Författare Ämne: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!  (läst 22932 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« skrivet: ons 7 maj 2008 13:02:25 »
Finns det fler här som älskar kyrkogårdar, att promenera där, sätta sig ner på en gräsmatta och öppna en pava vin, hälla upp ett glas och skåla för de döda?

Minst en 5-6 gånger om året och då företrädelsevis på sommaren brukar jag smita iväg från jobbet i samband med lunch, passera systemet och sedan ta mig en kyrkogårdspromenad. Min favoritkyrkogård är Skogskyrkogården men även Norra Begravningsplatsen tycker jag är bra.

När jag kommer dit sätter jag mig på en plats med vy så man ser ut över många gravar. Sen är det dags att ta fram korkskruven för att öppna vinflaskan, Cline Zinfandel, ett vin som passar just för kyrkogården. Rätt hög alkoholhalt, 14 %, så man blir lite lummig av en flaska. Tar fram ett stort kristallglas och förser mig. För glaset till munnen och tar en stor klunk. Känner hur värmen från vinet sprider sig i kroppen, man känner sig som en del av naturen, en liten bit natur. Jag är alltid ensam så det är tyst, bara naturens ljud och stadens brus i bakgrunden. Sitter så en stund och låter tankarna flyga fritt omkring i skallen.

Reser mig upp och tar en närpromenad till några av gravarna med glaset i hand, läser texterna. Oj vad Mathilda blev gammal. Men nej hon blev bara 32 år, jag har redan överlevt henne ur åldershänseende. Fyller på glaset sitter en stund tar en runda till bland gravarna. Efter ca 2 timmar är flaskan slut och det är dags att gå. Då känner man sig helt hel, man har hunnit ifatt tiden som alltid försöker springa ifrån en.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #1 skrivet: ons 7 maj 2008 13:08:04 »
Eftersom jag inte dricker vin, så går väl den delen med att skåla för dem bort. Men jag visstas gärna på kyrkogårdar, och får också många bra svar när jag går där och pratar med dem. De mest fantastiska bilder som jag nog inte skulle föreställt mig någonannanstans dyker upp för mitt inre.

En dam visade mig ett fattigt torp någongång från nittonhundratalets början, barn som frös, ett höll hon i famnen i ett juteliknande tyg, själv hade hon en svart sjal om huvudet och om barnet samt sin egen kropp, samt ett bar halvklädda frysande barn vid sin sida: med genomskinlig hy och sår i ansikte och blånad... det var smärtsamma bilder. Var de hennes eller mina egna? Det får jag aldrig veta.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #2 skrivet: ons 7 maj 2008 14:48:27 »
Ja vi är många som tycker om att vistas på kyrkogårdar. Jag har aldrig haft någon syn på det sättet utan det är mer att en inre dialog liksom startar av sig själv och blir kommenterad i huvudet och kommentarerna verkar inte vara mina tankar utan någon annans.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #3 skrivet: ons 7 maj 2008 15:44:46 »
Ja vi är många som tycker om att vistas på kyrkogårdar. Jag har aldrig haft någon syn på det sättet utan det är mer att en inre dialog liksom startar av sig själv och blir kommenterad i huvudet och kommentarerna verkar inte vara mina tankar utan någon annans.



Det där känner jag också igen, det blir en dialog som jag inte styr.

Då är vi två som är heltokiga och som har hittat tjusningen med kyrkogårdar!

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #4 skrivet: ons 7 maj 2008 16:50:59 »
Här har ni en till kyrkogårdsvandrare/sittare. Dock utan medhavd pava. Har inga betänkligheter mot själva företeelsen att skåla för de döda, har bara inte kommit på tanken. Vem vet, nästa gång kanske jag tar en flarra, men då blir det en liten en. Min Far skulle säkert uppskatta en skål med sin dotter. Hursomhelst, har ni besökt den judiska kyrkogården vid Kalmar slott? Den var speciell på många sätt. Jag var helt förstummad inför lugnet och skönheten. Nu är det iof lugnt på alla kyrkogårdar men det var ändå något särskilt med denna. Om man nu får ta upp ämnet med döda, hur förhåller ni er till de gravar/lundar där nära vänner eller släktingar finns begravda. Blommor, ljus etc? Jag tycker mig har märkt en rädsla hos många att besöka graven/lunden. Allhelgona är numera mest Halloween. För mig är det en självklarhet att besöka kyrkogården vid Allhelgonahelgen men de jag möter är nästan uteslutande dubbelt så gamla el mer. Själv har jag tagit för vana att besöka gravarna rätt så ofta. Pysslar om blommorna, sätter mig på någon bänk och låter tankarna fara iväg varthän de vill.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #5 skrivet: ons 7 maj 2008 18:21:33 »
Då är jag inte ensam! Visste naturligtvis om att många andra också gillar lugnet och ron! Brukar inte ha med en flaska vin men blommor och ljus, sen går jag runt och tittar på alla gravar och funderar på vem de egentligen var som ligger där!
En del har stora vräkiga stenar men ingen som besöker dem, andra har små oansenliga gravar men med mycket blommor och är välskötta.
Tänder ett ljus på någon bekants grav och mediterar lite över livet och döden.
Besöker kyrkogården ett par ggr i månaden.
Vi har även en djurkyrkogård här, den är kontigt nog mer välbesökt och har mer välskötta gravar än den "riktiga" kyrkogården!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #6 skrivet: ons 7 maj 2008 19:00:53 »
Jag åkte ner till Göteborg och gratulerade lillebror på 40årsdagen senast på Östra kyrkogården, nej jag tycker inte det är så trevligt, men vi la varsin vit ros och tände varsitt ljus, även från min far i Finland. Det känns inte riktigt som han är där, han finns mer närvarande hos oss som saknar honom tycker jag. Men jag sätter mig på gravens kant när jag väl är där och stryker handen över ljungen som om jag strök bort en lock från hans panna. Märkligt är det, när han ändå inte "är" där.

Förra gången letade vi oss också till den judiska delen av Östra kyrkogården och hittade graven till en konstnär som var medlem i Bohusgalleriet (en vecka innan sin plötsliga död presenterade han mej som deras Webmistress, You wish sa jag :) Vi lade varsin sten på graven, som ännu inte fått sin sten, bara en bräda markerade platsen, precis som det ska vara i ett år efter någons död.

Då vi är varannan jul i Finland har vi traditionen att åka till kyrkogården och tända ljus för mormor och morfar, farmor och farfar, snön knastrar under fötterna och det lyser vackert av lyktor på gravarna överallt, det är en fin upplevelse.

Jag utmanade mig själv som nästan vuxen med en sen promenad över kyrkogården (jag skrämde upp mej själv så jag fick springa genom gångtunneln sedan :)) Eller mitt i natten med vänner, minns särskilt en blöt fest vid Stampen Göteborg där en tjejkompis ville till kyrkogården, visst jag hängde på och hon frågade "känner du något?" Jag kunde inte riktigt bedöma det i det skedet :)


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #7 skrivet: ons 7 maj 2008 19:10:42 »
Då tillhör jag undantagen. Jag är ju inte så gammal men jag pysslar om gravar ändå. Har inte varit på den här kyrkogården i Kalmar Fjoll men kommer jag dit så blir den naturligtvis nummer ett på min lista vad jag skall titta på.

Annars har jag en favorit i Skåne också, kyrkogården vid Baldringe kyrka. Det är världens vy över nejden och kyrkan är vacker och med anor sedan 1100-talet. Jag bifogar två bilder jag tagit. Bild 1 är utsikt över nejden och 2 kyrkan.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #8 skrivet: ons 7 maj 2008 19:11:11 »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #9 skrivet: ons 7 maj 2008 23:36:45 »
Kyrkogårdar är underbara rofyllda platser. Jag sitter gärna på kyrkogården i byn och "spickulerar". Massor av blommor. Fåglar i mängd som byggt bon i de gamla jätteträden.
Och så MINNS jag. Det är härligt att minnas dem alla som nu har sista vilan på kyrkogården. Många olika människoöden är det. Många glada stunder kommer upp i minnet.
Konstigt nog så minns jag bara de roliga stunderna. Skönt att de tråkiga sjunkit i glömska. De stunder då sorgen efter de bortgångna var häftig, har nu bytts till ett stilla vemod och tacksamhet för att de var mina nära och mina vänner.

Märkligt nog, så tycker jag de talar till mig. Det trivs jag med.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #10 skrivet: tor 8 maj 2008 00:25:44 »
Hmmm, jag tycker det låter som vi lika gärna skulle kunna träffas på en kyrkogård! Nåja, jag kunde ju hursomhelst inte komma till Heden så det skulle kanske bli samma lika om en kyrkogårdsträff anordnades. Däremot kommer jag hädanefter att ta med kameran när jag går på kyrkogårdar. Mycket jag inte kommer på själv, tack för tipset Reggis. Får se om jag kommer mig till Baldringe kyrka vid någon av mina Skånetrippar. Blev nyfiken och om tid ges kommer jag mycket troligt att åka dit.

En annan kyrkogård som gjorde ett starkt intryck på mig (och som jag gärna rekommenderar att besöka om man har vägarna förbi) är den som finns uppe i Lappland, närmare bestämt vid Tornehamn. Vi var på genomresa hela vägen genom Sverige för att fortsätta nedåt via Norge. Nåväl, inte långt från Abisko, minns inte om det var före eller efter, rakt in i skogen fanns denna kyrkogård. När järnvägen drogs så behövdes en begravningsplats och här valde de tydligen platsen. Förutom de rallare som blev gravsatta där lär också en kvinna som arbetade som kocka åt rallarna, kallad Svarta Björn, ha sin gravplats där.

Vad jag nog minns allra bäst från besöket är en blåvinge som gjorde mig sällskap hela vägen från minneslunden ned till vägen. Jag är inte speciellt spooky av mig men det kändes som den fågeln ville mig något. Vi var fler men den höll sig tätt intill mig hela vägen. Bifogar det få och relativt kassa bilder jag har, (
de är inscannade)
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #11 skrivet: tor 8 maj 2008 00:27:01 »
Ännu en bild
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #12 skrivet: tor 8 maj 2008 00:28:43 »
Och den sista
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #13 skrivet: tor 8 maj 2008 08:36:44 »
Tar mej friheten (ökar bara bredden till det dubbla, det ser ut som det tål det när det är så stora bilder i kilobyte)
Nå, inte världens bästa kvaliten men jag såg inte så mycket på de små bilderna
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #14 skrivet: tor 8 maj 2008 08:40:44 »
asch, jag tappade bort den jag gjorde som också p var typ 80 kb (utan detaljförluster) så alla skulle fått plats i samma inlägg
Mitt senaste projekt www.ipnr.se