Allmänt > Fria diskussioner

Böcker böcker böcker....

(1/4) > >>

Fjoll:
Har någon av er läst Sara Lidmans böcker? Jernbaneeposet eller hennes tidigare verk. Eftersom jag gärna läser om en bra bok så bestämde jag mig häromsistens för att läsa Saras böcker i den ordning hon skrivit dem. Nu har jag läst Tjärdalen. Jag vet att många anser de som svårlästa, inte minst pga den dialekt om hon här och där skriver på.

Hur än det är så tycker jag ni ska ge henne en chans. Hennes språk är stundtals som den vackraste lyrik, bara man ger det tid.

Fjoll:
Men hallå hallå hallå. Då provar vi med nästa Västerbottensförfattare. Torgny Lindgren. Även han en av mina favvoförfattare. Om ni vill läsa något av honom kan jag varmt rekommendera Merabs skönhet. En samling underbara berättelser, inte minst om kärleken.

Reggis:
Säkert bra men min litterära förmåga slutar vid serietidningar och chicklitt. Är de tyngre än det så orkar jag inte läsa. Nej böcker skall vara roliga och jag har för mig att Sara är en dyster historia ungefär som det där pekoralen från Wilhelm, ack jag kommer aldrig fram, Moberg som man plågade oss med i skolan. Är det inte chicklitt så gillar jag Fjodor. Har läst hans fantastiska böcker flera gånger liksom Joyce.

Domino:
Tyvärr så är det inte min changer (stavas det så?)
Jag gillar thrillers och deckare, har dock i min ungdom plöjt igenom Moa Martinssons alla böcker samt den del av Harry Martinsson, svenska deckarförfattare i den äldre generationen av Sjöwall-Wahlö har jag också läst.
Ett tag var det Stephen King som jag hade som favorit, tycker ännu att "Pestens tid" är en bra bok, den enda som jag behållit när jag städat i röran när jag flyttat som jag beskrivit i andra inlägg, och Koontz, lite psykologiska thrillers!

Nu blir det mest nya böcker av svenska deckarförfattare och -fattarinnor!

Läste mycket när jag hade små barn, var storkonsument på biblioteken, tror det var en slags meditation när jag behövde koppla av från att vara mamma och heltidsarbetande!
Nu för tiden blir det bara 1 bok i månaden ungefär, då läste jag 1 bok i veckan ibland mer!

ada:
Stjanger stavas "genre"  ;)

Senast läste jag Camilla Läckbergs olycksfågeln, hon och Liza Marklund uppskattar jag, annars finns det i längre serier i min bokhylla: Jonas Gardell, Arto Paasilinna, Suzanne Brögger, John Steinbeck, Bo Baldersson (alla), P.G. Wodehouse

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion