Omröstning

Var hon fet före hon använt One Week?

Sommartorpet är bäst!
1 (8.3%)
Ernst är bäst!
3 (25%)
Båda programmen är lika bra.
8 (66.7%)

Antal personer som röstat: 11

Omröstningen har avslutats: lör 21 jun 2008 10:54:24

Författare Ämne: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?  (läst 18484 gånger)

wimpi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #15 skrivet: tis 17 jun 2008 21:01:48 »
Visst är bukfetma resultatet av osund kost, brist på motion etc. men det gör den väl inte mindre farlig, eller hur.  ::)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #16 skrivet: tis 17 jun 2008 21:33:31 »
Fetman i sig är inte farlig utan det är som sagt var ett symtom på den underliggande orsaken, fel kost och för lite motion.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #17 skrivet: tis 17 jun 2008 21:58:58 »
Älta och märk inte ord hörni (inta admin-order, bara allmän observation), ni pratar om samma sak, lite höna och ägg över detta (vilket kom först?)

De säger ju att över 88 cm i midjemått på kvinnor är gränsen för skadlighet, mitt ögonmått säger att hon på bilden började på sådär 75 cm i midjemått. Tycker hon skulle skaffat sig lite mer muskelmassa (det kan jag medge) istället för att gå ner i vikt.

Kollade upp det hela, motsvarande mdjemått för män är 102 cm
« Senast ändrad: tis 17 jun 2008 22:03:03 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #18 skrivet: tis 17 jun 2008 22:12:49 »
Det går inte att räkna så utan det är olika beroende på person. I det här fallet så tycker jag det framgår av konsistens och andra signaler att här intages det för mycket kolhydrater och det motioneras för lite i sängen.

wimpi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #19 skrivet: ons 18 jun 2008 01:04:02 »
OK Reggis, om jag fattar dig rätt så är inte fetma skadligt, men anledning är.

Då ska vi akta oss för anledningar till allt här i livet som är skadligt.
Tack för mig. :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #20 skrivet: ons 18 jun 2008 07:10:25 »
Jag tycker inte att hon var fet på första bilden, men kan inte heller se att hon ser anorektisk ut på den andra. Nu har jag ju sett anorektiska flickor i verkligheten, såväl påklädda som i stort sett avklädda, och jag kan lova att det är mycket mycket mycket långt ifrån bild nr 2. Om man tror att det är så en anorektiker ser ut så har man missat något på vägen; jag tycker fortfarande att hon ser både frisk, välmående och hälsosam ut samt har både pigmentering, underhull etc i behåll.

Däremot verkar det direkt hälsovådligt att ha tappat viktmängden på så kort tid på -var det 28 dagar? Det tror jag inte kan vara sunt på några villkors vis, men frågan är om jag tror på att det ens är rimligt att ens göra så stor viktskillnad och fortfarande se hälsosam ut, så jag tror att det är en ny "vetenskaplig" bantarbluff, dem har vi ju sett förr liksom.

Visst är vi många som går och önskar oss det omöjliga, normalvikt på kortast möjliga tid utan att behöva göra några uppoffringar och det gör oss per automatik till lättlurade offer.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #21 skrivet: ons 18 jun 2008 07:21:21 »
(Ada; jag reagerade lite över att det är ok att använda ett sjukdomsbegrepp för att uttrycka en åsikt om någons utseende ärligt talat. Anorexia nervosa är ett stort lidande för drabbade, och handlar om ett symtomkomplex, dvs inte bara ett utmärkande utseende, utan den hastiga och gradvisa utmärglingen är ett symtom på andra faktorer. Däremot kan reklam av den här arten ge upphov till att individer utvecklar Anorexia, och det är i allra högsta grad allvarligt).

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #22 skrivet: ons 18 jun 2008 10:15:22 »
På den punkten håller jag med dig Kikarbara. Skall man ge hälsoråd när det gäller kost och motion för att undvika fetma så skall de vara seriösa råd. Man bör överhuvud undvika att använda sig av skönhetsargument utan strikt ta upp råden som hälsoargument. Sen att många tycker att det bidrar positivt till utseendet är en helt annan fråga.

Det är lika skadligt att som man gjort här blunda inför fetma och påstå att det är ”vackrare”. Det påminner om ”fotlindning” och andra handikappande skönhetsideal som har förekommit tidigare. Fetma är och förblir i första hand ett hälsoproblem som inte skall blandas ihop med skönhet och utseende.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #23 skrivet: ons 18 jun 2008 11:46:50 »
(Ada; jag reagerade lite över att det är ok att använda ett sjukdomsbegrepp för att uttrycka en åsikt om någons utseende ärligt talat.
Jo, tanken var ju att man skulle rösta annorlunda om man inte höll med och gärna diskutera frågan, vilket trevligt nog också sker, det är en subjektiv åsikt och märk väl det står hon ser anorektisk ut (som ett subjektivt påstående), inte hon är anorektisk.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #24 skrivet: ons 18 jun 2008 12:03:20 »
Bukfetma är farligt för män, kvinnans fettreserverer är en helt annan sak.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #25 skrivet: ons 18 jun 2008 13:21:47 »
Glömde skriva att det också kan vara precis tvärtom. De ideal som många unga (och även mogna) kvinnor eftersträvar, dvs en totalt platt mage är inte heller hälsosamt. Kvinnornas andel fett av den totala kroppsvikten är normalt ca 25-30% medan männens %-sats är 15. Om kvinnans fettreserv blir för låg (mindre än 17%, läs manliga kroppsideal) påverkas vår förmåga att producera östrogen.

Att bukfetman är farlig är inget att hymla om. Däremot verkar det som många inte har klart för sig vad bukfetma är. Kvinnan på bilden har, såvitt jag kan se inte ett uns för mycket bukfett (det mått du får när du mäter omfånget mellan nedersta höftkammen och nedersta revbenet). Om vårt (kvinnors) midjemått däremot börjar gå över 85, då bör vi fundera över vad vi stoppar i oss och hur mycket vi rör på oss.

Jag tycker det är oerhört viktigt att inte spä på det dåliga samvete som många kvinnor och inte minst flickor går och bär på när det gäller vikten och att sedan påstå att den hö bildens kvinna skulle bära på en hälsosammare kropp är direkt felaktigt. Med tanke på den fettreserv hon verkar ha skulle jag inte bli förvånad om hennes menstruation uteblivit.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #26 skrivet: tor 19 jun 2008 00:44:42 »
"Potatishandlaren" Rolf Lassgård säger i filmen, angående magra fruntimmer: Nej för tusan, dom sticks.
För mycket och för litet skämmer allt. Men jag känner inte för att leva på sallad och vatten för att förlora mina onödiga kilon. (fast nog skämmer de)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #27 skrivet: tor 19 jun 2008 12:23:12 »
Var och en skall naturligtvis se ut som den vill. Vill man vara mullig och fet trots de hälsorisker det innebär så är det inte värre än att kedjeröka eller dricka ett par liter vin om dagen. Det kanske vissa tycker är ett lågt pris för att tilltala denna Rolf Nassgårds skönhetsideal.

Själv har jag nog erfarenheten att vara smidig och gymnastisk överträffar att vara en mjuk sängfast madrass.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #28 skrivet: fre 20 jun 2008 09:38:01 »
Jag tror inte att någon vill vara mullig och fet, några få ok men inte mer.

Själv har jag aldrig sagt att det är bra att vara fet, det är direkt hälsovådligt, däremot att det bör vara lite sans o balans i viktfixeringen. Och visst finns, som Ada skrev, ett ungefärligt midjemått att jmf sig med, våra benstommar har nämligen inte så stora skillnader om man tar bort ytterligheterna. Hursomhelst, om det är så att den vä kvinnan skule vara fet så kan jag förstå att vi inte har samma syn/erfarenhet/ av kvinnors hälsa, läs övervikt.

Jag vill se fler flickor och kvinnor, stolta och vackra i sina kroppar, inte olyckliga och otillräckliga pga de viktideal som är så förhärskande!!!

För övrigt så önskar jag Er alla en skön midsommar med sol, värme och inte minst god mat och dryck!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #29 skrivet: fre 20 jun 2008 11:44:40 »
Sola er ni som kan! Tog en stor Rydberg och en mellis på Prinsen igår och bar syn för sägen när jag gick därifrån.Äter kopiöst mycket och gott men det fastnar ingenstans förutom i minnesbanken,tycks det.Mår illa och vantrivs när jag inte får riktig mat.

Skälet till att jag tog en tur på lokal igår var att vi senare skulle på sittning där det skulle bjudas tacos och  sallad,en kost som i min värld är en förolämpning.Det har flera gånger hänt att jag tagit in ytterligare en portion av det som jag just ätit på lokal.

Stamstället vill såklart inte framstå som dom som serverar "barnportioner" så där laddar dom på rejält när jag beställer,ett alternativlokus på Blekingegatan tar det nog mest som en komplimang när man tar in ytterligare en stekt fläsk med löksås.
Bottenlinjen är att jag under ett år levde på youghurt och havregryn i sällskap med hunnybunny på landet norr om stan men jag vägde varken mer eller mindre än jag gör nu.Ergo:less kan vara more!