Allmänt > Fria diskussioner
Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
ada:
Korrekt att det dras in och nyper tag om något. Om vad och varför få du sova på :)
Den andra delen förenklar den iterativa processen kan jag säga ;) (iterativ=upprepande)
Jag har sett även nya beskrivningar som verkar visa på att det finns en mer allmänt känd metod och att bägge de metoder jag antyder är ovanligare. Jag såg fascinerat min faster producera detta när jag var barn, och det var inte enligt "mina" metoder.
Det som ska produceras med hjälp av dessa tillverkas också idag, men det är kanske de från 50-60talet man trånar mest efter...
Sussieh:
Kan den vara till för att knyta ryamattor :)
Domino:
Det kan väl inte vara till för tillverkning av frivoliteter? ::)
ada:
Vi får hurra för Sussieh: Hurra, hurra, hurra, hurra! En vinnare! Skicka pm med din adress så kommer en på posten.
Visst är det för att knyta rya.
Den vanligaste metoden som jag antytt är att använda stoppnål och linjal. Man gör ett knytstygn, virar ett varv om linjalen, gör nästa stygn, och när man fyllt en linjallängd klipper man upp så det blir fransar.
Nu är då manualen scannad, klicka på den och kika, det går att tolka den utan att begripa texten va?
ada:
Och "kroken", den andra(tredje) metoden handlade om brittiska versionen "Readicut", uppenbarligen importerat till Sverige någon tidsperiod, vet någon när? har en hel påse med "redicut" ullgarn. Jag fick en låda pysselgrejer efter min farbror sjömannen, och jag har grävt i den ordentligt först nu, inser att dubletterna nog var tänkta till mor, syster och svägerskor, men blivit liggande hemma, jag ska dela ut dem nästa vecka. Jodå det räcker till syster och svägerskor och att ge bort en till vinnaren Sussieh.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion