Författare Ämne: Hur var en retro midsommar?  (läst 2301 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Hur var en retro midsommar?
« skrivet: mån 23 jun 2008 11:40:13 »
Lokalbladet har en fin kolumn där man kan läsa vad som stod i tidningen för 100, 75, 50, 25 resp för 10 år sedan. Det ställer saker och ting i en ny dager, när man pratar om den hemska ungdomens härjanden (t ex i en annan tråd här på retro)

Såhär firade man midsommar för 50 år sedan, alltså 1958:
(mycket lägligt att presentera på Retroforum :))
Citera
Stölder, slagsmål, orgier i Hallinden

Ã…rets midsommarfestligheter blev de bråkigaste man haft på långliga tider. Säkert den sämsta publik man haft någon gång, säger polismännen som tjänstgjorde de båda festdagarna.
  I det närmaste upplopp blev det på midsommaraftonen, då en ordentligt berusad 26-årig kvinna från Uddevalla skulle anhållas. Hon och en annan Uddevallakvinna hade gett sig på helt främmande personer och bitit och sparkat dem.
  Första festkvällen tog polisen hand om 11 fyllerister, som sedan finkan i Brodalen plockats full fick forslas till Lysekil. Men det mångdubbla borde ha burats in, anser polisen. Det fanns bara inte plats för dem.
  I tältstaden intill festplatsen talas det om sannskyldiga orgier. berusade ungdomar av båda könen drog sig inte för grovhångel och mer än det inför åskådare, berättas det.
  Flera stölder har också polisanmälts. En yngling som midsommardagens morgon berett sig tillträde till ett glasstånd och stulit en kartong med 200 glasspinnar togs så gott som på bar gärning. Kioskägaren sprang ifatt honom och låste helt resolut in honom i kiosken tills polisen kom till platsen. (23 juni 1958)
Klippt ur Bohusläningen 23 juni 2008

Behöver jag tillägga att tidningens rapporter om 2008 års midsommarfirande låter likadant?

Så vad säger ni, var det bättre förr, är ungdomarna av idag hemska, eller följer de bara sina fäders och mödrars spår? Det är bara festplatserna som ändrats påstår jag.

Vi bodde en gång 500 meter från den relativt centrala campingen som trots den magnifika utsikten inte är gångbar längre, sedan alla ska till Smögen, Lysekil mm, och min granne som bott i huset sen det byggdes på 50-talet, berättade att deras stora midsommarnöje var att promenera ut mot udden och titta på fulla och galna midsommarfirare och se dem resa tält mm. Ja ni kan ju tänka er synen :)

Jag skulle föreslå att man slutar hacka på den fina ungdomen av idag och konstaterar att det har varit likadant i alla tider istället.
« Senast ändrad: mån 23 jun 2008 14:13:08 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Hur var en retro midsommar?
« Svar #1 skrivet: mån 23 jun 2008 20:10:03 »
Tack Ada för komplimangen då jag räknar mig till dagens fina ungdom. Nej det var betydligt värre förr. Själv har jag bara dansat små grodorna runt stången. På sena kvällen så intog jag en annan stång för dans. Har således inte ägnat mig åt fylla eller bråk utan bara kultur och fostrande gymnastiska övningar på stången.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hur var en retro midsommar?
« Svar #2 skrivet: tis 24 jun 2008 12:39:14 »
Det var dej jag tänkte på, hjärtat, när jag jämförde dagens ungdom med ungdomen anno 1958 :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se