Omröstning

Var hon fet före hon använt One Week?

Sommartorpet är bäst!
1 (8.3%)
Ernst är bäst!
3 (25%)
Båda programmen är lika bra.
8 (66.7%)

Antal personer som röstat: 11

Omröstningen har avslutats: lör 21 jun 2008 10:54:24

Författare Ämne: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?  (läst 18482 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« skrivet: lör 14 jun 2008 10:54:24 »
Jag personligen tycker denna reklam är hemsk, har sett den nu ett par gånger på aftonbladets hemsida, nu klippte jag ihop bilden före och efter

Hon finns också med i filmen som rullar på http://www.halsoklubben.se/ och jag tycker det är fruktansvärt, jag fattar inte riktigt, för mej ser hon ut som en anorektiker efteråt, jag tycker hon är fullständigt normal och jättefin i kroppen innan, rent ut sagt!

Därför startar jag en omröstning, jag är nyfiken på hur många som tycker hon var tjock/är för smal eller om ni tycker som jag
« Senast ändrad: lör 14 jun 2008 11:00:12 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #1 skrivet: lör 14 jun 2008 11:06:21 »
Som jag skrivit i en annan tråd om kvinnans mått, det ska vara kurvor och lite att hålla i.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #2 skrivet: sön 15 jun 2008 22:23:34 »
Jag tycker båda är helt OK men föredrar den smalare varianten. Det är inte bra med övervikt och den mulligare varianten är klart överviktig.

Jag vet att det har blivit politiskt inkorrekt att ha den uppfattning jag har men folk i allmänhet är överviktiga och det är faktiskt ett hälsoproblem även om ni som strutsar sticker huvudet i marken. Det är övervikt som ligger bakom den explosion vi har av Sockersjuka. Jag kallar Diabetes typ 2 för sockersjuka då det till stora delar är övervikt på grund av felaktig och för stort kostintag och brist på motion, lättja, som är orsaken. (Obs diabetes typ 1 som oftast bryter ut i ungdomen har ingenting med detta att göra. Det är en helt annan sjukdom.)

Idag går över hälften av New Yorks sjukvårdsresurser åt till att åtgärda konsekvenserna av övervikt som lett till diabetes. Vi är på väg åt samma håll här i Sverige. I 99 % av fallen så är det självförvållat på grund kost och brist på motion. Att då hålla på och hymla som ni gör leder bara till att människor tror att det är OK att vara överviktig men det är inte OK. Är ni själva överviktiga, vakna för guds skull och håll inte på som alkisar och låtsas som om problemet inte finns.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #3 skrivet: sön 15 jun 2008 22:48:39 »
Jag tror inte att hon har ett bmi över 25 som man har om man är överviktig. Om vi ska rösta så tycker jag att bilden före ser betydligt trevligare ut, dessutom tror jag inte på dessa undermedel, man går ner 5 kilo och upp 10!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #4 skrivet: sön 15 jun 2008 23:17:49 »
dessutom tror jag inte på dessa undermedel, man går ner 5 kilo och upp 10!
Det är därför jag hamnat där jag är :) Jag har varit bra på att köra Nutrilett- och fastekurer, men vad händer i det långa loppet?

Jag har alltid fått lida för skönhetsidealen, då jag inte som riktigt ung och smal, med getingmidja på 60 cm , men höfter och lår som inte alls såg ut som brudarna i de tajta jeansen (jajamen, sammantaget hade jag 90-60-90, 172 lång) och när jag ser tillbaka på att när jag var sån, kände jag mig också fet, för vikten låg tack vare benstommen över de idealvikter som presenterades, fy fan alltså! Kunde man inte nån gång fått vara nöjd med sig själv trots att man inte kunde bära upp alla former av mannekängkläder? (80-talets ballongbyxor med midja osv gick ju bra)

Alltför mycket tankar har gått till att inte trivas med mig själv under åren, det kunde samlats till konstruktiv peppning istället till nu, när det skulle behövas på riktigt istället :)

Reggis, det är varken bra att väga för mycket eller för lite, hon i reklamen hade garanterat ingen hälsofarlig övervikt, för mej är hon lagom, och om man i det läget skalar bort fett i mat, som t ex hjärnan och fettlösliga vitaminer behöver för att distribueras ut i kroppen, då är man snart illa ute, om man inte kan stoppa bantningen.

Lagom är bäst.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #5 skrivet: mån 16 jun 2008 10:11:54 »
Det vet jag inte från en bild om hennes vikt är hälsofarlig eller ej. Hur som helst så är den smalare varianten att föredra ur hälsosynpunkt även om den fylligare inte är direkt hälsovådlig. Sen finns det naturligtvis en och annan som svälter sig och nu har som vanligt debatten i Sverige börjat handla om en minoritet. Antalet personer som har en hälsovådligt låg vikt är försvinnande få jämfört med andelen överviktiga.

Felet på diskussionen är att det här med övervikt tas upp som ett ”skönhetsproblem” i stället för det hälsoproblem det är. Fast egentligen så är dagens skönhetsideal bra då de leder till bättre hälsa.  Visst, det finns människor som får komplex för sin kropp men det är en nackdel vi får ta. Att lura folk att det är OK med övervikt är betydligt värre.

Nu kan man inte generalisera på det här sättet som ofta sker. Det finns de vars övervikt beror på sjukdom och där är det naturligtvis inte självförvållat. Men i de flesta fallen handlar det om att direkt missköta sin hälsa och som en följd av det må dåligt och till sist orsaka samhället vårdkostnader.

Att hymla om detta är som att säga: Det är helt OK att dricka sprit dagarna i ända för att det finns ett fåtal med sjukdomar där alkohol faktiskt förbättrar hälsan. Ingen skulle komma på tanken att ge denna allmänna rekommendation. Men när det gäller övervikt och den brist på motion som vanligen blir en följd av övervikten då skall det hymlas och visas någon sorts missriktad hänsyn.

Nej övervikt och brist på motion är vår tids stora hälsofara och det är upp till individen att ta tag i detta. Sen kan man tycka att socialstyrelsen med sina felaktiga rekommendationer och ”matindustrin”  med sin felaktiga mat, inblandning av socker och hälsovådliga produkter bär ett viss ansvar. Till sist är ändå du som konsument som stoppar skiten i mun och tuggar och sätter dig i TV-soffan och såsar i stället för att ta en promenad. Det är du som bär det yttersta ansvaret för din hälsa.



Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #6 skrivet: mån 16 jun 2008 12:03:48 »
Reggis du har alldeles rätt vad gäller hälsofaran med övervikten.
Men att påstå att bild 1 ligger i riskzonen är lika fel som att säga att bild 2 inte ligger i riskzonen.
Med sådana bantiningsmetoder som rekommenderas av smarta affärsmän och kvällspressen får man inte bra hälsoeffekter!
Det enda som är bra för hälsan är äta bra och röra på sig, inte under- eller dunderkurer som lovar snabb effekt med ökad viktuppgång som ett brev på posten när du lyckats gå ner dina 3-5 kilo!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #7 skrivet: mån 16 jun 2008 13:11:29 »
Jag pratar inte om metoder. Det är väl ingen som tar kvällstidningarnas bantingskör på allvar hoppas jag. Här kan ni hitta lite fakta från en person som vet vad hon talar om.  Nu sist fick maffian på socialstyrelsen krypa till korset och ”erkänna” att det ligger något i det hon håller på med. Socialstyrelsen viker sig nästan aldrig trots att det finns hur många fall som helst att visa upp. De är nämligen nickedockor till ”matindustrin”. EU håller också på med kostråd, sponsrade av Coca Cola, etc. Jävligt trovärdigt eller hur? Våra politiker håller på att ta livet av befolkningen med bistånd av Socialstyrelsen och "matindustrin". Det är skrämmande.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/






JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #8 skrivet: mån 16 jun 2008 20:58:12 »
Om man nu skall lägga stor betydelse i utseendet så tycker jag att idealet vore ett mellanting av de två bilderna. Men vissa är naturligt smala och kan inte göra så mycket åt det och tvärtom. Jag känner ett par tjejer litegrann som är ungefär lika smala som på den högra bilden och de är ofta sjuka eftersom de är veka och inte verkar tåla så mycket påfrestningar.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #9 skrivet: mån 16 jun 2008 21:12:32 »
Den här kvinnan har fler kilo än hon behöver och som är nyttigt, så är det bara och bilden efter är betydligt hälsosammare. Sen är det inte extremt på något sätt. Personligen skulle jag svimma framför spegeln om jag vaknade en dag och såg ut som hon gjorde innan nödvändiga åtgärder. Jag skulle sätta mig själv på vatten utan bröd, det kan jag tala om.

Sen det här med olikheter JJ. Visst är det så men i det här fallet syns det tydligt att det är för många kilo. Huden ser blekaktig ut och lite svampig och liksom rinner ut ur baddräkten. Det är tydliga tecken på övervikt.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #10 skrivet: mån 16 jun 2008 21:45:40 »
Huvudsaken är att tjejen mår bra. Jag tror inte hon mår bättre rent fysiskt för att hon bantat. Men....det är viktigt för psyket på en del tjejer att vara magra.

Om huden ser blek ut, har inte med vikten att göra. Jag är riktigt brun nu.... ;D så det kan det inte ha.

Samma som med smink. En del visar sig inte utan smink. En del sminkar sig inte.


wimpi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #11 skrivet: tis 17 jun 2008 01:17:19 »
Jag trodde nog aldrig att jag skulle hålla med om något som Reggis skriver men jag kryper till korset. I detta fallet har hon rätt. Figuren före bantningen är väl inte extremt mullig men bukfetma är farligt. Bilden efter är illa, en planka. Totalt figurlös.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #12 skrivet: tis 17 jun 2008 09:01:20 »
Bukfetma är inte farlig utan det är ett tecken på att personen har en felaktig diet och för lite motion. Det är ett symtom. Jag tycker att problemet när man diskuterar vikt är just att man blandar ihop två saker nämligen hälsa och utseende. Jag lägger inga aspekter på utseendet utan min utgångspunkt är bara hälsa. Den smalare figuren tyder på att personen har bättre hälsa och den mulligare på sämre hälsa, inget annat.

wimpi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #13 skrivet: tis 17 jun 2008 12:28:32 »
Bukfetman är farlig eftersom fettet från bukens celler går in i blodomloppet och påverkar kärl, lever, insulinfrisättning och blodtryck negativt.

Det är naturligtvis upp till var och en att tro på läkarrapporter eller ha sina egna synpunkter.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
« Svar #14 skrivet: tis 17 jun 2008 14:55:34 »
Det är precis tvärt om. Den felaktiga kosten har påverkat insulinproduktionen, etc kombinerat med brist på motion föranlett en uppbyggnad av bukfetma. Bukfettet är därför ett tecken på osund kost och brist på motion. Huvudorsaken är överintag av kolhydrater. Detta kan åtgärdas antingen genom att öka förbränningen, det vill säga motion eller genom att minska kolhydratintaget.