Författare Ämne: Kosta Boda - Erik Höglunds "askfat"  (läst 7492 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Kosta Boda - Erik Höglunds "askfat"
« skrivet: mån 31 mar 2008 23:24:01 »
Egentligen skulle man samla på dessa eftersom det verkar finnas oändligt antal olika i färg, motv och storlek. Men jag försöker begränsa antal samlingar så det är nog ingen idé.

I alla fall så har jag köpt på mig ett antal sådana när jag har hittat dem till hyfsat pris. Någon som vet vilka färger och motiv som är ovanliga? Bild på mina kommer senare om så önskas.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Kosta Boda - Erik Höglunds "askfat"
« Svar #1 skrivet: mån 31 mar 2008 23:28:30 »
Jag vill se bilder. Svårt att veta man ska titta efter om man inte som du redan vet.

Vilken prisklass ligger de i?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Kosta Boda - Erik Höglunds "askfat"
« Svar #2 skrivet: mån 31 mar 2008 23:36:40 »
Ursäkta, man tror att alla känner till dessa men så är det naturligtvis inte. Jag skall stänga av nu, men kolla på Tradera och sök på Höglund. Hittar du små cylindriska fat med hög kant runt om och i mitten ett motiv - barbystad kvinna, katt och tjurhuvud är de vanligaste motiven, men det finns fler.

I dyra antikaffärer kostar de 150-250 kr/st, ibland mer beroende på färg, storlek och motiv. Jag har gett 3-25 kr/st för mina.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Kosta Boda - Erik Höglunds "askfat"
« Svar #3 skrivet: mån 31 mar 2008 23:40:52 »
Ok, nu vet jag ungefär. Såg att det fanns ett par stycken där Och inga bud lagda på den som hette Kvinna.

G'natt på sig.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kosta Boda - Erik Höglunds "askfat"
« Svar #4 skrivet: mån 31 mar 2008 23:45:44 »
Tänkte säga att det väl inte är många tior för nån, tittade på avslutade

på tal om ovanliga motiv hittade jag denna http://www.tradera.com/Askfat_av_Erik_Hoglund_Sittande_man_-auktion-56992282, då uppstår frågan om det ÄR en Höglund. Just ett sånt läge man behöver stöd av bilder i broshyrer som bekräftar...


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Kosta Boda - Erik Höglunds "askfat"
« Svar #5 skrivet: sön 27 apr 2008 15:57:31 »
Nu har jag haft tid att rota fram ett antal av dessa. Den avlånga är jag inte helt säker på om det är Höglund men det borde vara det. En av dem har jag originalkartongen till! Man har sett hundratals av dessa på mässor och loppisar, men bara en gång har jag sett kartongen som ligger lite dumt till nu för att kunna tas fram.

ayesterday

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Kosta Boda - Erik Höglunds "askfat"
« Svar #6 skrivet: sön 27 apr 2008 22:06:05 »
Hej!
JJ; Det högra, avlånga askfatet med en sol är tyvärr inte Höglund.
Jag är inte heller säker att det med stenbocken i andra raden i klarglas är Höglund.
Gula askfat är ganska ovanliga, likaså klarglas som är märkta Boda H och nummer.
De färgade är sällan märkta.
Det finns med en tupp som motiv också, annars kan jag inte komma på fler, har mina nedpackade i lådor.
Internationellt är de med naken dam dyrast, kan ibland kosta $30-50 på ebay.