Författare Ämne: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?  (läst 9471 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« skrivet: mån 16 jun 2008 14:31:21 »
När man ser alla bedrövliga ”retroprylar” i affärer, här och på andra ställen så har jag fått för mig att det här med retro är någon form av budgetvariant. För inte kan väl någon uppriktigt välja dessa prylar. Det måste bero på att begränsade ekonomiska muskler som ger brist på alternativ. Då kanske det är bättre med sådant här än ingenting. Fast jag undrar om inte jag skulle välja ingenting om jag var i samma omständigheter i stället för det här kräket som kallas för retro, tvii.


Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #1 skrivet: mån 16 jun 2008 14:52:19 »
Nix, jag tror inte alls det har med ekonomi  att göra. Retro kan vara väl så kostsamt. Jag tror det är 50 och 60-talisterna som sett alla dessa möbler som barn/unga och förälskat sig i dem. Ã…tminstone är det så för mig. När jag flyttade hemifrån drog jag med mig en del av de möbler som mina föräldrar haft, 50- 60-tal. Min man å sin sida tog med sig rokokoko, barocktjafs och persiska mattor som hade kunnat täcka hela lägenheten. Jag lärde mig aldrig riktigt tycka om det, uppvuxen som jag är i ett helt annat stilideal. Inget sämre än det andra men nu är vi där igen, smaken och baken.

Kanske är det så att jag missuppfattat ditt inlägg, jag vet inte. Helt klart är att det finns en massa skit som benämns som retro men det gör det med alla andra epoker också, just nu är det retro och jugend och med det följer inte bara det genuina hantverket, en jädrans massa skräp blir det på köpet. Alla vill ju få vara med och tjäna en slant... inte minst asiaterna.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #2 skrivet: mån 16 jun 2008 20:37:22 »
Ja Reggis, du får nog specificera lite bättre vad du menar med retro i detta fallet. En PH kotte och en plastbandslampa är retro båda två, men inte är det pga penningbrist som man väljer det förstnämnda!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #3 skrivet: mån 16 jun 2008 20:52:29 »
Ja Reggis, du får nog specificera lite bättre vad du menar med retro i detta fallet. En PH kotte och en plastbandslampa är retro båda två, men inte är det pga penningbrist som man väljer det förstnämnda!
*Snyft* här sitter jag med min plastbandslampa :) (nej nej, jag tar inte illa upp på riktigt, och jag kör snart ner till dej J och hjälper till att hänga upp din Kotte om du fortsätter gnälla om att du inte har hjälp att få hängt upp den ;) utan att missunna dej den)

Men jag undrar om det inte är så med både antikt och retro, att man kan hitta fynd för x kronor som man kan sätta en nolla eller fler på, gör inte du det Reggis?

En del saker är och förblir billigt, en del saker är värda mer, en del är dyrare en tid och billigare en annan tid, medan annat kanske har ett mer bestående värde
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #4 skrivet: mån 16 jun 2008 21:20:27 »
Min bror kommer och hälsar på i sensommar och han hjälper mig säkert att sätta upp lampan. Men innan dess skall jag byta ut de elektriska ledningarna då de ser en aning anfrätta ut av tiden, så det är inte enbart pga brist på hjälp som den inte har kommit upp än. Och så måste jag dra fram en kabel till kroken - uttaget sitter i ett hörn av taket. Men nog är man nyfiken på hur den ser ut tänd!


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #5 skrivet: mån 16 jun 2008 21:22:37 »
Nej JJ den första väljer man för att man har dålig smak. Att köpa en PH-kotten tycker jag är ett typiskt exempel på förfall i hjärnmuskulaturen. Den var kul när den kom men är nu passerad och passar bäst på sopen.

Jag tycker att det är så mycket skit som idag lyfts till skyarna oftast på grund av vem som varit designer/formgivare. Ta till exempel Stig Lindberg och Nylund, tråkigt, tråkigt. Då tycker jag Italienska turistprylar är mer spännande. Visst både Stickan och Gunnar har gjort en och annan pärla med det är ju inte dessa man oftast ser utan massproducerat skräp.

Adas plastskärmar tycker jag är kul och färggranna. Inte för att jag skulle möblera med en sån men de är i alla fall dekorativa. Annars är det ju mycket i grälla färger i plast som har kända formgivare. Handen på hjärtat hur spännande är en plastskål oberoende av vem som ligger bakom formgivningen?



Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #6 skrivet: mån 16 jun 2008 21:30:12 »
Plastdiskbaljor inköpta på loppis funkar bra under stuprören. Annars får det mesta av retrojunket vara ifred för mig.

Men jag måste erkänna att jag blir gruvligt nostalgisk av att titta på en del föremål som ni visar upp. DET är KUL!!!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #7 skrivet: mån 16 jun 2008 21:33:37 »
Retrojunk var ordet. Det kan man köpa och ställa på vinden om man kommer att tänka på något kul när man ser det.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #8 skrivet: mån 16 jun 2008 21:36:00 »
Man pigga upp rabatter och stenmurar med junket också. Det blir faktiskt riktigt bra. Men............nu för tiden kostar även junket stora pengar. Det man förut fick för 2:-

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #9 skrivet: mån 16 jun 2008 21:36:46 »
OK Reggis, det är vad du tycker. Själv tycker jag helt annorlunda. Jag skulle inte vilja ha något av det som du har visat upp här hemma hos mig. Så det är väl bra att inte alla vill ha precis samma saker.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #10 skrivet: mån 16 jun 2008 21:41:02 »
Men då skulle varken antikjunket eller retrojunket vara värt nåt om alla hade olika smak, och det inte fanns det minsta inslag av köpbegär efter vissa saker (tillgång och efterfrågan) skulle de inte kännas så attraktiva för en själv heller, man är ju inte helt blind för om nån annan eftertraktar det man äger/det har ett visst värde... Hur mycket man än skulle vilja vara helt obunden av vad andra gillar och köra sin egen stil, är man alltid påverkad av andras omdöme
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #11 skrivet: mån 16 jun 2008 21:49:45 »
Nejdå, jag är inte alls påverkad av vad andra tycker. Jag är glad för alla olika stilar, det vore så gräsligt trist om alla hem såg likadana ut.

Reggis har dock öppnat mina ögon för att jag köpte antikjunk förut. DET har jag slutat med nu.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #12 skrivet: mån 16 jun 2008 22:21:04 »
Och jag har börjat med retrojunk för det finns det en uppsjö av och något måste man ju köpa. Till exempel de här färgglada  handgjorda Italienska glasen från 1950-talet.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #13 skrivet: tis 17 jun 2008 20:04:31 »
HU, Reggis!! Ska du köpa retroglas kan det väl åtminstone vara några som inte ögonen blöder av ;D Min glassjäl förfäras av både form och färgsättning :P Det ser ut som om en formgivare med baksmälla har varit i farten (sannolikt från IKEA) ;) ;D ;D
Retro visavi antikt............ett omöjligt val tycker jag. Jag är nog mer åt antikhållet, men faller som en fura för vissa retroprylar vars form/färgsättning ger en skön känsla tex vissa av Fugaskålarna (jag gillar inte de största av någon anledning), en bokhållare, katt  ;) från Ystad metall eller de läckra salladsbesticken som jag visade bild på för ett tag sedan. Gillar många lampor också, mest i glas förstås, tex Luxus ::). Listan kan nog bli ganska lång. Sedan finns det saker som jag inte gillar och den listan skulle nog bli längre kanske  ::) ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Är det här med retro en budgetvariant av något slag?
« Svar #14 skrivet: tis 17 jun 2008 20:28:37 »
Det här skall vara tre handgjorda glas av Fulvio Bianconi någon form av retroträskhjälte. Jag tycker de är ganska kul då man ser glasen i alla fall.