Många tack Kikar! Du är en fotograf med blick ser jag. Kakelugnen var klart intressant, vet du om det är något som vederbörande skulle kunna tänka sig sälja. Iof tycker jag det är synd att förstöra ett gammalt torp och jag vet inte om denna stuga var på väg att förfalla eller om den kanske rustas upp. Hursomhelst är ugnen värd att leva vidare i likhet med stugan/torpet.
Söker du en kakelugn?
Vet inte alls vad som skall ske med stugan men jag kommer ev ha kontakt med dem framöver så jag kan ställa frågan om de vet eller om de vet om någon annan vet..., och det slår mig nu i efterhand att han sa något om att det finns äldre bruna ölflaskor i ett annat uthus, men det tappade jag helt just då. Likaså berättade han om en gran lite längre bort, det var en hög och ganska grov gran, (han visade med armarna hur grov den var och det var ca en mansomfång). Kring den ligger en cykelram som någon har slängt ifrån sig, dvs, någon la cykeln på backen och glömde bort den. Och mitt i ramen har det växt sig en stor stor stor gran, så det var inte igår någon la cykeln konstaterade han.
De hittade visst lite av varje i rest runtomkring sitt hus som låg intill den här hjonstugan som det dåvarande sociala bekostade, mitt ute i skogen mitt i ingenting. Vet inte om det var det sättet man förr "gömde undan icke-önskade" om det är någon sorts socialpolitik eller ej, eller om det finns någon annan förklaring. Det hade varit lite spännande att veta mer om.
Men på tal om kakelugn så har jag i bakhuvudet att jag har varit på en vind där det ligger fyra stycken kakelugnar nedmonterade och utlagda för framtida bruk av en yrkesman som har monterat ner dem, och att även de har legat så i decenniers decennier... skall se om någon av mina män (skrattar, lät illa menar nuvarande eller exet) minns vilket det kan ha varit, för någon av dem har nog antingen hört mig prata om det eller varit med.
Jag funderar lite över när det var man använde "fattighjons-"begreppet. Men det finns ju ex hjon i Emil i lönneberga, så sådär våldsamt länge sedan är det inte.