Allmänt > Fria diskussioner
Reklam för bantningsmedel - övervikt eller inte?
Reggis:
Det vet jag inte från en bild om hennes vikt är hälsofarlig eller ej. Hur som helst så är den smalare varianten att föredra ur hälsosynpunkt även om den fylligare inte är direkt hälsovådlig. Sen finns det naturligtvis en och annan som svälter sig och nu har som vanligt debatten i Sverige börjat handla om en minoritet. Antalet personer som har en hälsovådligt låg vikt är försvinnande få jämfört med andelen överviktiga.
Felet på diskussionen är att det här med övervikt tas upp som ett â€skönhetsproblem†i stället för det hälsoproblem det är. Fast egentligen så är dagens skönhetsideal bra då de leder till bättre hälsa. Visst, det finns människor som får komplex för sin kropp men det är en nackdel vi får ta. Att lura folk att det är OK med övervikt är betydligt värre.
Nu kan man inte generalisera på det här sättet som ofta sker. Det finns de vars övervikt beror på sjukdom och där är det naturligtvis inte självförvållat. Men i de flesta fallen handlar det om att direkt missköta sin hälsa och som en följd av det må dåligt och till sist orsaka samhället vårdkostnader.
Att hymla om detta är som att säga: Det är helt OK att dricka sprit dagarna i ända för att det finns ett fåtal med sjukdomar där alkohol faktiskt förbättrar hälsan. Ingen skulle komma på tanken att ge denna allmänna rekommendation. Men när det gäller övervikt och den brist på motion som vanligen blir en följd av övervikten då skall det hymlas och visas någon sorts missriktad hänsyn.
Nej övervikt och brist på motion är vår tids stora hälsofara och det är upp till individen att ta tag i detta. Sen kan man tycka att socialstyrelsen med sina felaktiga rekommendationer och â€matindustrin†med sin felaktiga mat, inblandning av socker och hälsovådliga produkter bär ett viss ansvar. Till sist är ändå du som konsument som stoppar skiten i mun och tuggar och sätter dig i TV-soffan och såsar i stället för att ta en promenad. Det är du som bär det yttersta ansvaret för din hälsa.
Domino:
Reggis du har alldeles rätt vad gäller hälsofaran med övervikten.
Men att påstå att bild 1 ligger i riskzonen är lika fel som att säga att bild 2 inte ligger i riskzonen.
Med sådana bantiningsmetoder som rekommenderas av smarta affärsmän och kvällspressen får man inte bra hälsoeffekter!
Det enda som är bra för hälsan är äta bra och röra på sig, inte under- eller dunderkurer som lovar snabb effekt med ökad viktuppgång som ett brev på posten när du lyckats gå ner dina 3-5 kilo!
Reggis:
Jag pratar inte om metoder. Det är väl ingen som tar kvällstidningarnas bantingskör på allvar hoppas jag. Här kan ni hitta lite fakta från en person som vet vad hon talar om. Nu sist fick maffian på socialstyrelsen krypa till korset och â€erkänna†att det ligger något i det hon håller på med. Socialstyrelsen viker sig nästan aldrig trots att det finns hur många fall som helst att visa upp. De är nämligen nickedockor till â€matindustrinâ€. EU håller också på med kostråd, sponsrade av Coca Cola, etc. Jävligt trovärdigt eller hur? Våra politiker håller på att ta livet av befolkningen med bistånd av Socialstyrelsen och "matindustrin". Det är skrämmande.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
JJ:
Om man nu skall lägga stor betydelse i utseendet så tycker jag att idealet vore ett mellanting av de två bilderna. Men vissa är naturligt smala och kan inte göra så mycket åt det och tvärtom. Jag känner ett par tjejer litegrann som är ungefär lika smala som på den högra bilden och de är ofta sjuka eftersom de är veka och inte verkar tåla så mycket påfrestningar.
Reggis:
Den här kvinnan har fler kilo än hon behöver och som är nyttigt, så är det bara och bilden efter är betydligt hälsosammare. Sen är det inte extremt på något sätt. Personligen skulle jag svimma framför spegeln om jag vaknade en dag och såg ut som hon gjorde innan nödvändiga åtgärder. Jag skulle sätta mig själv på vatten utan bröd, det kan jag tala om.
Sen det här med olikheter JJ. Visst är det så men i det här fallet syns det tydligt att det är för många kilo. Huden ser blekaktig ut och lite svampig och liksom rinner ut ur baddräkten. Det är tydliga tecken på övervikt.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion