Allmänt > Fria diskussioner

Böcker böcker böcker....

<< < (2/4) > >>

Domino:

--- Citat från: ada skrivet tis 13 maj 2008 10:57:58 ---Stjanger stavas "genre"  ;)
--- Slut citat ---

Haha, det visste jag ju egentligen  :-[ tack för det Ada, ibland blir det blackout!  ;D

Fjoll:
Även jag älskar deckare. Jag blev tom kär i Kay Scarpettas Brandon för er som läst böckerna av Patricia Cornwell. Ska ni läsa dem börja gärna med den första i sviten om rättsläkare Kay Scarpetta, det blir så mycket mer spännande än att läsa dem hipp som happ. Liza Marklund och Läckberg tillhör inte mina favoriter däremot hon som skivit Blocket mfl, kommer bara inte ihåg vad hon heter, Marie kanske. Äh, vänta ska jag kolla.... Karin Wahlberg heter hon, inget annat. Har någon läst deckarna av de isländska författarna, Arnaldur Indridason? Mkt bra. Sist men inte minst, Val McDermid. Hon tillhör verkligen mina favoriter. Sjöjungfrun sjöng sin sång m fl.

Nåja Reggis, det där med serietidningar och chicklitt tror jag inte så mycket på, var det inte du som läste Pirzig? Funderingar och beskrivningar av livet och dess kvalité kan vara rätt så lika oavsett om de tänks i klippiga bergen eller på en myra i Västerbottens inland. Men visst, jag håller med dig, Saras böcker är inte de man i första hand väljer om man vill ha fart och skratt.

kikarbara:

--- Citat från: Fjoll skrivet lör 10 maj 2008 15:33:37 ---Har någon av er läst Sara Lidmans böcker? Jernbaneeposet eller hennes tidigare verk. Eftersom jag gärna läser om en bra bok så bestämde jag mig häromsistens för att läsa Saras böcker i den ordning hon skrivit dem. Nu har jag läst Tjärdalen. Jag vet att många anser de som svårlästa, inte minst pga den dialekt om hon här och där skriver på.

Hur än det är så tycker jag ni ska ge henne en chans. Hennes språk är stundtals som den vackraste lyrik, bara man ger det tid.

--- Slut citat ---

Jag läste Sara Lidman för många herrans år sedan, böckerna står här bakom mig någonstand men jag måste nog säga att jag inte direkt kan erinra mig annat än att det kändes som att man levde med böckerna när de pågick men sedan slog jag igen dem och de var *poff* borta.

Däremot Torgny Lindgrens ormens väg på hälleberget var den första jag läste av honom, och sen läste jag ytterligare ett par, men det är främst just denna jag minns handlingsmässigt, och jag läste honom "baklänges" fram tills Batseba kom, sen tror jag att det var någon annan som blev mer intressant.

Reidar Jönsson var också en sådan författare som jag följde och läste ikapp under en period, liksom Steve Claesson.

På senare tid är det nog Arto Paasilinna jag har följt och läst bakåt, annars har det mest varit facklitteratur, sou-rapporter och forskningsrapporter för min del, så när jag väl läser "för nöjes skull" så har jag slutat bergsbestiga och väljer väldigt lättsmält. Nu kommer jag knappt ihåg vad det var jag läste sist, om det var Nattrond eller om det var en Mankell. Har tänkt läsa om Marilyn French böcker bara för att jag uppskattade dem väldigt när jag var ung, liksom Susanne Brögger.

Reggis:
Jag har väldigt svårt för predikningar även om jag respekterar Sara och andra engagerade människor. Deras engagemang är värd all respekt precis som Ada och hennes site som vi utnyttjar. Men det är förrädiskt vilket jag fick erfara efter gårdagens censur av Ada. Hon bestämmer och kan alltså välja vad som skrivs. Det man undrar, är det så viktigt att kontrollera andra?

ada:
Jag har ett boktips till dig, Prioritaire. Citat: "Iselin C. Hermann debuterade med den erotiskt heta brevromanen Prioritaire, som blev en enorm internationell framgång och gavs ut i 14 länder." Boken sparkade undan fötterna på mig, det började på försättsbladet:

Till Jean Luc Foreur,

-någonstans under huden, där köttet börjar bli flytande,
ser jag er tavla Sans titre, 2, 2 x 2, så som den hängde
i Galleri Y i Paris.
  Eller kanske: färgerna, förskjutningarna, förloppen
har satt sig i kroppen på mig.
  Även om jag inte äger den är bilden min.

Tack
  Delphine Hav

Jag hade stora förhoppningar på bok 2, Där månen ligger ner, men den var en besvikelse.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion