Författare Ämne: Gröna växter med 50-talskaraktär  (läst 25371 gånger)

BlåbärsPutte

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #15 skrivet: tor 20 sep 2007 18:36:33 »
Nej absolut inte spydigt. Bara liiite avundsjukt  :'( Putte vill oxå ha såna möbler!

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #16 skrivet: tor 20 sep 2007 19:30:33 »
Frågan om gröna växter fick mig att titta på ett nytt sätt i litteraturen! Jag tror den sista bilden ada visar mycket väl exemplifierar ett 50-talsfönster.

Jag har kikat i en bok, Heminredning, av Lena Larsson & Elias Svedberg från 1955 och i några tidskrifter "Svenska Hem i ord och bilder" från 50-talet. I tidskrifterna presenteras "hemma hos"-reportage. Jag skulle påstå att Du måste ha klätterväxter JJ! Murgröna och cissus är två jag lyckats identifiera, men i varje hem jag läste om klättrade det växter. Runt fönster, dörrkarmar och valv, mm.

I boken nämns flera växter med namn som t ex Aucuba tigerrandig Vriesia och Aralia. Jag ska se om jag kan lyckas scanna in en del av bilderna.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #17 skrivet: tor 20 sep 2007 20:41:25 »
Tack för besväret Anja! Det är kanske Paraplyaralia som förekommer där - jag har en Palmaralia som är lite större och stiligare. Jag gillar däremot inte när de flätar stammarna på dem som är vanligt.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #18 skrivet: tor 20 sep 2007 22:03:17 »
JJ, det var inget besvär. Jag fick en nytändning av att kolla igenom referenslitteraturen. Det behövde jag.

Tyvärr kan jag nästan ingenting om växter och, som jag skrev, inte ens tänkt på dem som en tidstypisk inredningsdetalj.

Det kommer att ta ett antal år att få det som jag vill ha det.

Så tänker jag också. Jag är nöjd med det jag har, men hittar jag något bättre, byter jag successivt ut det. Jag har hittat några godbitar som får vara kvar. Bl a en dansk bokhylla, ett italienskt soffbord (med "string"underdel och marmorskiva, hur läcker som helst), en dansk kontorsstol med en läcker design (den jag sitter i nu!)

Jag har även en Ägget, en svanensoffa och ett antal 7:or. I dockskåpet! ;D Skala 1:12, typ!


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #19 skrivet: tor 27 sep 2007 23:03:15 »
Köpte idag denna växt för 49 kr på ICA. Den arten kanske inte fanns att köpa i Sverige på 50-talet, men formen på bladen passar bra ihop med femtio år gammal inredning.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #20 skrivet: tor 27 sep 2007 23:31:53 »
Den passar bra. Priset var ännu bättre! ;D

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #21 skrivet: tis 16 okt 2007 21:30:04 »
Köpte idag denna växt för 49 kr på ICA. Den arten kanske inte fanns att köpa i Sverige på 50-talet, men formen på bladen passar bra ihop med femtio år gammal inredning.

Ja, de är snygga, och jag håller med om att de har något väldigt 50-taligt över sig även om de troligtvis inte fanns i Sverige då som du säger, men hade växter designats av människor hade de helt klart designats då. ;) Elefantöra har jag för mig att de kallas (?)

På tal om om klättrande växter, hade inte folk porslinsblommor på 50-talet?

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #22 skrivet: tis 16 okt 2007 21:39:36 »
Jodå, porslinsblommor hade man. Även Sankt Paula, gärna i alla färger som fanns att tillgå. Gärna hela fönsterbänkar fulla. De "dubbla blommorna" tror jag kom då. Paulan förökas, genom att man nyper av ett blad med stjälk och bara sticker ner det i en kruka med jord.
Salig Mor förfasade sig ofta, då någon nyköpt dubbel Paula var hårt brandskattad efter något fruntimmerstjossan. Som ni vet, så ska man inte (enl. gammalt skrock) tacka för blomskott. De ska nypas av i smyg för att växa bra på nya stället.

I helgen passerade vi utefter E 4:an ett kärr fullt med kaveldun som var i exploderingsstadiet. Hanva cigarrerna såg ut som vita moln. SYND att de inte stod inomhus! 8) ;D

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #23 skrivet: tis 16 okt 2007 21:53:30 »
Porslinsblomman är ett sånt otyg från 50-talet, placera växten i ett fönster med lite morgonsol , gärna lite svalt så blommar den, trist nog så stinker blommorna lika illa som kattpiss.
Fantastiskt vackra blomklasar, perfekt för ett växthus eller nåt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #24 skrivet: tor 27 dec 2007 20:32:15 »
Monsteran kom nog senare skulle jag tro. Blommande växter som ex flitiga lisa, och sen nässelblad samt kaktusar och svärmors tunga är det jag minns bäst hos mormor och morfar. Men jag har lite husmorsböcker från femtiotalet och kan studera där en stund och se vad det står.

Men prickblad och monstera vill jag nog tro är senare inomhusväxtflugor...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #25 skrivet: tor 27 dec 2007 21:04:53 »
Monstera vet jag att jag har sett på interiörbilder från 50-talet, men det har varit speciella inredningar med fönster stora som hela väggen och teakmöbler av Finn Juhl t ex - top of the line med andra ord. För övrigt en sådan inredning som jag eftersträvar. Flitiga Lisa passar säkert väldigt bra hos en mormor, även om jag inte utesluter att i alla fall vissa kvinnor värderar en minimalistisk inredning (fast de inte finns i överflöd).

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #26 skrivet: tor 27 dec 2007 21:45:23 »
Välkommen till forumet Kikarbara, men jag tror vi har en monstera på sidan ett i tråden sista bilden ur boken från 1941
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #27 skrivet: tor 27 dec 2007 22:00:19 »
Ormbunke?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #28 skrivet: tor 27 dec 2007 22:47:05 »
det var två bilder till, den här


nere till vänster
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gröna växter med 50-talskaraktär
« Svar #29 skrivet: tor 27 dec 2007 22:56:32 »
Där ser ju både ampellilja som murgröna som monsteran vara med...

Skall ta med mig lite allt i hemmet från femtiotalet ikväll till sängs har jag tänkt, får se om jag hittar fler förslag där.