Författare Ämne: Spökhus  (läst 22719 gånger)

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Spökhus
« Svar #15 skrivet: mån 12 maj 2008 00:18:56 »
Många tack Kikar! Du är en fotograf med blick ser jag. Kakelugnen var klart intressant, vet du om det är något som vederbörande skulle kunna tänka sig sälja. Iof tycker jag det är synd att förstöra ett gammalt torp och jag vet inte om denna stuga var på väg att förfalla eller om den kanske rustas upp. Hursomhelst är ugnen värd att leva vidare i likhet med stugan/torpet.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #16 skrivet: mån 12 maj 2008 07:52:17 »
Många tack Kikar! Du är en fotograf med blick ser jag. Kakelugnen var klart intressant, vet du om det är något som vederbörande skulle kunna tänka sig sälja. Iof tycker jag det är synd att förstöra ett gammalt torp och jag vet inte om denna stuga var på väg att förfalla eller om den kanske rustas upp. Hursomhelst är ugnen värd att leva vidare i likhet med stugan/torpet.

Söker du en kakelugn?
Vet inte alls vad som skall ske med stugan men jag kommer ev ha kontakt med dem framöver så jag kan ställa frågan om de vet eller om de vet om någon annan vet..., och det slår mig nu i efterhand att han sa något om att det finns äldre bruna ölflaskor i ett annat uthus, men det tappade jag helt just då. Likaså berättade han om en gran lite längre bort, det var en hög och ganska grov gran, (han visade med armarna hur grov den var och det var ca en mansomfång). Kring den ligger en cykelram som någon har slängt ifrån sig, dvs, någon la cykeln på backen och glömde bort den. Och mitt i ramen har det växt sig en stor stor stor gran, så det var inte igår någon la cykeln konstaterade han.
De hittade visst lite av varje i rest runtomkring sitt hus som låg intill den här hjonstugan som det dåvarande sociala bekostade, mitt ute i skogen mitt i ingenting. Vet inte om det var det sättet man förr "gömde undan icke-önskade" om det är någon sorts socialpolitik eller ej, eller om det finns någon annan förklaring. Det hade varit lite spännande att veta mer om.

Men på tal om kakelugn så har jag i bakhuvudet att jag har varit på en vind där det ligger fyra stycken kakelugnar nedmonterade och utlagda för framtida bruk av en yrkesman som har monterat ner dem, och att även de har legat så i decenniers decennier... skall se om någon av mina män (skrattar, lät illa menar nuvarande eller exet) minns vilket det kan ha varit, för någon av dem har nog antingen hört mig prata om det eller varit med.

Jag funderar lite över när det var man använde "fattighjons-"begreppet. Men det finns ju ex hjon i Emil i lönneberga, så sådär våldsamt länge sedan är det inte.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #17 skrivet: mån 12 maj 2008 08:06:39 »
Vi flyttade in i ett hus en gång som var ett sådant här förfallet soldattorp. Det hade iofs använts av socialen det med sådär en trettio år tidigare så det hade pappret i takena och tapeterna kvar. Men det gjorde vi iordning rum efter rum. På den tiden var jag humanekologistuderande och ville leva enligt en självhushållningsprincip, *skrattar högt men kul var det* och min stackars amerikainspirerade raggare fick så snällt hänga med. Vi levde en tid med enkom utedass, vattenpump på gården, ett enda eluttag i huset bortsett från att det faktiskt fanns indraget ljus i rummen.
Där hade vi en vinterladugård i anslutning till köket, och där fanns både bås och hoar, så helt bokstavligt hade man levt med djuren inomhus i stort sett, det var en dörr som avskiljde människor från djur. /djuren hade dock egen utgång eller ingång.

I det huset fick vi uppleva både en grävling i hallen och fladdermöss i köket men det låg så fint mitt ute i skogen vid en bergshäll. Det enda störande momentet var alla svampplockare som envisades med att gå genom "vår tomt" och hävda allemansrätt förstås, eftersom huset legat i förfall många decennier, och det var enda öppningen om man inte skulle gå i ren vildmark.

Skall se om jag hittar bilderna någon gång när jag väl kommer till fotoalbumen. När vi började kalkylera med barn så blev det lite för primitivt så därför rörde vi på oss... till ett annat nästan lika spännande hus fast med toalett inomhus och annan uppvärmning än kakelugn och vedspis i varje fall. Jag var nog arton när vi flyttade dit och vi måste bott där i två år i varje fall. "Alla andra" tyckte att vi var helt bindgalna, men det var helt underbart.

VEDSPIS är något jag saknat sedan dess.

Domino

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: mån 12 maj 2008 11:23:35 »
Kul, att höra Kikarbara, vet du vad som hänt med "ert" hus nu? Hoppas du hittar dina bilder!

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #19 skrivet: mån 12 maj 2008 11:39:19 »
Kul, att höra Kikarbara, vet du vad som hänt med "ert" hus nu? Hoppas du hittar dina bilder!

Nej, egentligen inte. Jag vet att ägarna sålde hela sin gård med alla tillhörande småställen till för ett antal år sedan. De hade förvisso hyresgäster efter oss, ett litet tag, hm, ett par numera avlidna välkända profiler från stan bodde där ett tag och jag vet att det slogs sönder igen inuti. Sedan dess har det nog stått tomt. Ã…kte förbi förra sommaren och såg att det stod kvar, funderade lite på att ta reda på vem som äger det nu, men vet inte om jag orkar göra alltihop en gång till på samma ställe... vore förstås kul att se om det fortfarande har vissa av färgerna och tapeterna bevarade som vi satte upp. Vägen upp var i varje fall helt igenväxt. Hm, om jag skulle ta och smyga mig dit endera helgen bara för att titta...  ;D

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: mån 12 maj 2008 18:27:33 »
Jag ryser när jag ser ordet utedass, tvii. När jag läser sådan här agrarromantisk smörja med inslag av fattigromantik då får jag krupp och är glad att jag är född i civiliserade trakter och inte bland bonlurkar på landet.

Från det ena till det andra det verkar kul att ta över ett hus som inte är tipptopp och pedantiskt utstädat utan det finns lite äventyr i att röja upp. Då jag är lite sugen på att köpa ett hus till så har jag fått en ny infallsvinkel när det gäller objekt. Jag kanske skall börja titta efter hus där det finns lite sidobyggnader man kan röja i eller varför inte en nedlagd fabrik eller något sådant. Tack för tipset Kikarbara.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #21 skrivet: mån 12 maj 2008 18:34:12 »
Jag kanske skall börja titta efter hus där det finns lite sidobyggnader man kan röja i eller varför inte en nedlagd fabrik eller något sådant. Tack för tipset Kikarbara.

Ã…h, jisses, det låter spännande! Glöm inte att berätta hur det går och vad det blir etc! En nedlagd fabrik ingår i mina egna framtida drömmar måste jag säga, det vore något att sätta tänderna i!

brodertuck

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: mån 12 maj 2008 21:35:54 »
Har ni sett den här sidan förr?
http://www.jornmark.se/places.aspx
En del platser är riktigt spännande att se och läsa om.

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: mån 12 maj 2008 21:56:21 »
Om ni går in på Brodertucks länk och letar er till Gävle och asfaltsverk, så är det rivet för någon vecka sedan.

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: mån 12 maj 2008 22:43:31 »
Tack Kika , för dina vackra bilder samt målande beskrivning från  ett gammalt  torp , nånstans i Sverige.
Jag  ryser av välbehag samt glädje över din lycka att ta del av det förgångna, önskar så att jag hade fått vara med dig.

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: tis 13 maj 2008 01:15:04 »
Tala aldrig om var gamla övergivna hus finns. Jag har läst om folk som tror att det tillhör allemansrätten, att bara ta för sig ur sådana hus.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #26 skrivet: tis 13 maj 2008 07:49:54 »
Tala aldrig om var gamla övergivna hus finns. Jag har läst om folk som tror att det tillhör allemansrätten, att bara ta för sig ur sådana hus.

Nejdå, jag berättar inte  ;), den här gången var det ju de boende som visade det och vi var inte där ensamma, utan allt var under nogsamt överinseende. Men jag tiger som muren, och det är inte ett hus man bara springer på så som det ligger, utan det var många kilometer på ett gäng grusvägare mitt ute i skogen.

De gånger jag har hittat sådana här ödekåkar, för jag har varit inne i några stycken under årens lopp, så har vi alltid stannat till vid närmaste storgård och frågat vem som äger, om man får gå in och titta etc, så jag har aldrig varit inne olovandes och de gånger jag har fått med mig en liten souvinir, så har jag ställt frågan till någon behörig först. Någonstans i huset här har jag en gammal potta, en telefonkatalog från tidigare nittonhundratal och en stor snidad träslev, alla från olika ödekåkar som står i förfall i olika grad. Det blir en liten sport att samla på sig NÃ…GOT (med tillstånd) om så bara en liten sten, samt att få lov att återkomma med kamera om jag inte haft med den från början, men det har jag kommit överens om innan jag återkommer i så fall... Vad är det som gör det spännande? Överraskningsmomentet eller det faktum att man kan spåra ett liv på något sätt, en historia eller är det ett socialt frosseri i förfallet? Jag vet inte. Men spännande är det!

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: tis 13 maj 2008 12:27:43 »
Jag som också gillar ödekåkar, mycket för fotograferingens skull kom en gång in i ett hus som jag fått låna nyckeln till. Det var en mycket märklig känsla som infanns sig. Mitt i salen hängde en död fågel i ett snöre från taket. Jag tror att den förirrat sig in och fastnat i snöret men det var ändå obehagligt. Jag fotade friskt och om ni väntar ska jag leta fram just det fotot.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: tis 13 maj 2008 12:45:45 »
Har ni sett den här sidan förr?
http://www.jornmark.se/places.aspx
En del platser är riktigt spännande att se och läsa om.

Det var läskigt att se Gransäter, det var en dansrestaurang förknippad med en betydande del av mitt kärleksliv, även min student, också förknippat med stark koncentration att komma upp för den långa backen och sen lyckas se äldre ut än man var när man väl var uppe :) Jag blev paff när jag såg att det var rivet, och sist jag såg var bostäderna på gräddhyllan på väg upp...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: tis 13 maj 2008 13:16:43 »
Två bilder.