Författare Ämne: Engla......  (läst 15969 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #15 skrivet: ons 16 apr 2008 22:58:55 »
Fakturm kvarstår, kastrering kan vara en mycket farlig åtgärd, inte minst om man tror att de slutar upp med sina övergrepp och låter dem beblanda sig med försvarslösa barn.

Den sista meningen förstod jag inte riktigt Reggis
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #16 skrivet: tor 17 apr 2008 09:59:46 »
Kastrering är för lindrigt,,,,,,,
med risk för på hopp
så tycker jag ändå att dessa människor inte har rätt till sitt eget liv, när de förstör för så många andra

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #17 skrivet: tor 17 apr 2008 11:15:09 »
Nää, varför skulle du bli påhoppad, vi har alla rätt till våra åsikter. Jag kan på sätt o vis förstå det du skriver om att en del förverkat rätten till sitt eget liv men för mig uppstår direkt en komplikation. Vem besitter rätten att ta en annans liv? Självklart finns det förmildrande omständigheter, försvar osv. Men att med berått mod, planerat eller genom sitt arbete ta en annans liv, nej det tycker jag inte hör 2000-talet till.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #18 skrivet: tor 17 apr 2008 11:24:17 »
Nää, varför skulle du bli påhoppad, vi har alla rätt till våra åsikter. Jag kan på sätt o vis förstå det du skriver om att en del förverkat rätten till sitt eget liv men för mig uppstår direkt en komplikation. Vem besitter rätten att ta en annans liv? Självklart finns det förmildrande omständigheter, försvar osv. Men att med berått mod, planerat eller genom sitt arbete ta en annans liv, nej det tycker jag inte hör 2000-talet till.

Dessutom är det för lindrigt med dödsstraff.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #19 skrivet: tor 17 apr 2008 12:01:44 »
Låt oss för guds skull inte bli medeltida. De här emotionellt störda individerna är att betrakta som sjuka och kan i många lägen inte reglera sig själva. Därför tycker jag att kastrering som ger ett i det närmaste 100 % skydd är en korrekt åtgärd. Att hålla på och straffa sjuka som inte är straffmottagliga luktar medeltid.

När en bil går sönder och föraren kör ihjäl en liten flicka på grund av den trasiga bilen skulle du inte ropa på dödsstraff. Detta är samma sak. Det här är en människa som gått sönder.

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #20 skrivet: tor 17 apr 2008 19:17:22 »
Jag instämmer i att de är emotionellt störda, men när inte samhället tar sitt ansvar och spärrar in dessa (på våran bekostnad) utan låter dem vara där ute och ställa till det.  Vad göra??
 Hur kan du säga att kastrering är 100% skydd, har du någon fakta som bevisar att det verkligen hjälper? ???
Hur kan du jämföra en sådan olycka med detta? det har jag svårt att göra och jag undrar om någon i ens närhet skulle bli drabbad, hur skulle man tycka då ???
Bara lite funderingar som jag inte får ihop,så hjälp mig gärna :-\

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #21 skrivet: tor 17 apr 2008 20:35:53 »
Dödsstraff, kastrering, sterilisering, lobotomering + all annan stympning, skulle det inte vara straff?

Jag håller med dig Reggis, det är människor som gått sönder. En gång var de också små och sköra. Men det gör dem inte mindre farliga för ev framtida offer. För deras skull så tror jag på inlåsning men definitivt inte kastrering. Kastrering är stympning och stympning hör medeltiden till, åtminstone sett från min horisont.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #22 skrivet: tor 17 apr 2008 21:02:13 »
Jag vet inte men var jag man skulle jag nog välja kastrering om valet stod mellan förvaring (inlåsning) och kastrering. Folk kastrerar ju katter och det verkar inte uppröra på detta sätt.   

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #23 skrivet: tor 17 apr 2008 22:48:53 »
Men om brottet inte har med sexuellt utnyttjande ,utan om makt och kontroll över andras rätt eller inte rätt att få leva.
Så spelar det ju ingen roll om han är kastrerad eller inte, har aldrig hört talas om nån som blivit strypt av en penis, däremot strypt av händer............
Lås in den djäveln för all evig tid!!

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #24 skrivet: tor 17 apr 2008 22:52:34 »
Helt överens med dig Ängla! Så måste det bara vara.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #25 skrivet: tor 17 apr 2008 23:12:32 »
Jag såg delar av Efterlyst ikväll. De mord Eklund har erkänt har inte föregåtts av sexuellt utnyttjande. Är han en seriemördare?

Skit samma. Hade jag bara haft ett barn och det barnet blivit mördat som Engla, så hade jag gjort allt jag kunnat för att döda den djävul som gjort det.

Jag gillar inte mitt eget resonemang, men jag har tänkt så mycket på det så att jag menar det.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #26 skrivet: tor 17 apr 2008 23:46:32 »
"Jag såg delar av Efterlyst ikväll. De mord Eklund har erkänt har inte föregåtts av sexuellt utnyttjande. Är han en seriemördare?"

Jag såg också programmet. VAD är det som drivit detta odjur att utföra morden?
Jag har, liksom vad jag tror många ándra gjort, utgått från att det var ett sexbrott.
Kan bara instämma i att han måste vara mentalt MYCKET SJUK. Det sades att han begått brotten i fylla eller bakfylla. Han har då  också kört rattfull och genom det satt ännu fler liv i fara.

Livstids inlåsning borde väl straffet bli. Jag tror inte att en så sjuk hjärna går att rehabilitera.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #27 skrivet: fre 18 apr 2008 12:29:35 »
Han startade sin karriär som blottare och det är inte ovanligt. Vilket jag skrev ovan så finns det personer vars sexualitet styrs av våld. Det är svårt för oss att förstå men detta är sex för den här personen. För att tala klarspråk, den här mannen får helt enkelt utlösning av att strypa en kvinna eller flicka. Tar man då bort sexualdriften så försvinner motivet för honom att strypa kvinnor. Därför är kastrering effektivt.

Att det skulle finnas män som använder sin penis som strypsnöre har jag aldrig hört talas om eller ens kunnat tänka mig Änglautanskor. Fast nu när du berättar om dina tankar så tror jag nog att dessa kan ha ett visst intresse som sexuell fantasi. Undrar om det var liknande fantasier som inspirerade Franz von Stuck till nedanstående målning.

 

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #28 skrivet: fre 18 apr 2008 15:24:39 »
Jag köper beskrivningen av sexualitet styrt av våld, men om vi kan styra diskussionen om Engla vidare från behovet att utbrista "kastrera den jäveln" till något konstruktivt (som inte innebär frotterande i sexuella fantasier) så är det bra, annars går det på tomgång
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Engla......
« Svar #29 skrivet: fre 18 apr 2008 16:02:19 »
Såg någon av er Uppdrag granskning i onsdags 20.00? Det handlade om kriminalvården.