade om priset - 250 kr! "Ja, det är ju Monica Bratt" sade säljaren. Det är det inte sade jag. "Jo, det är jag säker på" sade säljaren, och då gick jag därifrån...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #4 skrivet: tis 18 mar 2008 15:45:53 »
Jag har ingen aning om vad detta är fast den är rätt tung så det är nog inte polski för de brukar vara rätt lätta. Har en ljusstake etikettmärkt med Monkan, Reijmyre och den har samma röda färg därav min antydan.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #5 skrivet: ons 19 mar 2008 06:35:44 »
Enligt vissa säljare så är allt rött glas Reijmyre och Monica Bratt. På loppisen i helgen såg jag en röd Randi från Gullaskruf med en lite ovanligare form. Jag frågade om priset - 250 kr! "Ja, det är ju Monica Bratt" sade säljaren. Det är det inte sade jag. "Jo, det är jag säker på" sade säljaren, och då gick jag därifrån...

Precis så menade jag med at det knappast är någon garanti.  :) Men på tal om detta har jag faktiskt sett Gullaskruf Randi för 250 spänn hos en handlare som visste precis vad det var! Rött glas verkar i allmänhet vara dyrare än andra färger oavsett vad det är, eller är det bara jag som gjort den slutsatsen?

Reggis, jag letar ofta på tradera efter kompletteringar till min samling röda Reijmyre-glas, och just den här kan jag inte minnas att jag sett innan, så så förfärligt vanlig är den nog inte, om det inte är något helt annat än Reijmyre förstås. Håller dock med om att den ser ut att påminna mycket om Reijmyre i glasmassan.

Jag har för mig att det finns en riktig expert på Reijmyre-modeller här på forumet som säkert kan svara på frågan, men jag minns inte vem det är?
« Senast ändrad: ons 19 mar 2008 07:31:33 av Chicaboom »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #6 skrivet: ons 19 mar 2008 09:12:43 »
Jag har för mig att det finns en riktig expert på Reijmyre-modeller här på forumet som säkert kan svara på frågan, men jag minns inte vem det är?

Tror du tänker på Anja, vi får locka fram den upptagna damen, hon har problem med prioriteringsordningen, jag menar Retroforum borde väl gå före familjeföretaget? :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #7 skrivet: fre 21 mar 2008 22:10:00 »
Ohhhoho, damen ifråga har blivit med barnbarn! DET är något som tar upp tid vill jag lova!

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #8 skrivet: ons 26 mar 2008 18:36:11 »
Hej, jag kan tala om att det är Reijmyre, har sett den i blått samt klarglas också, båda med etikett.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #9 skrivet: sön 21 sep 2008 19:22:19 »
Just nu finns dessa på Tradera, ser väldigt lika ut tycker jag!

http://www.tradera.com/_6_ljusgrona_glas_LYON_Reijmyre_-auktion-72931472

Om säljaren har rätt verkar det du har alltså vara ett dricksglas från Reijmyre som heter Lyon.

Kaptenen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Röd vas eller möjligen rött glas.
« Svar #10 skrivet: ons 24 sep 2008 11:48:26 »
Hej Reggis!

Det är nog trots allt en vas Du har med tanke på höden ca 25 cm eller möjligen ett gigantiskt ölglas.

Traderasäljarens i grönt glas är 11,5 cm och diam ca 7 cm.