Författare Ämne: Radiobord?  (läst 3748 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Radiobord?
« skrivet: tor 26 jun 2008 17:46:04 »
...eller vadå? Kunde vara ett sådant med underliggande tidningshylla? 50-tal?Undertill står det endast 41A. Någon som känner igen det?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Radiobord?
« Svar #1 skrivet: tor 26 jun 2008 18:53:12 »
Kan det inte lika gärna vara ett nattygsbord? Radiohyllorna med plats undertill för tidningar el dyl, var de inte ofta vägghängda och med tidningshyllan snedställd? Jag gissar på sent 50-tal.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Radiobord?
« Svar #2 skrivet: tor 26 jun 2008 20:30:51 »
Det ser väl brett ut för att vara ett nattygsbord, men säkert har det använts till det av vissa. Kanske såldes det utan något specifierat ändamål - hallbord har det nog använts till också.

Tillverkare är nog snudd på omöjligt att få fram. I stort sett alla små möbelfabriker har gjort liknande i början av 60-talet. Innan IKEA tog över leveransen av billiga möbler av låg kvalitet till massorna så fanns det många små möbelfabriker som hade i stort sett samma utbud (med små skillnader) av då populära konstruktioner.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Radiobord?
« Svar #3 skrivet: fre 27 jun 2008 15:40:05 »
Tack för svar! I själva verket tror jag att bordet är för högt för att vara nattduksbord, så hall/radiobord är nog det sannolika. JJ, du har nog rätt i att detta är ett lågprisalster, men det förtar ju inte charmen det trots allt har!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Radiobord?
« Svar #4 skrivet: fre 27 jun 2008 19:47:23 »
Jovisst är bordet charmigt. Även min stringhylla är en möbel utan högre kvalitet, men just pga att den är charmig så har jag skaffat den.