Omröstning

Ernst eller sommartorpet?

Sommartorpet är bäst!
0 (0%)
Ernst är bäst!
1 (16.7%)
Båda programmen är lika bra.
2 (33.3%)
Markolio var bäst
3 (50%)

Antal personer som röstat: 6

Omröstningen har avslutats: tis 15 jul 2008 00:43:00

Författare Ämne: Ernst eller sommartorpet?  (läst 14711 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Ernst eller sommartorpet?
« skrivet: mån 7 jul 2008 20:22:20 »
Ja vad säger ni? Jag tycker bägge är vinnare, ser nu på Ernst och kollar Sommartorpet på nätet efteråt.
Jag menar att det är mest positivt med programmen, men jag retar mej på två saker: Herrn i huset på sommartorpet tar för mycket plats, känns som en person som ÄR mindre sympatiskt dominant på riktigt också om man säger så. Och nummer två jag retar mej på är Ernsts förbannade pyssel med fyrkantsstavar och krafs, sist klädde han in hemmagjorda ljusstakar med fårskinn, hu, nu ska det bli nån hiskelig lampa han ska åstadkomma...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #1 skrivet: mån 7 jul 2008 21:53:10 »
Jag retar ihjäl på Ernst gemytliga skratt ...............

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #2 skrivet: mån 7 jul 2008 22:15:27 »
De här sortens program är alldeles för pyssliga för mig. De är visserligen bättre än "Let's dance", "Körslaget" och liknande program av typen Trash-TV, men de påminner om heminredningtipsen i Ã…ret Runt! Jag saknar ett seriöst heminredningsprogram i TV, gärna med bilder från snygga trädgårdar också.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #3 skrivet: tis 8 jul 2008 00:14:11 »
Saknar ett alternativ att rösta på, inget av dem. Ernst är en fjolltomte och flåshurtiga "inredare" med konstiga idéer klarar jag mej utan.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #4 skrivet: tis 8 jul 2008 00:43:36 »
Det gick att lägga till alternativ så jag gjorde det
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #5 skrivet: tis 8 jul 2008 10:59:02 »
Jag har inte sett något av programmen i år, mest för att det inte riktigt är i min smak. Däremot lyssnade jag på Peter LeMarcs sommarprat, det borde många göra.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #6 skrivet: tis 8 jul 2008 11:35:12 »
Ja det går väl att lyssna på sommarpratarna i efterhand på nätet. Jag såg LeMarc uppträda (runt 83 gissar jag) han kom ut för att göra ett extranummer, sjöng några rader och svimmade. Där låg han raklång på scen plötsligt. Senare kom jag att dejta en tidigare klasskompis till honom som berättade att han hetat Fransson och namnet han nu bar var han direkt mytomanisk om uppe i stockholm, spred ut att han var av ungersk adlig börd eller nåt. Så jag är lite kluven till mannen, pga mytomanin, gillar inte sånt, men han har säkert något meningsfullt att säga ändå.

Tillbaka till Ernst eller Sommartorpet. Sett båda programmen nu och det är bara Ernsts lampa som retar mej i efterhand... Det värsta är ju att folk ute i landet kopierar hans krafs, även såna som inte kan såga rakt osv. Huh! han är kvar i ett mellanstadieslöjdstadie, jag själv slutade jobba i fyrkantsstav och rundstav i sexan. Har bildbevis, gjorde denna till mamma, den var väl så ful att jag till slut fick tillbaka den :) Ligger nedpackad sedan länge.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #7 skrivet: tis 8 jul 2008 11:49:33 »
Senare kom jag att dejta en tidigare klasskompis till honom som berättade att han hetat Fransson och namnet han nu bar var han direkt mytomanisk om uppe i stockholm, spred ut att han var av ungersk adlig börd eller nåt.

Jag har hört att hans efternamn kommer från hans två andra förnamn - Lennart Markus. Ungefär som Joe Labero som egentligen hette Lars Bengt Roland Johansson från början.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #8 skrivet: tis 8 jul 2008 17:46:51 »
Adlig eller ej, det budskap han förmedlade till mig och ev andra var gott nog.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #9 skrivet: mån 21 jul 2008 14:15:34 »
Jag har väldigt svårt för alla dessa märkliga inredningsdetaljer som åstadkoms.
Håller fullständigt med om att de ser ut som slöjdalster från åk 6.

pelle

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #10 skrivet: fre 25 jul 2008 23:38:50 »
Ser nästan aldrig på TV och när jag tittar så inte är det på några svenska kanaler. Livet är för kort för sånt. Men jag har en krypande känsla av att jag nån gång sett Farbror Ernst som hallåtant? Om hans senare berömmelse har jag endast informerat mig via bladen. Men vad ni än tycker om Ernst kan jag glädja er med att motsvarande program på SVTs förebild BBC är bra mycket sämre. För fullt så usla kan inte svenska TV-program vara ens med en invandrad österrikisk fjolla som Ernst.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #11 skrivet: fre 25 jul 2008 23:49:42 »
Jag kollar på Ernst i detta fall och tycker det är trevligt.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #12 skrivet: lör 26 jul 2008 12:11:39 »
"Jag retar ihjäl på Ernst gemytliga skratt ..............."

Bara en stillsam undran: Hur kan man reta ihjäl sig på ett GEMYTLIGT SKRATT?


Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #13 skrivet: lör 26 jul 2008 18:42:29 »
Hmmm, hörru Pelle, vad är nu detta för påhopp? Ett litet Fjoll ska man inte förakta. Namnet till trots kan det (alltså Fjollet) inrymma mycken kraft och styrka.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #14 skrivet: lör 26 jul 2008 22:54:04 »
För fullt så usla kan inte svenska TV-program vara ens med en invandrad österrikisk fjolla som Ernst.
Jag gillar inte Ernst, men det förknippar jag varken med honom som invandrare eller österrikare.
Det är hans sätt att vara och att uttrycka sig som inte till talar mig. Det finns gott om "helsvenska" typer som är precis likadana.

There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))