Allmänt > Fria diskussioner

Gardinproblem!

(1/6) > >>

JJ:
Jag hade tänkt att sätta upp en gardin i vardagsrummet - har inte haft någon där förut (eller i något annat rum heller för den delen). Det finns en skena uppsatt i taket där det finns ett antal små fästanordningar som glider däri, och slutar med en tapp med ett litet hål i underst. Kan någon reda ut hur man fäster en gardin i dessa samt vad man behöver? Jag har varit i affärer som säljer gardiner och frågat expediterna, men inget utav det som de har rekommenderat har passat!

ada:
Fingerkrokar, med det får man också total kontroll över varje veck på gardinerna :) Till det krävs också fingerkroksband längst upp på gardinerna.

ada:
Kan var så att de inte har fingerkrokar i sortimentet längre, du kan få 4-fingerkrokar av mej (slänger ner dem i ett kuvert och postar) om du tror det kan passa. Sen finns det 2-fingerkrokar också.

På fingerkroksbandet finns det smala kanaler till "fingrarna" och man trär på 2 eller 4 då, lämnar 1-2 kanaler emellan, tar nästa fingerkrok och trär på osv.

JJ:
Hålen är alltså bara ca två mm. Jag har sett sådana här tingestar och krokarna ser betydligt större ut än vad som bör passa i hålen. Dessutom kräver väl detta ett visst mått av komplicerat sömnadsarbete på gardinerna? Det blir nog väl dyrt att lämna in tyg för detta arbete. Det borde väl finnas någon slags klämmor så att det bara är att klämma fast tyget snabbt och enkelt?

änglautanskor:
Fniss!! det är helt okej att använda häftapparat oxå.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion