Allmänt > Fria diskussioner

Spökhus

<< < (6/8) > >>

Reseda:
Tala aldrig om var gamla övergivna hus finns. Jag har läst om folk som tror att det tillhör allemansrätten, att bara ta för sig ur sådana hus.

kikarbara:

--- Citat från: Reseda skrivet tis 13 maj 2008 01:15:04 ---Tala aldrig om var gamla övergivna hus finns. Jag har läst om folk som tror att det tillhör allemansrätten, att bara ta för sig ur sådana hus.

--- Slut citat ---

Nejdå, jag berättar inte  ;), den här gången var det ju de boende som visade det och vi var inte där ensamma, utan allt var under nogsamt överinseende. Men jag tiger som muren, och det är inte ett hus man bara springer på så som det ligger, utan det var många kilometer på ett gäng grusvägare mitt ute i skogen.

De gånger jag har hittat sådana här ödekåkar, för jag har varit inne i några stycken under årens lopp, så har vi alltid stannat till vid närmaste storgård och frågat vem som äger, om man får gå in och titta etc, så jag har aldrig varit inne olovandes och de gånger jag har fått med mig en liten souvinir, så har jag ställt frågan till någon behörig först. Någonstans i huset här har jag en gammal potta, en telefonkatalog från tidigare nittonhundratal och en stor snidad träslev, alla från olika ödekåkar som står i förfall i olika grad. Det blir en liten sport att samla på sig NÃ…GOT (med tillstånd) om så bara en liten sten, samt att få lov att återkomma med kamera om jag inte haft med den från början, men det har jag kommit överens om innan jag återkommer i så fall... Vad är det som gör det spännande? Överraskningsmomentet eller det faktum att man kan spåra ett liv på något sätt, en historia eller är det ett socialt frosseri i förfallet? Jag vet inte. Men spännande är det!

Fjoll:
Jag som också gillar ödekåkar, mycket för fotograferingens skull kom en gång in i ett hus som jag fått låna nyckeln till. Det var en mycket märklig känsla som infanns sig. Mitt i salen hängde en död fågel i ett snöre från taket. Jag tror att den förirrat sig in och fastnat i snöret men det var ändå obehagligt. Jag fotade friskt och om ni väntar ska jag leta fram just det fotot.

ada:

--- Citat från: brodertuck skrivet mån 12 maj 2008 21:35:54 ---Har ni sett den här sidan förr?
http://www.jornmark.se/places.aspx
En del platser är riktigt spännande att se och läsa om.

--- Slut citat ---

Det var läskigt att se Gransäter, det var en dansrestaurang förknippad med en betydande del av mitt kärleksliv, även min student, också förknippat med stark koncentration att komma upp för den långa backen och sen lyckas se äldre ut än man var när man väl var uppe :) Jag blev paff när jag såg att det var rivet, och sist jag såg var bostäderna på gräddhyllan på väg upp...

Fjoll:
Två bilder.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion