Författare Ämne: Gardinproblem!  (läst 21343 gånger)

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Gardinproblem!
« skrivet: mån 7 jul 2008 20:44:30 »
Jag hade tänkt att sätta upp en gardin i vardagsrummet - har inte haft någon där förut (eller i något annat rum heller för den delen). Det finns en skena uppsatt i taket där det finns ett antal små fästanordningar som glider däri, och slutar med en tapp med ett litet hål i underst. Kan någon reda ut hur man fäster en gardin i dessa samt vad man behöver? Jag har varit i affärer som säljer gardiner och frågat expediterna, men inget utav det som de har rekommenderat har passat!

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gardinproblem!
« Svar #1 skrivet: mån 7 jul 2008 21:10:18 »
Fingerkrokar, med det får man också total kontroll över varje veck på gardinerna :) Till det krävs också fingerkroksband längst upp på gardinerna.

« Senast ändrad: mån 7 jul 2008 21:13:54 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mån 7 jul 2008 21:31:30 »
Kan var så att de inte har fingerkrokar i sortimentet längre, du kan få 4-fingerkrokar av mej (slänger ner dem i ett kuvert och postar) om du tror det kan passa. Sen finns det 2-fingerkrokar också.

På fingerkroksbandet finns det smala kanaler till "fingrarna" och man trär på 2 eller 4 då, lämnar 1-2 kanaler emellan, tar nästa fingerkrok och trär på osv.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mån 7 jul 2008 21:37:42 »
Hålen är alltså bara ca två mm. Jag har sett sådana här tingestar och krokarna ser betydligt större ut än vad som bör passa i hålen. Dessutom kräver väl detta ett visst mått av komplicerat sömnadsarbete på gardinerna? Det blir nog väl dyrt att lämna in tyg för detta arbete. Det borde väl finnas någon slags klämmor så att det bara är att klämma fast tyget snabbt och enkelt?

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mån 7 jul 2008 21:50:29 »
Fniss!! det är helt okej att använda häftapparat oxå.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mån 7 jul 2008 21:57:26 »
Jag försökte ta en bild på fästena, men det är inte helt lätt då kameran inte har något närbildsläge. Så här blev resultatet iaf.

änglautanskor

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mån 7 jul 2008 22:13:24 »
Tycker fortfarande att du ska kräva att Ada ska fixa dina gardinproblem, det är ju rätt kvinna att fixa detta, eftersom jag hade fortfarande hade häftat fast gardinerna om inte tejpen hade fungerat.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mån 7 jul 2008 22:16:02 »
Ser bilden du lagt ut, du säger det är sp små hål, såna brukar kunna ta en fingerkrok annars, men är det smått är det väl klämmor som gäller.

Hittar bara såna man klämmer på ringar (såna har jag bara 10 som jag själv använder)

http://www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=22148&productId=202677&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Då får du bända till varje "s" i 90 grader så det hänger snyggare

Men såna här hittar man överallt där de säljer stänger med ringar

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mån 7 jul 2008 22:35:38 »
De vita borde fungera rent tekniskt, men det blir ett litet glapp över gardinen som kanske inte ser så bra ut. Jag skall kolla med ett ställe där jag brukar lämna in kläder för lagningar vad det kan kosta att sy fast fingerkroksband på det tyget som jag har sett ut. De är ganska billiga så det kanske inte blir så dyrt, om det finns fingerkrokar som passar i hålen. Tack i alla fall för all hjälp!
« Senast ändrad: mån 7 jul 2008 22:38:13 av JJ »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mån 7 jul 2008 22:55:01 »
Det är det som är det fina med fingerkrokar, det döljer bakomliggande skena eller stång.

Sen är det inte så komplicerat att sy på ett fingerband, det är raksöm längst kanterna bara, det fixar du själv :)

Sen finns nåt som heter  rynkbandskrok (till rynkband) som är en liten krok, kanske den går i hålet?

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: fre 25 jul 2008 22:22:55 »
Nu har jag en gardin i vardagsrummet för första gången på 22 år! Hade jag haft en symaskin så hade det säkert inte varit så svårt att sy, men nu fick jag lämna in den - 120 kr kostade det att fålla och sy i ett fingerband. Mönstret heter "Margret rose" och gjordes första gången 1954, men detta är ett nytryck. Tyget kostade 1.700 kr - en rejäl slant för en gardinlängd men jag ville ha det snyggaste...

Till höger om gardinen skall en Monstera titta upp inom kort (en växt alltså).

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: fre 25 jul 2008 22:40:38 »
Till höger om gardinen skall en Monstera titta upp inom kort (en växt alltså).

Phu..............jag trodde det var du ;D

änglautanskor

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: fre 25 jul 2008 22:42:58 »
Fniss! Monstreor kan vara ganska fina, tror jag iallafall?

änglautanskor

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: fre 25 jul 2008 22:47:07 »
Monstera ,menar jag naturligtvis, en himla vacker grön växt,som behöver en skuggad fuktig växtplats för att trivas

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: lör 26 jul 2008 12:22:11 »
"120 kr kostade det att fålla och sy i ett fingerband."

Köp dig en begagnad symaskin. Helst en Husqvarna automatic från -50/60 talet. Kostar inte många kronor och är absolut outslitliga till skillnad från dagens plastmaskiner. Det enda jag kostat på den är några droppar olja ibland. Har även följt en diskussion på A-P där just denna modell lovordades contra dagens flotta maskiner.

Jag har haft min sedan 1962. Föll för frestelsen och köpte en ny  Husqvarna Xsara för ca 8 år sedan. Den gamla åkte upp på vinden. Den nya är inte alls i närheten av styrka mm. Nu vilar den på vinden och den gamla är åter i bruk.

Döttrarna har varsin ärvd Husqvarna automatic från -50/60 talet. De har provsytt min nya, men ingen av dem vill ha den till skänks ens.