Omröstning

Ernst eller sommartorpet?

Sommartorpet är bäst!
0 (0%)
Ernst är bäst!
1 (16.7%)
Båda programmen är lika bra.
2 (33.3%)
Markolio var bäst
3 (50%)

Antal personer som röstat: 6

Omröstningen har avslutats: tis 15 jul 2008 00:43:00

Författare Ämne: Ernst eller sommartorpet?  (läst 14688 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #15 skrivet: sön 27 jul 2008 08:49:03 »
Jag har förstått att Ernst är ett irritationsobjekt för många. Jag har nog aldrig lyckats irritera mig tillräckligt på karln eftersom jag inte tittar på hans program. Det är så skönt med teve, för det finns en avstängningsknapp och man kan styra den helt själv.

Av det skälet ser jag ingenting med ex Soffipropp. Eller hu... nu skall jag ta i så det krullar sig på mina armar av obehag bara jag säger titeln på programmet: Allsång på skansen. Huuuu vilket sketprogram. Min bror skrämde mig riktigt riktigt riktigt mycket igår när han berättade att han till och med var där och tittade på när han gjorde ett stockholmsbesök här nu för någon vecka sedan. Men hallå; vi befinner oss väl för fanken inte i "allsång-på-skansen-ålder"? Varför åka och titta på det när stockholm myllrar av allt annat man kan välja på? *andnöd*.

Men som sagt, hur mycket jag än retar mig på det... så slipper jag att se det; ingen binder fast mig framför teven. Med lite tur är det ingen annan hemma som vill se det heller när det går, så då slipper jag höra eländet med....

Nu skall det dock sägas att jag tillhör den skaran som nästan aldrig ser några program överhuvudtaget. Igår såg jag en kul dokumentär på explorer men det var nog en vecka sedan eller två jag sist såg på teve förstås. Kvällarna går aldeles för fort även om inte teven är på.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #16 skrivet: sön 27 jul 2008 14:10:13 »
Slötittade nyss på sommarprogram med Ernst. Det är svalare inne än de 32 graderna ute. Ett ganska omöjligt objekt: att inreda en liten väderkvarn på Öland.

VAD är det som gör att så många retar sig på Ernst? Är han för insatt i de flesta "kvinnliga" sysslorna? Är det för att han är pyssligare än män i allmänhet?

Programmet engagerar inte mig att slaviskt följa det, men som en stunds förströelse tycker jag det är helt OK.

Jäklar, måste stänga ner. Ã…skan dundrar från klarblå? himmel och ganska högt!

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #17 skrivet: sön 27 jul 2008 16:58:06 »
Jag tror på din analys Reseda.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #18 skrivet: sön 27 jul 2008 23:06:55 »
Är han för insatt i de flesta "kvinnliga" sysslorna? Är det för att han är pyssligare än män i allmänhet?

Jag refererar lite till mig själv där. Jag är ju inte speciellt manlig när det gäller många av mina intressen. Heminredning, formgivning, konst, form och färg är inte högattraktiva intressen för kvinns när man är kille. Om de inte tror att man är homosexuell (vilket jag inte är) så tycker de att man hellre skall sparka boll, svära och dricka sprit än att hålla på med sådant där som de själva vill ha ensamrätt på. I alla förhållanden som jag känner till så bestämmer killen ingenting när det kommer till sådana saker, och det är tjejen helt nöjd med.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #19 skrivet: sön 27 jul 2008 23:39:32 »
Jag refererar lite till mig själv där. Jag är ju inte speciellt manlig när det gäller många av mina intressen. Heminredning, formgivning, konst, form och färg är inte högattraktiva intressen för kvinns när man är kille. Om de inte tror att man är homosexuell (vilket jag inte är) så tycker de att man hellre skall sparka boll, svära och dricka sprit än att hålla på med sådant där som de själva vill ha ensamrätt på. I alla förhållanden som jag känner till så bestämmer killen ingenting när det kommer till sådana saker, och det är tjejen helt nöjd med.

DET kan jag ju säga med emfas och hård betoning att högst uppe på min önskelista när det gäller män (om jag nu har en sådan, speciellt med tanke på att sambon inte uppfyller den...dårå), så står en man som gillar att städa, pynta, ta beslut om heminredning och sådana saker som jag själv inte har det minsta varken intresse eller kunskap om, eller lust till. Det måste väl innebära att jag är homosexuell med i så fall? Och varför i hecklefjell är det ingen som har talat om det för mig tidigare så att jag vet??

(Och så tog jag ett djupt andetag och landade ;D )

Jag tror inte att man skall generalisera och genusbestämma intressen, färdigheter och egenskaper sådär, speciellt inte ställa det i proportion till vad vi tycker är roligt att göra i sängen och med vem.

Jag tror att många män -om de bara vågade- skulle slänga skruvmejseln åt pepparn och göra sånt som de egentligen tycker är roligare. Nu ser vi ju att många unga män faktiskt både använder smink och nagellack trots att de är heterosexuella så jag tror att min generations män hade gjort det i samma utsträckning om det bara inte varit tabu tidigare... och jag tror också att många kvinnor springer runt och nyper av vissna blad från blommor fast att de egentligen vill göra något annat? Har inte träffat särskilt många tjejjer som säger att de är roligast i världen att baka bullar och städa ändå är det något de springer och gör hela tiden. Men från att säga att det är tråkigt och att man egentligen vill göra det eller det, till att faktiskt släppa disktrasan gör man bara inte för vad skulle moster/mamma/svärmor/mannes syster/väninnan etc, etc, etc säga? I själva verket tror jag att många kvinnor går och städar och pyntar för att kunna hävda sig mot kvinnor, eller för att de inte skall tala illa om en bakom ryggen, så därför fortsätter man och går i gamla hjulspår; och så förväntar de flersta män att man gör det i varje fall, medan de står där med skruvmejseln och kliar sig i pannan och ser upptagna ut.

Och då kom jag fram till andraplaceringen på min önskelista om egenskaper hos en man; och DET infriar sambon:
2: att verkligen känna på djupet att vissa arbetsuppgifter eller färdigheter inte ägs av individer beroende på kön.

Dessutom vågar jag lova att om fler män insåg att de hade delansvar i hemmet så skulle de få mer sex. Av gladare och friare kvinnor!  :-*

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #20 skrivet: mån 28 jul 2008 16:44:34 »
Eftersom jag är bi, har jag träffat både kvinnor och män, måste säga att män är det lite mer stake i:). Förövrigt tycker jag det är oväsentligt att spekulera i vem som gör vad det brukar lösa sig. Men det är olika såklart det där med het kärlek eller ett hembiträde, ja vad väljer man?
Annars tycker Ernst är en fin kille han är på inredningsdetaljer utan att fråga om lov.:)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #21 skrivet: mån 28 jul 2008 17:29:58 »
Eftersom jag är bi, har jag träffat både kvinnor och män, måste säga att män är det lite mer stake i:). Förövrigt tycker jag det är oväsentligt att spekulera i vem som gör vad det brukar lösa sig. Men det är olika såklart det där med het kärlek eller ett hembiträde, ja vad väljer man?
Annars tycker Ernst är en fin kille han är på inredningsdetaljer utan att fråga om lov.:)

 :D :D
Jag fick läsa om det där med staken ett par gånger och där har du nog en mycket god poäng. Måste vara himla praktiskt att hålla sig åt alla håll; du har ju för fasiken 100% chans till udelning!  ;)

Jag tror att jag väljer hembiträdet. Har du ett sådant på lut åt mig?

Varmt välkommen, förrästen! Hoppas du kommer att trivas här hos oss!
« Senast ändrad: mån 28 jul 2008 17:32:49 av kikarbara »

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #22 skrivet: tis 29 jul 2008 19:34:57 »
Jag gillade Ernst på tv igår, han kändes äkta och naturligt glad och intresserad ,hade säkert att göra med att kemin stämde mellan han och det äkta paret på västkusten.
Jag gillade humorn mellan det äkta paret ,deras döttrar och Ernst, jag har retat mig på Ernst ett antal gånger men här var han lysande.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ernst eller sommartorpet?
« Svar #23 skrivet: ons 30 jul 2008 07:12:33 »
Jag gillade Ernst på tv igår, han kändes äkta och naturligt glad och intresserad ,hade säkert att göra med att kemin stämde mellan han och det äkta paret på västkusten.
Jag gillade humorn mellan det äkta paret ,deras döttrar och Ernst, jag har retat mig på Ernst ett antal gånger men här var han lysande.

Vilka dagar går han? Måste ju försöka se programmet åtminstone EN gång den här sommaren.... Jag har inte sett så mycket av honom att jag har kunnat reta mig på honom. Han hade ett program som jag såg några avsnitt av, var det sommartorpet han hade?? Jag gillade honom måste jag säga så jag förstår inte riktigt att han är ett irritationsmoment. Kanske om man ser allt han gör eller så?