Allmänt > Fria diskussioner
Vart bor alla vi som är medlemmar?
Fjoll:
Lustigt igen kikis! Jag är också dubbelfattad. Började min karriär som vänsterhänt men fick byta då jag började skolan. De påstod att jag inte hade någon dominant sida och därför blev jag lärd att endast användar höger. Nu skriver jag med höger, allt annat gör jag med vilken som. Det är rätt så praktiskt när man målar, krattar ute, putsar fönster etc.
kikarbara:
--- Citat från: Fjoll skrivet tis 8 apr 2008 17:51:47 ---Lustigt igen kikis! Jag är också dubbelfattad. Började min karriär som vänsterhänt men fick byta då jag började skolan. De påstod att jag inte hade någon dominant sida och därför blev jag lärd att endast användar höger. Nu skriver jag med höger, allt annat gör jag med vilken som. Det är rätt så praktiskt när man målar, krattar ute, putsar fönster etc.
--- Slut citat ---
Men hur kul var det med trafikskola när man som jag inte kan skilja på höger och vänster? Uppkörningen löste jag dock med ett blått och rött streck, men varje gång det kommer till högerregel så tar det tid... "vilken sida går hunden på" frågar jag mig själv för att komma fram till vilket som är vänster.
(som alla säkert vet har man hunden på vänster sida och inget annat... eller hur?).
Reggis:
Det där med höger- och vänsterhänt är ganska kul. Jag var helt högerhänt från början. Kunde inte göra något med vänster hand. Sen i 12-13 årsåldern när mitt intresse för litteratur, persiska mattor och annat vaknade så började jag kunna göra mer och mer med min vänstra hand. Min vänstra hand blir bara en större och större tillgång.
Nu finns det saker jag gör bättre med vänster hand som t ex att bära flera kaffemuggar på en gång. Då tar jag dem spontant med vänstern. Så fort det handlar om att balansera på något sätt så blir det vänstern. Det roliga är att jag har också blivit mer och mer vänstervriden politiskt samtidigt som den vänstra handen utvecklats och det är en ordentlig svängning skall ni veta.
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet tis 8 apr 2008 21:23:39 ---Det roliga är att jag har också blivit mer och mer vänstervriden politiskt samtidigt som den vänstra handen utvecklats och det är en ordentlig svängning skall ni veta.
--- Slut citat ---
Ahaaa... jag har ju alltid trott att jag är vänster pg av att jag har hjärtat på rätt sida, men nu förstår jag att det har att göra med vänsterhäntheten, det sägs ju att vänsterhänta har såväl ett mer kreativt tänkande, konstnärlig läggning, har en bättre abstrakt förmåga etc, samt att många genier är vänsterhänta. Inte så konstigt att den egenskapen hänger samman med det politiska ställningstagandet, det handlar inte om hjärta, det handlar om intellektuell förmåga förstås! =)! (och det är inte helt taget ur luften, eftersom det handlar om höger/vänster hjärnhalva, och vänster hjärnhalva sägs vara verbal medan det är höger som bearbetar undermedvetna intryck).
Jag har nog inte uppfattat dig som vänstervriden dock. Testa radikalvänster eller åt det hållet...
Reseda:
Jag skriver, äter, skär och klipper med höger hand. Plockar bär av alla slag med vänster. Allt "pilljobb" som ska gå fort gör jag med vänster. Kan nog använda båda händerna nästan lika bra om det krävs.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion